Naturalne surowce, dzięki którym wyregulujesz poziom cukru we krwi

0
4
czosnek, ząbki czosnku

Wahania poziomu cukru we krwi nie powinny być przez nas bagatelizowane, gdyż mogą mieć bardzo poważne konsekwencje. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że nie zawsze jesteśmy skazani na przyjmowanie leków – istnieją grupy produktów, które pomagają wyregulować poziom cukru we krwi bez efektów ubocznych (od których nie są wolne niektóre leki)? Jakie to produkty?

Prawidłowy poziom cukru we krwi

O prawidłowym poziomie cukru we krwi możemy mówić, kiedy mierzony na czczo nie przekracza on 100 mg/dl (5,6 mmol/l), z kolei dwie godziny po podaniu glukozy – jest wciąż niższy niż 140 mg/dl (7,8 mmol/l).

Cynamon cejloński

Jeżeli mamy problemy z wahaniem poziomu glukozy we krwi, koniecznie włączmy do naszej codziennej diety korę cynamonu cejlońskiego. Wystarczą niewielkie jego ilości, żeby glikemia wróciła do normy. Co więcej cynamon cejloński posiada również inne prozdrowotne właściwości – obniża poziom złego cholesterolu (LDL), a także trójglicerydów we krwi. Cynamon cejloński wspiera odporność naszego organizmu, posiada też silne działanie przeciwzapalne. Bardzo ważne jest, żeby wybierać cynamon cejloński – na polskim rynku dostępny jest również cynamon typu kasja, który choć tańszy, jest także mniej skuteczny. Cynamon możemy stosować jako dodatek do śniadaniowej owsianki, można również dosypywać go do jogurtów, znakomicie komponuje się on z jaszą jaglaną, czy białym serem. Nie powinniśmy spożywać więcej niż jedną łyżeczkę cynamonu dziennie.

Czosnek 

Pozytywny wpływ na poziom cukru w naszej krwi ma tradycyjny, ogólnie dostępny czosnek. Związki, dzięki którym czosnek jest w stanie skutecznie obniżać poziom glukozy we krwi to wanad i aliksyna. Czosnku możemy dodawać do kanapek, sałatek, a także spożywać go na surowo. Jeżeli obawiamy się jego intensywnego, charakterystycznego zapachu, możemy zdecydować się na przyjmowanie czosnku w kapsułkach – współcześnie na rynku dostępny jest suplement bezzapachowy.

Nasiona kozieradki

Kozieradka jest przyprawą o wielu prozdrowotnych właściwościach. Wykazuje ona silne właściwości przeciwzapalne, obniża poziom złego cholesterolu we krwi, a co dla nas szczególnie ważne – zmniejsza stężenie glukozy we krwi. Sproszkowane nasiona kozieradki sprawdzają się jako przyprawa do dań mięsnych, a także wegetariańskich.

Liście borówki czernicy

Picie naparów z liści borówki czernicy jest szczególnie zalecane w początkowych stadiach cukrzycy typu II. Roślina ta zawiera wiele substancji (między innymi flawonoidy, antocyjany, czy kwasy organiczne), które korzystnie wpływają na stan naszego zdrowia. Włączenie ich do codziennego menu pomaga wyregulować poziom glukozy we krwi i zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę.

Owocnia fasoli

Pozytywny wpływ na zdrowie osób z wahaniami glukozy we krwi może mieć także owocnia fasoli. Wyciągi ze strąków fasoli są zalecane przy problemach z podwyższonym poziomem glukozy we krwi. Wspomagają one leczenie cukrzycy.

Ziele rutwicy

W przypadku, kiedy mamy problemy z wahaniami glukozy we krwi, możemy sięgnąć poz ziele rutwicy. Ta mało znana w Polsce roślina zawiera w swoim składzie pochodne guanidyny – galeginę i hydroksy-4-galeginę. Są to związki będące inhibitorami glukagonu, który to ma wpływ  na uwalnianie glukozy z glikogenu.

Gorzki melon

Rośliną, która wzbudza zainteresowanie naukowców poszukujących skutecznych sposobów leczenia cukrzycy jest gorzki melon (inna nazwa to balsamka ogórkowa), który od stuleci wykorzystywany jest przez medycynę ludową. Zawiera on wiele prozdrowotnych substancji, jednak  szczególną uwagę należy zwrócić na charantyny, czyli peptydy, których działanie jest zbliżone do działania insuliny. Gorzki melon zwiększa liczbę komórek β trzustki, dzięki czemu jest w stanie obniżyć poziom cukru we krwi.

Liście morwy białej

Jeżeli mamy problemy z podwyższonym poziomem glukozy we krwi, powinniśmy zainteresować się morwą białą. Liście tej niezwykłej rośliny zawierają alkaloid o nazwie 1,5-dideoksy-1,5-imino-D-sorbitol. Jest on odpowiedzialny za hamowanie aktywności enzymów α-glukozydazy i α-amylazy, których zadaniem jest rozkład skrobi.

Morwa biała jest dostępna na polskim rynku pod różnymi postaciami. Możemy kupić zioła do zaparzania, a jeżeli lubimy proste i szybkie rozwiązania – również łatwe do połknięcia tabletki lub kapsułki.

Co jeszcze możemy zrobić, żeby obniżyć poziom cukru we krwi?

Poziom cukru we krwi jest w dużej mierze zależny od tego co jemy. Z tego względu korzystne wydaje się ograniczenie spożycia węglowodanów. Zrezygnujmy ze słodyczy i żywności wysokoprzetworzonej.

Większość węglowodanów obecnych w naszym menu powinna wchłaniać się wolno – z tego względu zamiast białego pieczywa wybierzmy pełnoziarniste, zamiast drobnych kasz – kaszę gryczaną lub pęczak. Generalnie powinno zależeć nam na zwiększeniu spożycia błonnika – jest on obecny w płatkach owsianych, otrębach, czy brązowym ryżu.

W menu osoby, która pragnie obniżyć poziom cukru we krwi ważną rolę powinny odgrywać warzywa (choć nie wszystkie – powinniśmy ograniczyć lub wykluczyć bób, groch, groszek zielony, kukurydzę i ziemniaki) – najlepiej jeść je na surowo (dopuszczane jest też krótkie gotowanie na parze). Warto jeść także owoce, jednak w mniejszych ilościach, gdyż większość z nich zawiera duże ilości cukru. Owce mniej słodkie można jeść bez wyrzutów sumienia – zaliczamy do nich awokado, grejpfruty, cytryny, czy owoce jagodowe.

Bardzo ważne jest wyeliminowanie z diety alkoholu.

Dostarczanie sobie jednorazowo dużej dawki glukozy jest niewskazane, dlatego dobrym rozwiązaniem jest jedzenie pięciu (zamiast trzech) posiłków dziennie – oczywiście powinny być one odpowiednio mniejsze.

Osoby cierpiące na cukrzycę są jednocześnie bardziej narażone na choroby układu krążenia. Z tego względu powinny zmniejszyć spożycie tłuszczów (przede wszystkim tłuszczów pochodzenia zwierzęcego).

W przypadku, kiedy bardzo ciężko jest nam zrezygnować ze słodkiego smaku, zastąpmy cukier słodzikami. Nie wszystkie substancje słodzące są niezdrowe. Dobrym wyborem wydaje się ksylitol lub stewia. Nadają one produktom słodki smak, a jednocześnie nie podnoszą poziomu cukru we krwi i zawierają minimalne ilości kalorii.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here