Zdrowe przekąski dla dzieci, czyli co zamiast czekolady?

0
10

Nie da się ukryć, że dzieci uwielbiają przekąski. Niestety najczęściej sięgają po takie, które zawierają ogromne ilości cukru lub soli. Podawanie dziecku słodyczy lub chipsów stanowi realne zagrożenie dla jego zdrowia, a poza tym wyrabia w nim nieprawidłowe nawyki żywieniowe. Rodzice są odpowiedzialni za to jak odżywiają się ich dzieci, dlatego powinni przygotowywać dla nich przekąski nie tylko smaczne, ale także zdrowe. Poniżej pomysły na przekąski dla najmłodszych na każdą okazję.

Warzywa ze smacznym dipem

Każda zdrowa dieta zakłada spożywanie dużej ilości warzyw. Dlaczego więc nie podawać ich naszym dzieciom? Wielu rodziców ma problem z tym, że ich pociechy niechętnie sięgają po warzywa. Można to jednak zmienić podając je w atrakcyjny sposób. Ciekawym pomysłem jest wycinanie z warzyw ciekawych kształtów lub pokrojenie ich w słupki i podanie z hummusem lub dipem z jogurtu i przypraw.

Jeżeli dziecko mimo wszystko nie chce jeść warzyw, być może oznacza to, że dajemy mu niewłaściwy przykład. Zazwyczaj najmłodsi członkowie rodziny kopiują zachowania swoich rodziców. Być może więc również i my powinniśmy częściej sięgać po warzywa.

Mus z jabłek

Ciekawym pomysłem na przekąskę dla dzieci, które niechętnie sięgają po jabłka jest przygotowanie z nich musu. Często owoce w takiej formie wydają się maluchowi bardziej atrakcyjne. Przygotowanie takiej przekąski jest bardzo proste i zajmuje zaledwie chwilę. Jabłko obieramy ze skórki i ścieramy na najdrobniejszej tarce, ewentualnie miksujemy w blenderze. W żadnym wypadku go nie słodzimy, możemy natomiast dodać szczyptę cynamonu.

Orzechy dobre na każdą okazję

Jedną z najzdrowszych przekąsek, jaką możemy zaproponować naszemu dziecku są orzechy. Wybór jest ogromny. Zarówno orzechy pistacjowe, włoskie, laskowe, pekan, brazylijskie, jak i nerkowce są pełne związków odżywczych, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie organizmu naszego dziecka.

Choć orzechy są źródłem witamin, minerałów i nienasyconych kwasów tłuszczowych, nie podawajmy ich dziecku w dużych ilościach. Jedyną ich wadą jest fakt, że zawierają bardzo dużo kalorii. Z tego względu należy jeść je z umiarem.

Galaretka z owocami

Jeżeli zależy nam na przygotowaniu efektownego deseru, zamiast ciasta z kremem wybierzmy galaretkę z owocami. Jest ona słodka, a jednocześnie zawiera znacznie mniej kalorii niż tradycyjne słodycze. Do galaretki dodajemy wybranych owoców, co zwiększa jej walory smakowe, a także odżywcze. W sytuacji, kiedy zależy nam, żeby deser był dietetyczny nie dodawajmy do niego lodów czy bitej śmietany.

Frytki z batatów

Nie ma chyba dziecka, które nie przepadałoby za frytkami. Mogą być one dobrą przekąską, pod warunkiem, że nie kupimy ich w McDonald’s, czy innym barze szybkiej obsługi. Sprzedawane tam frytki smażone są na głębokim oleju (który nie zawsze jest najwyższej jakości), a tym samym bardzo kaloryczne. Znacznie lepszym pomysłem jest przygotowanie frytek w domu. Zamiast zwykłych ziemniaków do ich produkcji możemy użyć batatów. Charakteryzują się one słodkim smakiem, który z pewnością przypadnie do gustu wielu dzieciom. Do ich przygotowania nie używamy oleju – możemy upiec je w piekarniku, co dodatkowo pozwoli zachować więcej wartości odżywczych.

Naleśniki z owocami

Kiedy zależy nam na bardziej treściwej przekąsce, na przykład na drugie śniadanie lub podwieczorek, zdecydujmy się na naleśniki. Większość dzieci za nimi przepada. Można podać je solo, choć znacznie lepiej smakują z owocami, na przykład bananami. Banana rozgniatamy widelcem, a następnie rozsmarowujemy na powierzchni naleśnika. Naleśnik zawijamy w rulon i kroimy na mniejsze kawałki.

Jogurt z owocami

Jogurt z owocami będzie świetnym drugim śniadaniem lub podwieczorkiem. Nie kupujmy jednak gotowego produktu, który często zawiera barwniki, konserwanty, czy wzmacniacze smaku. Znacznie zdrowszą alternatywą jest użycie wysokiej jakości jogurtu naturalnego i dodanie do niego owoców. Doskonale sprawdzą się zarówno owoce świeże, jak i mrożone. Jogurt można posypać wiórkami kokosowymi. Dla większości dzieci ważne jest jego podanie. Zamiast zwykłej miseczki użyjmy efektownych słoiczków.

Lody domowej roboty

banany, lodyDzieci uwielbiają lody i mogą jeść je w każdych ilościach, jednak większość lodów dostępnych w sklepach nie ma zbyt dobrego składu. Zazwyczaj są one pełne cukru i innych substancji, których nie chcielibyśmy podawać naszym dzieciom.

Ciekawym pomysłem jest samodzielne przygotowanie lodów, które będą nie tylko smaczne, ale także i zdrowe. Do tego celu potrzebny będzie nam jogurt naturalny i owoce – na przykład jagody. Dla nadania słodszego smaku możemy wykorzystać miód. Jogurt miksujemy z owocami i miodem, przekładamy go do foremek, a następnie wkładamy do zamrażalnika. Takie lody będą znakomitą przekąską w okresie letnim.

Chipsy z warzyw

O ile podawanie dziecku chipsów nie jest najlepszym pomysłem, o tyle samodzielnie przygotowane mogą stanowić zdrową i pożywną przekąskę. Do wykonania chipsów możemy użyć różnych warzyw – buraków, marchewki, czy ziemniaków. Warzywa dokładnie myjemy, obieramy ze skórki, a następnie suszymy. Przed suszeniem warto obtoczyć je w przyprawach.

Domowe hamburgery

Hamburgery nie muszą być niezdrowe. Nie kupujmy ich jednak w barach szybkiej obsługi. Jeżeli zamierzamy podać je dzieciom, o wiele bezpieczniej będzie przygotować je samodzielnie. W tym celu możemy przygotować dobre jakości mięso kurczaka lub indyka, lub też usmażyć kotlety wegetariańskie. Możliwości jest wiele. Zamiast białej bułki z sezamem, której zwykle używa się do hamburgerów, wybierzmy bułkę pełnoziarnistą. Do hamburgera dodajmy sałatę lub rukolę, warzywa, a także sos na bazie jogurtu i ziół.

Budyń z kaszy jaglanej

Podczas chłodniejszych dni bardzo dobrą przekąską dla dziecka będzie budyń z kaszy jaglanej. Zawiera ona wiele cennych dla zdrowia witamin i minerałów, a ponadto ma właściwości osuszające, dzięki czemu dobrze sprawdzi się podczas przeziębień.

Kaszę gotujemy, a następnie przekładamy ją do blendera, dodajemy nieco miodu, mleko i banana. Wszystkie składniki mielimy na gładką masę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here