Siedem błędów, których nie należy popełniać po jedzeniu

0
86

To jak się czujemy po posiłku i jak pracuje nasz układ trawienny nie zależy tylko od tego co i jak często jemy. Istnieją inne czynniki, które mogą zaburzyć proces trawienia. Często drobne i wydawałoby się nieznaczące nawyki mają wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i wygląd. Warto je poznać by w przyszłości móc ich uniknąć. Czego nie powinniśmy robić po jedzeniu?

Picie w trakcie jedzenia

Picie w trakcie i bezpośrednio po jedzeniu jest powszechnie popełnianym błędem. Wiele osób nie wyobraża sobie nawet spożycia posiłku bez czegoś do picia. Okazuje się jednak, że nie jest to postępowanie właściwe. O ile wypicie jednego łyka wody nie wydaje się poważnym problemem to wypicie szklanki lub nawet większej ilości płynów rozcieńcza nasze soki trawienne, a w konsekwencji utrudnia trawienie. Możemy wówczas odczuwać bóle brzucha.

Popijanie posiłków herbatą jest niezalecane również z tego względu, że utrudnia ona przyswajanie żelaza znajdującego się w żywności. Dzieje się tak dlatego, że obecne w herbacie polifenole, a także tanina wiążą się z żelazem. Regularne picie herbaty do obiadu może nawet wywołać anemię.

Poobiednia drzemka

Poważnym błędem, który często popełniamy po obfitym posiłku jest drzemka. Kiedy zjemy dużo, zaczynamy odczuwać senność. Jednak nie warto kłaść się spać bezpośrednio po obiedzie. Może to spowodować cofanie się treści żołądkowej do przełyku. Leżenie po jedzeniu może sprawić, że organizm nie będzie w stanie w pełni stawić przyjętego pożywienia, co może doprowadzić do poważnych dolegliwości żołądkowych. Jeżeli odczuwamy senność, której nie jesteśmy w stanie się oprzeć, postarajmy się odczekać przynajmniej pół godziny zanim się położymy.

Wysiłek fizyczny

Podejmowanie aktywności fizycznej bezpośrednio po posiłku nie jest najlepszym pomysłem. Kiedy zaczynamy intensywnie ćwiczyć, krew napływa do naszych mięśni, a nie układu trawiennego, przez co organizm ma problemy ze strawieniem posiłku.

Szczególnie niebezpieczną aktywnością fizyczną po jedzeniu jest pływanie. Jeżeli w trakcie pływania dopadnie nas silny skurcz, konsekwencje mogą być tragiczne.

Najlepszy czas na ćwiczenia fizyczne to godzina – dwie godziny po posiłku.

Palenie papierosów

Palenie papierosów jest niezdrowe, jednak szczególnie niekorzystny wpływ na nasz organizm ma palenie bezpośrednio po posiłku. Zanim sięgniemy po papierosa, powinniśmy zdać sobie sprawę, że palenie zaburza wchłanianie substancji odżywczych z pożywienia. Może doprowadzić do niedoborów witaminy C i witaminy D. Palenie papierosów nasila dolegliwości jelita drażliwego, a także wrzodów żołądka. Regularnie wdychany dym papierosowy doprowadza do zwężenia naczyń krwionośnych, co z kolei sprawia, że szybciej dochodzi do ich zatkania złogami tłuszczowymi.

Spożywanie owoców

Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że po zjedzeniu obfitego posiłku nie powinno się jeść owoców. Część z nas postępuje na odwrót. Wydaje się nam często, że danie będzie zdrowsze, jeżeli dopełnimy je owocami. Problem w tym, że w składzie owoców znajduje się dużo cukrów prostych, które są lekkostrawne. Gdybyśmy spożyli je przed posiłkiem, zostałyby strawione natychmiast. Zjedzenie ich po obiedzie sprawi, że będą zalegały w żołądku długo, co będzie wiązało się z procesem fermentacji. Fermentujące owoce w naszym układzie pokarmowym staną się przyczyną takich dolegliwości jak zaparcia, wzdęcia, czy choćby zgaga.

Oczywiście nie należy rezygnować z owoców, gdyż mają one bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie – dostarczają nam cennych witamin, minerałów. Dodatkowo są niezwykle smaczne. Bezpiecznie możemy je spożyć około dwie godziny po posiłku, a jeżeli to możliwe rano – przed zjedzeniem śniadania. Jeżeli jedliśmy dania tłuste lub zawierające duże ilości białka – wówczas dobrze jest poczekać z jedzeniem owoców nawet cztery godziny.

Kąpiel

Niewskazane jest branie gorącej kąpieli od razu po obfitej kolacji. Warto jest odczekać przynajmniej pół godziny, gdyż pod wpływem ciepłej wody krew szybko przepływa do kończyn. Jednocześnie po posiłku najbardziej potrzebuje jej żołądek.

Przesiadywanie przy stole

Choć ćwiczenia od razu po posiłku nie są wskazane, nie należy również siedzieć bezczynnie. Wówczas tkanka tłuszczowa odkłada się na naszym ciele szybciej. Po posiłku warto zdecydować się na spacer lub wykonywanie domowych obowiązków – możemy na przykład pozmywać po obiedzie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here