Suszone owoce – czy warto je jeść, wady i zalety

0
5

Dawniej suszenie owoców było niezbędne do zagospodarowania nadwyżki żywności, a także przygotowania zapasów na zimę. Proces suszenia sprawia, że owoce są dobrze zabezpieczone przed zepsuciem. Odparowanie wody sprawia, że zdecydowanie łatwiej jest je przechowywać. Jednocześnie w wyniku suszenia dochodzi do strat pewnych substancji odżywczych. Jakie zalety i wady mają suszone owoce? Czy warto włączyć je do swojej diety?

Suszone owoce – wartości odżywcze

Suszone owoce mają nieco inne wartości odżywcze niż owoce świeże. Przede wszystkim zawierają one więcej kalorii. Średnio w 100 g znajdziemy 300 kcal. To bardzo dużo w porównaniu ze świeżymi owocami, które w większości składają się z wody i zawierają kilka razy mniej kalorii.

W suszonych owocach znajduje się dużo cukrów – są to fruktoza i glukoza.

Proces suszenia jest związany z utratą witaminy C, która jest szczególnie wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, światła i tlenu.

Suszone owoce kurczą się, tracą swoją pierwotną barwę, aromat, a także smak.

Jednocześnie zachowują one wiele ze swoich pierwotnych właściwości – są bardzo dobrym źródłem związków mineralnych.

Zalety suszonych owoców

Suszone owoce mają wiele zalet. Są one dobrym źródłem energii (znacznie lepszym niż słodycze), składników odżywczych, znajdziemy w nich także pokaźne ilości błonnika. Poszczególne suszone owoce różnią się pomiędzy sobą właściwościami. Przykładowo suszone morele zawierają duże ilości witaminy A, rodzynki i suszone jabłka są szczególnie bogate w błonnik, z kolei figi dostarczają nam dobrze przyswajalnego wapnia i fosforu. Suszone śliwki są znakomitym źródłem wapnia, magnezu, potasu, a także boru.

Regularne spożywanie umiarkowanych ilości suszonych owoców ma korzystny wpływ na stan naszego zdrowia. Mogą one zmniejszać poziom złego cholesterolu we krwi, zwiększać natomiast stężenie cholesterolu dobrego. Dzięki tej właściwości zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego. 

Za sprawą dobrze przyswajalnego wapnia suszone owoce mogą zwiększać gęstość kości zapobiegając tym samym osteoporozie. Będą również pomocne przy usuwaniu toksyn z organizmu (zawartość błonnika).

Suszone owoce znajdują szerokie zastosowanie w kuchni. Są one znakomitym dodatkiem do deserów, czy różnego rodzaju wypieków (jeżeli chcemy przygotowywać zdrowe wypieki, możemy użyć suszonych fig lub daktyli zamiast cukru). Zimą można przygotowywać z nich kompoty.

Nawet suszone owoce zawierają pewne ilości przeciwutleniaczy, które korzystnie wpływają na nasz organizm – spowalniają procesy starzenia się, chronią przed nowotworami.

Suszone owoce na odchudzanie

Suszone owoce mogą stać się ważnym elementem diety redukcyjnej. Jednocześnie należy pamiętać, żeby spożywać je w niewielkich ilościach, gdyż są one wysokokaloryczne (średnio 300 kcal na 100 g). Osoby odchudzające się docenią właściwości suszonych owoców przede wszystkim dlatego, że są one produktami o wysokiej gęstości energetycznej, dodatkowo zasobnymi w błonnik.

Stosowanie diety niskoenergetycznej może sprawić, że będziemy mieć problemy z dostarczeniem naszemu organizmowi ważnych składników mineralnych. Dzięki suszonym owocom możemy uniknąć niedoborów bez konieczności wprowadzania dodatkowej suplementacji.

Większość suszonych owoców zawiera potas, który przeciwdziała nadmiernemu gromadzeniu się wody w organizmie. Regularne ich spożywanie pomoże nam uniknąć obrzęku, czy mało estetycznego cellulitu wodnego.

Ogromną zaletą suszonych owoców jest wysoka zawartość błonnika. Błonnik pod wpływem wody zwiększa swoją objętość, zapewniając nam tym samym uczucie sytości. Kiedy jesteśmy syci, mamy mniejszą skłonność do sięgania po dodatkowe przekąski pomiędzy posiłkami. Dzięki błonnikowi unikamy dolegliwości układu trawiennego (wzdęcia, zaparcia), które są częstym problemem osób odchudzających się.

Spożycie kilku suszonych owoców przed posiłkiem sprawi, że będzie on mniej tuczący – błonnik pokarmowy posiada zdolność wchłaniania tłuszczów z pożywienia.

Suszone owoce są znakomitą przekąską. Pomimo, że wysokokaloryczne, są znacznie zdrowsze niż słodycze, dlatego warto mieć je zawsze pod ręką.

Wady suszonych owoców

Jedną z większych wad suszonych owoców jest ich wysoka kaloryczność. Często trudno jest nam poprzestać na dwóch suszonych morelach i zjadamy całe opakowanie. Jest to niekorzystne zarówno dla naszego zdrowia jak i sylwetki (suszone owoce zawierają bardzo duże ilości cukrów).

Większość suszonych owoców dostępnych w polskich sklepach jest konserwowana za pomocą dwutlenku siarki (E220). Przedłuża on ich trwałość, poprawia też wygląd. Niestety u pewnych osób dwutlenek siarki może spowodować reakcje alergiczne, bóle i zawroty głowy, nudności, pogorszenie samopoczucia.

Suszone owoce, które nie są konserwowane wyglądają mniej apetycznie, przez co niechętnie po nie sięgamy (przykładowo suszone morele, które nie zawierają konserwantów posiadają mało atrakcyjny brązowy kolor).

Owoce poddane obróbce termicznej będą zawsze mniej zdrowe niż owoce świeże. Jeżeli więc tylko mamy wybór – lepiej jest sięgać po te drugie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here