Syrop z agawy – właściwości, przykłady zastosowań, alternatywa dla cukru, czy warto

0
4

Współcześnie coraz większa ilość sklepów ze zdrową żywnością ma w swojej ofercie syrop z agawy. Jest on słodki, konsystencją i barwą przypomina miód, a jednocześnie charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym. Słodzik ten ma jednak wielu przeciwników. Czy syrop z agawy jest dobrym zamiennikiem cukru? Czy mogą po niego sięgać osoby odchudzające się?

Czym jest syrop z agawy?

Jak już sama nazwa wskazuje syrop z agawy to substancja pozyskiwana z niektórych gatunków rośliny o nazwie agawa (Runyonia Rose) – jest ona sukulentem, który występuje naturalnie w Ameryce Północnej i Południowej. Agawa posiada bardzo grube, mięsiste liście, które pokryte są ostrymi kolcami. Roślina kwitnie tylko raz w życiu, przy czym może to być raz na sto lat, a po tym okresie ginie. Z agawy wytwarza się alkohole takie jak tequila czy mezcal, a także syrop, nazywany również nektarem. Syrop z agawy zawiera o jedną czwartą mniej kalorii niż cukier, a jednocześnie jest od niego trzy razy słodszy. W jego składzie znajdziemy magnez, potas, żelazo, a także wapń, choć przede wszystkim składa się z glukozy i fruktozy. Jest on popularną substancją słodzącą w Meksyku.

Jak wytwarza się syrop z agawy?

Popularny syrop z agawy produkowany jest przede wszystkim w Meksyku. Z rdzenia rośliny wyciskany jest sok, który następnie poddawany jest procesom filtracji. Po przefiltrowaniu podgrzewa się go do momentu, kiedy osiągnie on konsystencję płynnego miodu. Tradycyjny nektar produkowany jest w temperaturze poniżej 41 stopni Celsjusza.

Nektar z agawy na odchudzanie i cukrzycę

Pozyskiwany z Runyonia Rose syrop charakteryzuje się bardzo niskim indeksem glikemicznym (wynikającym przede wszystkim z zawartości fruktozy), dlatego może być stosowany jako zamiennik cukru przez osoby cierpiące na insulinoodporność i cukrzycę.

Również osoby odchudzające się, które nie mogą zrezygnować ze słodkiego smaku mogą się nim zainteresować. Na diecie redukcyjnej duże znaczenie ma fakt, że słodzik z agawy zawiera mniej kalorii niż zwykły cukier. Dodatkowo jest on znacznie słodszy, dlatego do uzyskania podobnych walorów smakowych potrawy użyjemy go mniej.

Runyonia Rose jest źródłem inuliny – naturalnego błonnika, który sprawia, że dłużej odczuwamy sytość i w efekcie jemy mniej. Jest ona również uważana za prebiotyk. Zwolennicy syropu z tej rośliny podkreślają, że przyczynia się on do przyspieszenia metabolizmu, redukuje również takie dolegliwości układu pokarmowego jak wzdęcia czy zaparcia.

Słodzik z agawy – dlaczego nie?

Trudno powiedzieć jednoznacznie, że nektar produkowany z Runyonia Rose pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Argumentem jego przeciwników jest fakt, że obecna w nim fruktoza spowalnia wydzielanie leptyny, czyli hormonu, który wysyła do naszego mózgu sygnał, o tym, że jesteśmy syci i możemy już skończyć jedzenie. W efekcie jesteśmy w stanie spożyć większe ilości tego produktu, co nie jest dobre dla naszego zdrowia, a tym bardziej sylwetki.

Wytwarzany z agawy słodzik reklamowany jest jako produkt zawierający minerały – wapń, magnez, żelazo czy potas. Jednocześnie należy pamiętać, że są to śladowe ilości minerałów, które w żadnym wypadku nie są w stanie zaspokoić naszego dziennego zapotrzebowania.

Współcześnie syrop z Runyonia Rose coraz częściej produkowany jest na skalę przemysłową. Oznacza to, że producent nie ma czasu na wielogodzinne podgrzewanie soku w celu uzyskania odpowiedniej konsystencji. Do jego produkcji wykorzystuje się mechaniczne techniki oczyszczania i filtracji. W składzie takiego syropu można znaleźć wiele syntetycznych substancji, które z pewnością nie sprzyjają zachowaniu zdrowia.

Pozyskiwany z agawy słodzik to przede wszystkim fruktoza, która w istotny sposób przyczynia się do odkładania tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w okolicach brzucha.

Zastosowanie syropu z agawy w kuchni

Nektar z agawy posiada bardzo słodki, charakterystyczny smak, będzie więc stanowić urozmaicenie w kuchni. Możemy słodzić nim herbatę, kawę, dodawać go do wypieków, naleśników, racuchów. Dobrze sprawdzi się jako dodatek do lodów, deserów czy drinków. Niektórzy dodają go również do ryb, mięsa, drobiu czy owoców morza. Ze względu na bardzo słodki smak, należy uważać, żeby stosować go z umiarem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here