Chipsy – czy mogą być zdrowe, jak zrobić domowe chipsy

0
9

Chipsy należą do bardzo popularnych przekąsek. Jednocześnie niemal każdy zdaje sobie sprawę, że regularne ich spożywanie może być niebezpieczne dla ludzkiego organizmu. Są one wysokokaloryczne, zawierają również ogromne ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Czy wszystkie chipsy nam szkodzą? Okazuje się, że nie. Współcześnie w sklepach możemy znaleźć chipsy w formie suszonych warzyw lub owoców. Zdrowe chipsy warto jest przygotować samodzielnie.

Wpływ chipsów na zdrowie

Tradycyjne chipsy, które znajdziemy w każdym sklepie spożywczym to najczęściej ziemniaki (niekiedy także mąka kukurydziana) z dodatkiem soli, ewentualnie różnego rodzaju przypraw, które zostały usmażone na głębokim tłuszczu. Popularne rodzaje chipsów mogą w 100 g zawierać nawet 41 g tłuszczu, przy czym są to w większości niezdrowe nasycone kwasy tłuszczowe. 100 – gramowa paczka chipsów to nawet 550 kcal. Co więcej możemy w nich znaleźć wiele szkodliwych dodatków do żywności.

Częste spożywanie tradycyjnych chipsów wiąże się z wieloma negatywnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Przede wszystkim podnoszą one ciśnienie krwi, zwiększają poziom złego cholesterolu, co prowadzi do powstania miażdżycy. Włączenie chipsów na stałe do naszego menu to większe ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową serca, a także nowotwory.

Pełne chemicznych dodatków chipsy mogą uszkodzić układ nerwowy, a także przyczynić się do rozwoju alergii.

Zamienniki tradycyjnych chipsów

Jednocześnie należy mieć świadomość, że nie wszystkie chipsy są zagrożeniem dla naszego zdrowia. Coraz większą popularnością cieszą się przekąski, do których produkcji użyto suszonych (a nie smażonych na głębokim tłuszczu) warzyw lub owoców. Najczęściej do ich wytwarzania używa się:

  • marchewki,
  • buraków,
  • batatów,
  • jarmużu,
  • jabłek,
  • ciecierzycy,
  • a nawet tradycyjnych ziemniaków (one również są pełne odżywczych substancji).

Takie chipsy mogą mieć pozytywny wpływ na ludzki organizm, pod warunkiem, że będziemy spożywali je z umiarem. Należy zdawać sobie sprawę, że 100 g suszonych warzyw lub owoców to nawet kilka razy więcej kalorii niż w przypadku produktów świeżych. 

Zdrowe chipsy nie muszą zawierać soli – z powodzeniem można zastąpić ją mieszankami ziołowymi.

Jak zrobić dietetyczne chipsy?

Jeżeli chcemy mieć pewność, że nasze dietetyczne chipsy rzeczywiście są zdrowe, powinniśmy przygotować je samodzielnie. Przede wszystkim należy wybrać warzywa lub owoce, na które mamy ochotę. Następnym krokiem jest pokrojenie ich w cienkie plasterki, doprawienie ulubioną mieszanką przypraw i wstawienie do piekarnika.

Pieczenie nie trwa zazwyczaj dłużej niż piętnaście minut, dlatego chipsy zachowują wiele ze swoich pierwotnych wartości odżywczych. Zawarte w nich witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dodatkowo są one znakomitym źródłem błonnika, który działa korzystnie na układ trawienny, a co więcej zapewnia nam sytość na długie godziny.

Dietetyczne chipsy znakomicie sprawdzą się jako przekąska pomiędzy posiłkami. Są bardzo poręczne, dlatego z powodzeniem zabierzemy je do pracy czy na trening.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here