Orzechy laskowe – wartości odżywcze, właściwości prozdrowotne, kalorie, jak wybrać, przeciwwskazania

0
0
orzechy laskowe, liść leszczyny

Orzechy laskowe są zdecydowanie jednymi z najpopularniejszych orzechów. Doceniamy zarówno ich doskonałe walory smakowe, jak i prozdrowotne właściwości. Na terenie Polski orzechy laskowe występowały już dziesięć tysięcy lat przed naszą erą, a leszczyna była otoczona szczególnym kultem przez naszych przodków. Kto i dlaczego powinien włączyć orzechy laskowe do swojej diety?

Czym są orzechy laskowe?

Orzechy laskowe są to owoce drzew i krzewów zaliczanych do gatunku leszczyna. Są one jadalne i spożywane przez człowieka od tysięcy lat. Współcześnie największą popularnością cieszą się odmiany uprawne orzecha laskowego, które pozyskuje się z leszczyny pospolitej, leszczyny południowej i leszczyny pontyjskiej. Owocnia orzecha laskowego ma brązowy kolor, jest twarda, choć poszczególne odmiany orzechów mogą znacznie się różnić. W jej wnętrzu znajduje się nasiono złożone z dwóch liścieni i niewielkiego zarodka.

Laskowe orzechy są bardzo pożywne – w stu gramach zawierają około 628 kcal. Są ponadto pełne witamin i minerałów – witaminy E, witamin z grupy B, magnezu, manganu, miedzi, potasu, wapnia czy fosforu. W orzechach leszczyny obecne są także duże ilości aminokwasów. Orzechy leszczyny posiadają charakterystyczny, przyjemny smak i zapach. Pełnią ważną rolę w przemyśle cukierniczym – są dodatkiem do czekolad i deserów. Służą ponadto do wyrobu likierów. Olej pozyskiwany z orzechów laskowych znajduje zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym. Obecnie największym producentem orzechów laskowych jest Turcja.

Orzechy laskowe – właściwości

Odżywcze orzechy laskowe posiadają unikalny smak i aromat, dlatego znajdują zastosowanie w kuchni i przemyśle cukierniczym. Zawierają ponadto wiele substancji, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Charakterystyczną ich cechą jest wysoka zawartość witaminy E (która potocznie nazywana jest witaminą młodości i płodności). Są one dobrym źródłem witamin z grupy B, które umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie naszego układu nerwowego.

Owoce leszczyny to również ważne minerały:

  • magnez,
  • miedź,
  • mangan,
  • żelazo,
  • wapń,
  • fosfor,
  • czy potas.

Są one bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik, a także aminokwasy:

  • izoleucynę,
  • leucynę,
  • lizynę,
  • metioninę,
  • fenyloalaninę,
  • tyrozynę,
  • treoninę,
  • tryptofan,
  • walinę,
  • argininę,
  • histydynę,
  • alaninę,
  • kwas asparaginowy,
  • kwas glutaminowy,
  • glicynę,
  • prolinę,
  • serynę.

Orzechy laskowe – zastosowanie

Regularne spożywanie (z umiarem) orzechów laskowych może poprawić stan naszego zdrowia, kondycję psychiczną, a także zapobiegać wielu chorobom. Poleca się włączenie ich do codziennej diety w celu:

  • przeciwdziałania chorobom serca,
  • poprawy funkcjonowania układu nerwowego,
  • poprawy funkcjonowania układu rozrodczego,
  • wspomagania odchudzania.

Orzechy laskowe na odchudzanie

Pomimo wysokiej zawartości kalorii – w stu gramach orzechów laskowych jest ich aż 628 (są one jednymi z najbardziej kalorycznych orzechów), orzechy laskowe są rekomendowane osobom odchudzającym się. Ich zwolennicy przekonują, że choć zawierają one duże ilości tłuszczów – są to nienasycone kwasy tłuszczowe, które sprzyjają utracie tkanki tłuszczowej (zwłaszcza tej opornej – z okolic brzucha). Laskowe orzechy zawierają spore ilości błonnika, który usprawnia procesy trawienne, a także sprawia, ze po jego spożyciu długo czujemy się syci. Dzięki błonnikowi można również wyeliminować przykre problemy trawienne – zaparcia i wzdęcia, które często pojawiają się na diecie redukcyjnej.

Jeżeli naszym problemem jest nadmiar wody w organizmie – dzięki orzechom laskowym go wyeliminujemy. Zawierają one bowiem potas, który reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową naszego organizmu.

Kiedy chcemy schudnąć, nie możemy jeść orzechów laskowych bez ograniczeń. Żeby cieszyć się ich działaniem i nie przytyć wystarczy garść dziennie.

Dużym atutem owoców leszczyny jest niski indeks glikemiczny (równy 15). Chroni on przed gwałtownymi skokami cukru we krwi, co jest ważne zarówno dla osób na diecie redukcyjnej, jak i cierpiących na cukrzycę.

Orzechy laskowe dla serca

Osoby, które chcą jak najdłużej cieszyć się zdrowym sercem nie powinny zapominać o orzechach laskowych. Dzięki obecności nienasyconych kwasów tłuszczowych te niesamowite orzechy obniżają poziom złego cholesterolu (LDL), a zwiększają stężenie cholesterolu dobrego (HDL). Zawarty w nich potas obniża ciśnienie krwi. Dzięki witaminie E zapobiegają z kolei tworzeniu się zakrzepów.

Orzechy laskowe dla naszego mózgu

mózg człowieka, układ nerwowyRegularne jedzenie niewielkich ilości orzechów laskowych bardzo pozytywnie wpływa na kondycję naszego mózgu. Składniki, które wpływają na niego szczególnie korzystnie to nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B, magnez, potas, żelazo, wapń, miedź czy niektóre aminokwasy.

Owoce leszczyny mogą zastąpić nam suplement diety wspierające pracę mózgu. Są one bezpieczne dla zdrowia, a zawarte w nich witaminy i minerały są lepiej przyswajalne. Włączenie ich do codziennego menu sprawi, że po pewnym czasie zaobserwujemy poprawę nastroju, koncentracji, lepszą pamięć, pozbędziemy się także problemów z zasypianiem.

Bardzo ważne jest jednak, żeby nie jeść orzechów w bardzo dużych ilościach – spożycie ogromnej ilości zawartego w nich manganu może skutkować zaburzeniami układu nerwowego.

Orzechy laskowe dla układu rozrodczego

W orzechach laskowych zawarte są duże ilości witaminy E, która jest bardzo ważna dla prawidłowej pracy układu rozrodczego. Wspólnie z witaminami z grupy B wspomaga ona potencję i płodność. Warto wspomnieć, że przez starożytnych Celtów były one uznawane za symbol płodności.

Jak wybrać orzechy laskowe?

W Polsce orzechy laskowe niemal od zawsze cieszą się wielką popularnością, dlatego bez problemu kupimy je w każdym sklepie spożywczym. Jeżeli tylko mamy taką możliwość – wybierajmy orzechy niełuskane, gdyż zawierają one większe ilości cennych składników odżywczych. Oczywiście dobrze jest kupować je u sprawdzonego, zaufanego sprzedawcy – da nam on gwarancję, że spożywany orzechy najwyższej jakości.

Warto jest także zbierać orzechy laskowe samemu – dojrzewają one od września do października. Pamiętajmy, że te gotowe do spożycia leżą na ziemi. Nie powinno się zrywać ich z drzewa.

Orzechy laskowe – przeciwwskazania

Nie ma wielu przeciwwskazań do spożywania orzechów laskowych. Jedynym poważnym przeciwwskazaniem jest alergia na nie.

Orzechy laskowe – wartości odżywcze, właściwości prozdrowotne, kalorie, jak wybrać, przeciwwskazania
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here