Kalarepa – charakterystyka, właściwości odżywcze, wpływ na zdrowie, jak jeść

0
656

Kalarepa jest warzywem, które współcześnie możemy kupić w wielu sklepach spożywczych. Mimo to nie cieszy się ona popularnością na polskich stołach. Zupełnie niesłusznie, gdyż zawiera wiele substancji odżywczych i ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie. Co powinniśmy wiedzieć o kalarepie?

Czym jest kalarepa?

Mianem kalarepy określamy dwuletnią roślinę z rodziny kapustowatych, odmianę kapusty warzywnej. Warzywo charakteryzuje się zgrubiałą, mięsistą łodygą. Zazwyczaj ma ona kulisty kształt i zielony lub fioletowy kolor. Jego korzeń jest dość słabo rozwinięty. Liście natomiast osadzone są na długich ogonkach. Cechuje je zróżnicowany kształt i wielkość. Kalarepa jest warzywem niskokalorycznym, zawierającym wiele witamin i minerałów. Regularne spożywanie kalarepy w przypadku większości osób będzie miało pozytywny wpływ na zdrowie. Za jej wyborem przemawiają także ciekawe walory smakowe – młoda kalarepa ma słodkawy smak, przypominający nieco łodygę brokułu.

Jakie właściwości ma kalarepa?

Niepozorna kalarepa zawiera wszystkie minerały i witaminy, których potrzebuje nasz organizm. Znajdziemy w niej także luteinę – organiczny związek chemiczny zaliczany do ksantofili (roślinne barwniki z grupy karotenoidów). Luteina gromadzi się w plamce żółtej i jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Jest ponadto bardzo silnym antyoksydantem. Dzięki obecności luteiny kalarepa chroni nasze oczy przed promieniowaniem UVA i UVB. Warto ją jeść, kiedy chodzimy na solarium lub spędzamy duże ilości czasu przed komputerem.

Ważną cechą kalarepy jest także fakt, że stanowi ona bardzo dobre źródło izotiocyjanów i indoli (znajdujących się także w innych warzywach krzyżowych). Substancje te działają przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Chronią one nasz organizm między innymi przed rozwojem wrzodów żołądka i dwunastnicy. Są także bardzo silnymi przeciwutleniaczami, co oznacza, że wymiatają z naszego ciała wolne rodniki, przeciwdziałając tym samym nowotworom i przedwczesnemu starzeniu.

Kalarepa jest dobrym źródłem błonnika, którego nie może zabraknąć zwłaszcza w diecie osoby odchudzającej się. Błonnik sprawia, że po spożyciu warzywa przez długi czas czujemy sytość. Co więcej usprawnia on perystaltykę jelit.

Zielone liście kalarepy zawierają chlorofil, dlatego nie należy ich wyrzucać. Chlorofil jest w stanie naprawić DNA, które zostało uszkodzone przez komórki rakowe, co więcej przywraca on równowagę kwasowo-zasadową w organizmie i likwiduje stany zapalne. Związek ten jest ważny także dla osób odchudzających się, gdyż pozytywnie wpływa na procesy trawienne.

Kalarepa na odchudzanie

Kalarepa to dobry wybór dla osób, którym zależny na pozbyciu się nadprogramowych kilogramów. Warzywo jest niskokaloryczne – w 100 g znajdziemy niecałe 30 kcal. Dodatkowo charakteryzuje się ono niskim indeksem glikemicznym.

Błonnik (stanowi około cztery procent warzywa) sprawia, że po spożyciu kalarepy nie mamy ochoty na dodatkowe przekąski. Co więcej zawarty w niej potas pomaga usunąć nadmiar wody z organizmu.

Kalarepa – pozytywny wpływ na zdrowie

Tak jak i inne warzywa krzyżowe, również i kalarepa posiada działanie przeciwnowotworowe. Współcześnie uważa się, że jest ona skuteczna w walce z rakiem piersi.

Regularne spożywanie kalarepy może pomóc w walce z grzybicą, a także uchronić nas przed wrzodami układu pokarmowego.

Za sprawą zawartości luteiny warzywo wykazuje też bardzo pozytywny wpływ na wzrok.

Kalarepa pomaga oczyścić organizm z toksyn, a to dzięki obecności chlorofilu. Zawiera ona duże ilości żelaza, dlatego na włączeniu jej do menu skorzystają osoby cierpiące na anemię.

Warzywo jest dobrym źródłem witaminy C, dzięki której przyspiesza gojenie się ran, wzmacnia odporność i korzystnie wpływa na kondycję skóry.

Kalarepa – przeciwwskazania

Choć kalarepa jest jednym z najzdrowszych warzyw, nie oznacza to, że każdy powinien włączyć ją do swojej diety. Jeżeli cierpimy z powodu niedoczynności tarczycy, nie powinniśmy jeść kalarepy w nadmiarze. Oczywiście okazjonalnie nie powinna nam zaszkodzić, jednak należy zdawać sobie sprawę, że zawiera ona związki, które działają wolotwórczo. Z tego względu jest ona w stanie pogarszać stan chorego.

Dodatkowo należy zdawać sobie sprawę, że warzywo u osób szczególnie wrażliwych może powodować dolegliwości ze strony układu pokarmowego – na przykład wzdęcia lub zaparcia. Z tego względu warto obserwować jak nasz organizm reaguje na to warzywo. Jeżeli mamy problemy trawienne po spożyciu surowej kalarepy, spróbujmy ugotować ją na parze.

Zastosowanie kalarepy w kuchni

kalarepa, deska do krojenia, nóżKalarepa jest warzywem, które charakteryzuje się ciekawymi walorami smakowymi. Zwłaszcza młoda jest chrupiąca i lekko słodkawa. Jej smak można porównać do łodygi brokułu, z tym, że jest on o wiele delikatniejszy.

Warzywo świetnie sprawdza się jako dodatek do surówek i sałatek, a także zup. Można je ugotować, choć bardzo dobrze smakuje też na surowo. Kiedy przyrządzamy kalarepę, pamiętajmy, żeby nie wyrzucać liści. Większość osób skupia się na łodydze zapominając, że to w liściach znajduje się najwięcej składników odżywczych. Liście kalarepy można pokroić i dodawać do sałatek. Jeżeli nie smakują nam w takiej formie, wykorzystajmy je jako składnik zielonego koktajlu.

Osoby, które chcą cieszyć się walorami kalarepy muszą przygotować się przed ich zakupem. Najlepiej smakują warzywa małe i średnie. Powinny być one twarde i jędrne. Ich liście powinny być zielone, sztywne i świeże. Choć kalarepa często jest sprzedawana na sztuki, nie warto sięgać po największe okazy – często są one włókniste, a ich konsystencja może przypominać gąbkę.

Kalarepę należy przechowywać w lodówce. Będzie ona zdatna do spożycia przez około tydzień. W temperaturze pokojowej może ona leżeć przez mniej więcej trzy dni.

Przepis na zupę-krem z kalarepy:

Z kalarepy możemy przygotować pyszną zupę. Do tego celu będziemy potrzebować:

  • około sześciu niewielkich kalarep,
  • dwa ząbki czosnku,
  • jedną cebulę,
  • cztery ziemniaki,
  • łyżeczkę oliwy z oliwek lub masła klarowanego,
  • sól,
  • pieprz,
  • posiekane i uprażone orzechy,
  • ulubione przyprawy.

Warzywa dokładnie myjemy, obieramy i kroimy w kostkę. Na patelnię (lub do niewielkiego rondelka) wlewamy tłuszcz i podsmażamy na nim czosnek i cebulę. Następnie dodajemy pokrojone warzywa. Wszystkie składniki smażymy przez chwilę, po czym zalewamy wodą. Należy je gotować do momentu aż zmiękną. Dodajemy przyprawy. Kiedy zupa nieco przestygnie, przekładamy ją do blendera i dokładnie miksujemy.

Po przełożeniu do miseczek posypujemy krem z kalarepy prażonymi orzechami.

Ciekawostki na temat kalarepy:

  • Kalarepa jest warzywem z długą historią. Była znana już starożytnym Rzymianom – nazywali ją caulorapa.
  • Warzywo praktycznie nie występuje w stanie dzikim. Można je spotkać tylko i wyłącznie w uprawach.
  • Kiedy kalarepa jest przejrzała, jej miąższ zaczyna przypominać gąbkę.
  • W Polsce kalarepa pojawiła się dopiero w dziewiętnastym wieku.
  • Na Węgrzech kalarepę spożywa się podobnie jak szparagi – pokrojone w paski i ugotowane warzywo podaje się z sosem.
  • Kalarepa jest warzywem, które nie powoduje alergii. Z tego względu można ją włączyć do menu dziecka już po ukończeniu szóstego miesiąca życia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here