Sauna sucha – charakterystyka, wskazania i przeciwwskazania, jak korzystać

0
21

Sauna sucha (nazywana także sauną fińską lub szwedzką) z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Wiele osób traktuje ją jako zdrowszy zamiennik sauny tradycyjnej. Jest ona niewątpliwie bezpieczniejsza dla zdrowia, choć trzeba przyznać, że nie jest całkowicie pozbawiona wad. Co powinniśmy wiedzieć zanim zdecydujemy się skorzystać z tego typu sauny?

Czym jest sauna sucha?

Sauna sucha to zbudowane z drewna pomieszczenie, w którym temperatura powietrza mieści się w przedziale od osiemdziesięciu pięciu do stu dwudziestu stopni Celsjusza, natomiast wilgotność to jedynie dziesięć procent. Uzyskanie tak wysokiej temperatury jest możliwe dzięki obecności pieca, w którym znajdują się rozgrzane kamienie. Skrajnie wysoka temperatura sprawia, że pobyt w tego typu saunie nie może trwać dłużej niż dwanaście minut. Wizyty nie mogą być również częstsze niż raz w tygodniu. Korzyści z seansów w saunie suchej odczują osoby cierpiące z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów, wskazaniem są również problemy z kręgosłupem czy choroby górnych dróg oddechowych, nadwaga i otyłość. Przeciwwskazaniem może być niewydolność układu krążenia, wrzody, czy choroby weneryczne.

Sauna sucha – jak to działa?

Sauna sucha zbudowana jest z drewna. Dodatkowo nie może być to dowolne drewno – do jej budowy używa się przede wszystkim świerku, cedru lub jodły kanadyjskiej. Sauna ogrzewana jest piecem na drewno lub wyłożonym kamieniami piecem elektrycznym.

Ci, którzy zdecydują się na wizytę w saunie suchej, powinni przygotować się na ekstremalnie wysokie temperatury – maksymalna to sto dwadzieścia stopni Celsjusza. Jednocześnie wilgotność powietrza jest bardzo niska, bo wynosi zaledwie dziesięć procent.

Sauna sucha – jak z niej prawidłowo korzystać?

Do seansu w saunie należy się przygotować. Przede wszystkim powinniśmy mieć ze sobą trzy ręczniki i klapki kąpielowe. Z sauny suchej powinno się korzystać nago, choć dopuszczalne jest założenie kostiumu kąpielowego – dzięki niemu poczujemy się pewniej, jeżeli nie będziemy w saunie sami. Przed wejściem należy dokładnie oczyścić ciało, w tym również zmyć makijaż. Konieczny jest prysznic, a po nim dokładne osuszenie ciała (nie należy zapominać także o włosach). Wszelką biżuterię należy zostawić w schowku. Jeżeli nosimy soczewki kontaktowe, upewnijmy się, że ich producent dopuszcza korzystanie z sauny.

Sesja w saunie suchej złożona jest z kilku cykli. Początkowym etapem jest nagrzewanie ciała, kolejnym – jego schładzanie, następnie następuje chwila relaksu. Proces ten możemy powtarzać.

W saunie należy zadbać przede wszystkim o to, żeby skóra nie miała kontaktu z drewnem. Wskazane jest siedzenie lub leżenie na ręczniku. Korzystamy z basenowych klapek, dzięki czemu zmniejszamy prawdopodobieństwo zachorowania na grzybicę stóp (nigdy nie mamy pewności kto korzystał z sauny przed nami).

Choć optymalny czas, który możemy spędzić w saunie to dwanaście minut, jeżeli czujemy się źle, koniecznie wyjdźmy z niej przed czasem. Po seansie bierzemy prysznic (najlepiej chłodny), osuszamy ciało i udajemy się na odpoczynek. Ostatni etap jest szczególnie ważny, gdyż po wizycie w saunie suchej nie powinno się wychodzić bezpośrednio na zewnątrz. Ważne jest żeby odpoczynek trwał przynajmniej pół godziny. Niewskazane jest także natychmiastowe siadanie za kierownicą samochodu.

Sauna sprawia, że nasze ciało bardzo intensywnie się poci, dlatego należy zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu zaraz po seansie. Warto zabrać ze sobą niegazowaną wodę mineralną.

Co się dzieje z naszym ciałem, kiedy korzystamy z sauny suchej?

Wizyta w suchej saunie sprawia, że pory na naszej skórze otwierają się, a ciało ma szansę oczyścić się z toksyn. Jest ona wskazana dla osób walczących z nadwagą i otyłością – już jeden seans pozwala na spalenie około trzystu kalorii. Regularne uczęszczanie do sauny sprawia, że spalana jest podskórna tkanka tłuszczowa. W efekcie nasze ciało wygląda szczuplej, a skóra jest jędrniejsza.

Seans w suchej saunie poprawia krążenie, reguluje ciśnienie, sprawia, że nasze serce działa sprawniej. Dodatkowo znakomicie odpręża, łagodzi napięcie mięśni, pozwala zwalczyć negatywne skutki stresu.

Wizyty w saunie fińskiej do bardzo dobry sposób na wzmocnienie układu immunologicznego. Dzięki nim organizm staje się odporny na infekcje, jest również w stanie szybciej zwalczyć istniejące już przeziębienie. Należy jednak pamiętać, że do sauny możemy się udać jedynie wówczas, gdy nasze przeziębienie jest we wczesnej fazie.

Jeżeli cierpimy z powodu poważniejszej dolegliwości, najpierw się wyleczmy. Sauna fińska pozwoli nam zwalczyć osłabienie po chorobie.

Sucha sauna to dobry wybór dla osób cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów, schorzenia kręgosłupa, łuszczycę czy trądzik.

Sauna sucha – jakie są przeciwwskazania

Pomimo, że sauna fińska pomaga nam w leczeniu wielu różnych dolegliwości, istnieją przeciwwskazanie do korzystania z niej. Do sauny nie powinny chodzić osoby zmagające się z:

  • ciężkimi infekcjami,
  • gruźlicą,
  • chorobami wenerycznymi,
  • guzami,
  • wrzodami.

Sucha sauna to nie miejsce dla nas, jeżeli jesteśmy pod wpływem alkoholu, narkotyków, lub mamy kaca.

Choć sauna fińska pozytywnie wpływa na krążenie, nie mogą z niej korzystać osoby, które są świeżo po zawale serca, cierpią na poważne choroby układu krążenia. Przeciwwskazaniem jest również padaczka.

Z sauny nie mogą korzystać kobiety w ciąży, ani dzieci, które nie ukończyły szóstego roku życia. W przypadku dzieci wizytę w saunie należy skonsultować z lekarzem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here