Dieta jajeczna – zasady, efekty, zalety i wady, dla kogo jest dieta jajeczna

0
55

Dieta jajeczna to monodieta, którą można stosować od 3 do 14 dni. Jak sama nazwa wskazuje na diecie jajecznej powinniśmy spożywać duże ilości jaj. Jakie są szczegółowe zasady diety jajecznej? Jakie są zalety i wady tego typu kuracji odchudzającej? 

Dieta jajeczna – zasady

Na diecie jajecznej powinno się spożywać do 6 kurzych jaj ugotowanych na twardo w ciągu dnia. Ważne jest, żeby jaja nie były gotowane dłużej niż 10 minut, w przeciwnym razie stracą część swoich prozdrowotnych właściwości.

W naszym menu powinny znaleźć się także warzywa, owoce (ale tylko te o niskiej zawartości węglowodanów) i niewielkie ilości tłuszczu (na przykład masło lub oliwa z oliwek). Raz w tygodniu możemy pozwolić sobie na pierś z kurczaka lub filet z ryby (pieczone lub gotowane na parze).

Dieta jajeczna jest bardzo restrykcyjna i monotonna, jednak jej twórczy przekonują, że pozwala ona schudnąć od 5 do 10 kilogramów w ciągu 14 dni.

Ważnym zaleceniem jest wypijanie nawet 3 litrów wody lub zielonej herbaty w ciągu dnia. Inne dozwolone napoje to słaba czarna kawa, słaba czarna herbata, herbatki owocowe (napojów nie słodzimy, nie dodajemy też śmietanki do kawy).

Żeby dieta jajeczna przyniosła jak najlepsze efekty, należy ograniczyć się do spożywania 3 posiłków w ciągu dnia.

Dieta jajeczna – produkty zakazane

Na diecie jajecznej powinniśmy zrezygnować z jedzenia warzyw strączkowych, i warzyw zawierających duże ilości skrobi (zaliczamy do nich na przykład ziemniaki). Niedozwolone są także owoce o wysokiej zawartości węglowodanów (na przykład banany, czy winogrona).

W żadnym wypadku nie należy spożywać tłuszczów nasyconych, ryżu, chleba, makaronów. Rezygnujemy z cukru, staramy się też zrezygnować z soli.

Na naszej czarnej liście powinny znaleźć się napoje gazowane, alkohol, słodycze, a także dania typu fast food.

Jakie właściwości mają jajka?

blankW kurzych jajkach znajdziemy duże ilości dobrze przyswajalnego białka. Co charakterystyczne – żółtko jaja zawiera więcej protein niż białko. Jaja są znakomitym źródłem witamin z grupy B, a także witamin A, E, D i K. Dostarczają nam również niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu minerałów:

– potasu,

– żelaza,

– fosforu,

– wapnia,

– sodu,

– selenu,

– cynku,

– miedzi,

– magnezu.

Jajko charakteryzuje się korzystnymi proporcjami kwasów omega-6 i omega-3 (jest ich znacznie więcej niż nasyconych kwasów tłuszczowych).

Dodatkowo żółtko jaja jest bogate w luteinę i beta-karoten, które mają korzystny wpływ na zdrowie naszych oczu.

W 100 g jaj znajduje się aż 372 mg cholesterolu. Jednocześnie jest w nich również wiele substancji, które niwelują wpływ złego cholesterolu na nasz organizm i podnoszą poziom cholesterolu dobrego (HDL).

Zalety diety jajecznej

Największą zaletą diety jajecznej wydaje się fakt, że pozwala ona znacznie schudnąć w stosunkowo krótkim czasie. Jest to więc kuracja, którą można zastosować przed ważnym wydarzeniem, podczas którego chcemy wyglądać szczupło (na przykład przed ślubem lub przed sylwestrem).

Na diecie jajecznej możemy w pewnej mierze (pod warunkiem, że będziemy opierać się na zasadach tej kuracji) samodzielnie komponować swoje posiłki.

Dieta jajeczna nie wymaga od nas wiele wysiłku jeżeli chodzi o przygotowanie posiłków. Podczas jej trwania możemy odpocząć od gotowania. Na dietę jajeczną mogą zdecydować się również osoby zapracowane, które nie mają czasu myśleć o jedzeniu i odchudzaniu.

Opierając swój jadłospis na jajkach, a także warzywach i owocach możemy oczyścić organizm z toksyn. Efekty diety jajecznej widać już po kilku dniach, co dla wielu osób będzie dużą motywacją.

Jakie wady ma dieta jajeczna?

Niestety dieta jajeczna to dieta nudna i monotonna. Jest to również kuracja niskokaloryczna – nie pokrywa dziennego zapotrzebowania energetycznego dorosłego człowieka. Z tego względu podczas jej stosowania możemy czuć się osłabieni. Dłuższe stosowanie diety jajecznej może doprowadzić do niebezpiecznych w skutkach niedoborów składników odżywczych. Mała ilość kalorii sprawia też, że część osób podczas stosowania tej diety może czuć się słabo, doświadczać bólów głowy, nudności, a nawet omdleń.

Pomimo, że dieta jajeczna umożliwia nam stosunkowo szybkie schudnięcie, może przyczynić się do spowolnienia przemiany materii, czego efektem będzie efekt jojo. Nie należy liczyć na to, że nasza waga spadnie na stałe, jeżeli po zakończeniu diety jajecznej wrócimy do starych nawyków żywieniowych. Z dużym prawdopodobieństwem już po kilku tygodniach od jej zakończenia będziemy ważyć więcej niż przed rozpoczęciem odchudzania.

Dieta jajeczna nie jest odpowiednia dla osób poniżej 18 roku życia. W żadnym wypadku nie powinny decydować się na nią kobiety w ciąży i kobiety karmiące piersią. Przeciwwskazaniem do podjęcia tej diety jest również miażdżyca.

Dla kogo przeznaczona jest dieta jajeczna?

Dieta jajeczna została opracowana z myślą o osobach zdrowych, które chcą w szybkim czasie pozbyć się kilku nadprogramowych kilogramów. Z diety skorzystają osoby pragnące oczyścić organizm z toksyn.

Dieta polegająca na spożywaniu samych jaj nie może być na dłuższą metę traktowana jako kuracja odchudzająca. W żadnym wypadku nie powinniśmy stosować jej dłużej niż 14 dni (jeżeli podczas trwania diety będziemy czuli się bardzo źle – należy ją przerwać).

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here