Suszone figi – charakterystyka, wartości odżywcze, jak wpływają na zdrowie, jak suszyć

0
16

Osoby, które kiedykolwiek chciały kupić figi z pewnością zauważyły, że na półkach polskich sklepów są one znacznie częściej dostępne w postaci suszonej niż świeżej. Choć świeże figi wykazują bardzo korzystny wpływ na stan naszego zdrowia, również suszone owoce zasługują na uwagę. Jakie właściwości mają suszone figi? Kto powinien się nimi zainteresować? Czy istnieją jakieś przeciwwskazania do ich spożywania?

Jakie wartości odżywcze mają figi?

Figi, czyli owoce rośliny nazywanej figowcem pospolitym zawierają w sobie wiele substancji, które wywierają pozytywny wpływ na ludzkie zdrowie. Zawierają one witaminy i minerały, które są dobrze przyswajane przez nasz organizm. 

Należy zaznaczyć, że istnieją zasadnicze różnice pomiędzy figami świeżymi, a suszonymi. Świeże owoce w osiemdziesięciu procentach składają się z wody, przez co są niskokaloryczne. 100 g świeżych fig to około sześćdziesięciu kalorii. W przypadku owoców suszonych (zawierają one już tylko około trzydzieści procent wody) wartość kaloryczna znacznie wzrasta – 100 g suszonych fig to średnio 250 kcal. Z tego względu nie należy spożywać ich w zbyt dużych ilościach.

Figi suszone w wyniku obróbki termicznej nie tracą cennych wartości odżywczych – dzieje się wręcz przeciwnie.

Suszone owoce są znakomitym źródłem błonnika pokarmowego, który reguluje procesy trawienne.

Jeżeli szukamy produktów roślinnych, które dostarczą nam dużych ilości wapnia i będą dobrą alternatywą dla mleka – postawmy na suszone figi. Zawarty w nich wapń jest dobrze przyswajany przez ludzki organizm, dlatego jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż syntetyczne suplementy diety.

Suszone figi są bardzo dobrym źródłem potasu i magnezu, dzięki czemu korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego, czy układu krążenia. Owoce dostarczają nam także żelaza, fosforu, witaminy C, a także dużej ilości witamin z grupy B.

Suszone figi – wpływ na zdrowie

Regularne spożywanie suszonych fig ma korzystny wpływ na zdrowie, głównie dlatego, że owoce uzupełniają niedobory witamin i minerałów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu.

Zdecydowanie warto sięgać po nie, kiedy nasz układ nerwowy potrzebuje wsparcia – w okresach silnego stresu, pracy umysłowej, nauki. Zawarte w nich witaminy i minerały korzystnie wpływają na pamięć i koncentrację, pomagają również wtedy, gdy mamy problemy z zasypianiem.

Suszone figi są dobrym źródłem potasu, który reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową. Mogą być one pomocne, gdy mamy problem z zatrzymaniem wody w organizmie.

Dzięki wysokiej zawartości wapnia pomagają one zachować zęby i kości w dobrej kondycji, a w dłuższej perspektywie czasu są w stanie chronić przed  osteoporozą.

Regularne jedzenie niewielkich ilości suszonych fig zalecane jest w profilaktyce chorób krążenia. Owoce te wspierają także funkcjonowanie układu immunologicznego.

Suszone figi na odchudzanie

Po suszone figi mogą sięgnąć również osoby odchudzające się. Atutem tych owoców na diecie redukcyjnej jest przede wszystkim wysoka zawartość błonnika, który poprawia trawienie, a dodatkowo sprawia, że przez długi czas odczuwamy sytość. Jednocześnie należy zdawać sobie sprawę z faktu, że figi (zwłaszcza suszone) zawierają sporo kalorii i nie można jeść ich bez umiaru.

Suszone figi to znakomita propozycja dla osób, które mają problemy z pozbyciem się nieestetycznego wodnego cellulitu. Owoce te mogą być pomocne ze względu na wysoką zawartość potasu, który pomaga w pozbyciu się nadmiaru wody zalegającej w naszym ciele.

Zakup suszonych fig to dobry pomysł również wtedy, gdy mamy problemy z zajadaniem stresu. Dzięki obecności witamin z grupy B i minerałów takich jak między innymi magnez i wapń figi znakomicie wpływają na układ nerwowy. Redukują one stres, dzięki czemu nie odczuwamy konieczności kompulsywnego jedzenia.

Jak wysuszyć figi?

Choć w polskich sklepach figi dostępne są przede wszystkim w wersji suszonej, niekiedy zdarza się, że nie zachwycają nas one swoim składem. Zdarza się, że producenci dodają do nich konserwantów celem przedłużenia trwałości. Z kolei substancje konserwujące niekoniecznie będą dobrze wpływały na nasze zdrowie. 

Jeżeli jednak dysponujemy świeżymi figami, których nie jesteśmy w stanie w krótkim czasie skonsumować, znakomitym pomysłem wydaje się samodzielne ich ususzenie.

Do suszenia dobrze jest wykorzystać specjalną suszarkę do owoców, a w przypadku, kiedy nie posiadamy takiego urządzenia – sprawdzi się także zwykły piekarnik.

Dużym atutem suszarki do owoców jest to, że pozwala ona kontrolować temperaturę suszenia, co w przypadku tradycyjnego piekarnika nie zawsze jest takie proste. Kiedy dysponujemy suszarką, możemy mieć pewność, że owoce będą wysuszone równomiernie.

Przed przystąpieniem do suszenia owoce należy namoczyć, a także pokroić na plastry takiej samej grubości (jest to konieczne, żeby owce wysuszyły się równomiernie). Nie zaleca się, żeby były one grubsze niż pół centymetra.

Optymalna temperatura do suszenia fig to pięćdziesiąt osiem stopni Celsjusza. Proces ten jest długotrwały i może trwać nawet do trzydziestu godzin. Oczywiście w międzyczasie należy sprawdzać stan owoców. Jest to szczególnie istotne, jeżeli zdecydujemy się na suszenie w piekarniku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here