Tabata – 4 minuty czynią cuda

0
103

Czym jest tabata?

Jest to 4 minutowy trening, który jest w stanie zastąpić nam wielogodzinne sesje treningowe. Twórcą tabaty jest Japończyk Izumi Tabata. Idea treningu jest banalnie prosta i opiera się na ćwiczeniach interwałowych, które trwają 20 sekund i po każdym następuje 10 sekund odpoczynku. Wykonujemy w ten sposób 8 sesji co daje nam w sumie 4 minuty ostrego wysiłku.

Twórca tabaty przetestował skuteczność tego treningu na studentach. Po 6 tygodniach ćwiczeń, grupa wykonująca jego treningu zwiększyła pułap tlenowy o 14%, natomiast grupa trenująca ponad godzinę dziennie zwiększyła możliwości o 10%. Nie tylko to było przedmiotem badania, grupa trenująca metodą Izumiego poprawiła wydolność anaerobową o 28%!

 Zatem wymówka którą często stosujemy w związku z brakiem czasu nic nam nie da, bo dla chcącego nic trudnego! 4 minuty każdy znajdzie w swym napiętym grafiku.

Trening tabaty

Każdy trening właściwy powinniśmy rozpocząć od rozgrzewki, nie zapominajmy o tym. Możemy tutaj wykonać skłony, podskoki, rozciągnąć mięśnie, krążenia ramion, bioder itd.

  • Przygotuj stoper i ustaw go tak, aby można było na niego spoglądać w każdej chwili. Możesz także użyć Tabata Timer w przeglądarce internetowej lub aplikację na smartfona, wystarczy wpisać w Sklep Play hasło: Tabata.
  • ćwiczenie wykonuj z pełną intensywnością.
  • wykonuj jak najwięcej powtórzeń w czasie 20 sekund.

Idealnie sprawdzą się w tym treningu ćwiczenia takie jak: przysiady, pompki, brzuszki, przysiady z wyskokiem, burpees itp
Jest to pierwsza część artykułu, w kolejnym tekście przedstawię przykładowy trening tabaty i filmy.

Sprawdź jak powinien wyglądać trening tabaty

Oceń ten post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Currently you have JavaScript disabled. In order to post comments, please make sure JavaScript and Cookies are enabled, and reload the page. Click here for instructions on how to enable JavaScript in your browser.