Smoothie na odchudzanie – czy warto, jak komponować koktajle

0
11
zielony koktajl z jarmużem

Gęste soki warzywno-owocowe cieszą się obecnie olbrzymią popularnością. Są one znakomitym sposobem na spożywanie większej ilości warzyw i owoców, a jak przekonują niektórzy – również na odchudzanie. Smoothie można pić jako dodatek do posiłku lub traktować jako zdrową przekąskę. Jak prawidłowo komponować odżywcze koktajle? Na czym polega dieta smoothie?

Dieta smoothie – czy to ma sens?

Zdrowe koktajle są bazą popularnej diety odchudzającej. Kuracja ta opiera się na piciu samych koktajli, do których przygotowania używa się różnorodnych składników. Może ona trwać dzień (wówczas traktujemy ją raczej jako kurację oczyszczającą), a nawet kilka tygodni.

Zwolennicy tego systemu odchudzania przekonują, że pomimo że chudniemy, dostarczamy naszemu organizmowi ogromnych ilości witamin i minerałów. Co więcej dobrze skomponowane koktajle dostarczają nam również błonnika, który reguluje procesy trawienne, a także zapewnia osobie odchudzającej się długotrwałe uczucie sytości. Picie dużych ilości koktajli znakomicie nawadnia organizm, dlatego taka dieta sprawdzi się zarówno latem, jak i zimą, kiedy w okresie grzewczym mamy problemy z przesuszoną skórą.

Kuracja odchudzająca, która opiera się jedynie na spożywaniu płynnych koktajli na bazie owoców musi przynieść efekty. Zazwyczaj chudnie się na niej dużo. To ile kilogramów stracimy jest uzależnione przede wszystkim od wyjściowej masy ciała, naszego wieku, płci, trybu życia, a także tego, czy przed rozpoczęciem diety smoothie odchudzaliśmy się już.

Osoby, które decydują się na zastosowanie tej diety powinny mieć świadomość, że jest ona niedoborowa. Choć owoce i warzywa powinny stanowić podstawę dobrze zbilansowanej diety, same w sobie nie są w stanie zaspokoić naszego zapotrzebowania na substancje odżywcze niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Pijąc same koktajle możemy mieć problemy z dostarczeniem sobie odpowiednich ilości białek i tłuszczów.

Nie możemy powiedzieć, że dieta smoothie jest pozbawiona zalet. Zapotrzebowanie na tłuszcze można przynajmniej częściowo pokryć dodając do koktajli awokado. Białko jest obecne w wielu warzywach, szczególnie warzywach strączkowych. Dieta smoothie sprawdzi się, kiedy zależy nam na zrzuceniu większej ilości kilogramów w stosunkowo krótkim czasie. Może być ona dobrym rozwiązaniem, kiedy przygotowujemy się do wesela lub chcemy oczyścić organizm z toksyn. Należy jednak pamiętać, że nie powinna ona trwać zbyt długo. Podczas kuracji warto zdecydować się na suplementację witaminą B12, której roślinna dieta nam nie zapewni.

Koktajle smoothie na co dzień

Żeby cieszyć się walorami zdrowych koktajli, nie musimy wcale zastępować nimi wszystkich posiłków. Świetnym pomysłem jest picie ich na drugie śniadanie lub jako dodatek do śniadania.

Koktajlami smoothie powinny zainteresować się osoby, które mają problemy z jedzeniem zalecanej ilości warzyw i owoców. Jeżeli nie jesteśmy w stanie przełknąć sałatki, możemy włożyć sałatę, buraka, awokado, jabłko i marchewkę do blendera. Tak przygotowany koktajl będzie smaczny i z pewnością wypiją go nawet osoby, które nie lubią smaku poszczególnych warzyw.

Przygotowywanie koktajli smoothie jest rekomendowane rodzicom, których dzieci nie chcą jeść warzyw. Jeżeli dziecko wpada w histerię na widok sałaty, możemy zblendować ją z owocami. Dziecku powiedzmy, że jest to koktajl Shreka. Z pewnością skosztuje.

Jak komponować dietetyczne koktajle?

Do przygotowania zdrowych koktajli znacznie lepiej jest użyć blendera niż sokowirówki. Koktajle z blendera są gęste, jednak bardziej zasobne w składniki odżywcze. Zawierają one duże ilości błonnika, który jest ważny nie tylko z perspektywy osoby odchudzającej się. Dzięki błonnikowi indeks glikemiczny napoju obniża się, co sprawia, że z czystym sumieniem mogą po niego sięgać nawet osoby cierpiące na cukrzycę (same soki warzywno-owocowe mają wysoki indeks glikemiczny).

Kolejną ważną zasadą, której powinniśmy przestrzegać, kiedy zależy nam, żeby koktajle posiadały jak najwięcej wartości odżywczych jest przygotowywanie ich bezpośrednio przed spożyciem. Napój, który jest przechowywany dłużej niż dobę traci część witamin i minerałów. Nie jest także tak smaczny jak ten świeżo przygotowany.

Kiedy przygotowujemy koktajl smoothie pamiętajmy, że przynajmniej jeden jego składnik musi zawierać tłuszcz. Jest to tak ważne, gdyż niektóre związki i witaminy wchłaniają się tylko w obecności tłuszczu. To tej grupy zaliczamy na przykład karotenoidy, a także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – witaminę A, E, K, czy D. Dobrym źródłem tłuszczu będzie owoc awokado (nie musimy dodawać całego, wystarczy tylko kawałek), który zapewni koktajlowi także jedwabistą konsystencję. Z powodzeniem możemy użyć oleju, sezamu, siemienia lnianego, czy nasion chia.

Podstawę koktajli powinny stanowić warzywa. Oczywiście możemy dodać do nich niewielkich ilości owoców, jednak pamiętajmy, że owoce zawierają bardzo dużo cukru. Podczas przygotowywania koktajlu nie zapominajmy o zielonych warzywach, które są doskonałym źródłem chlorofilu (ma on zbawienny wpływ na zdrowie, przyspiesza również odchudzanie). Koktajli lepiej nie słodzić, jeżeli jednak zależy nam na słodkim smaku – dodajmy do nich owoców, w ostateczności łyżeczki miodu. Jeżeli po przygotowaniu koktajl wydaje się nam za gęsty, możemy poprawić jego konsystencję dodając wody mineralnej.

Warzywami, które szczególnie sprawdzają się do odchudzających koktajli są:

  • pomidory,
  • ogórki,
  • seler naciowy,
  • marchewki,
  • rzodkiewki,
  • rzepa,
  • buraki,
  • kalarepa,
  • jarmuż,
  • szpinak,
  • szczypiorek,
  • pietruszka,
  • koperek.

Nie zapominajmy także o owocach (choć w mniejszych ilościach) takich jak:

  • aronia,
  • jagody,
  • jeżyny,
  • borówki,
  • porzeczki,
  • śliwki,
  • brzoskwinie,
  • mango,
  • jabłka,
  • ciemne winogrona,
  • a także maliny i truskawki.

Jeżeli zdecydujemy się dodać do koktajlu zielonego ogórka, powinniśmy zdawać sobie sprawę, że ma on właściwości neutralizujące witaminę C. W praktyce oznacza to, że dodatek nawet niewielkiego ogórka pozbawi napój kwasu askorbinowego. Możemy jednak temu zapobiec nie rezygnując z ogórka – wystarczy, że dodamy do smoothie soku z cytryny.

Bardzo dobrym pomysłem jest dodawanie do koktajli przypraw. Zyskają dzięki temu niepowtarzalne walory smakowe, a także zdrowotne. Dobrze sprawdzi się bazylia, mięta, cynamon, kurkuma, a także (jeżeli ktoś lubi) – kardamon.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here