Patison – charakterystyka, wartości odżywcze, wpływ na zdrowie

0
41
białe patisony

Patison to warzywo, które zwraca naszą uwagę bardzo ciekawym kształtem. Okazuje się, że nad jego walorami estetycznymi przeważają właściwości odżywcze. Patison do źródło wielu witamin i minerałów, które są nam potrzebne na co dzień. Dodatkowo zawiera on liczne antyoksydanty, które zwiększają odporność naszego organizmu i chronią nas przed wieloma chorobami. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o patisonie? Jakie są najlepsze sposoby na jego przygotowanie?

Czym jest patison?

Patison jest to jednoroczne warzywo zaliczane do rodziny dyniowatych, odmiana dyni zwyczajnej. Choć pochodzi z Ameryki Północnej, z powodzeniem można go uprawiać również w Polsce. Owoce patisona mogą przybierać różne barwy – spotykamy odmiany białe, zielone, czarne czy fioletowe. Ich średnica przekracza niekiedy dwadzieścia centymetrów. Patisony zawierają wiele cennych dla zdrowia witamin i minerałów, antyoksydanty, a dodatkowo są lekkostrawne, w dziewięćdziesięciu pięciu procentach składają się z wody i zawierają niewiele kalorii. Początkowo były uprawiane jedynie jako rośliny ozdobne. Wyróżniamy kilka odmian uprawnych patisona. Sezon na te rośliny zaczyna się w lipcu i trwa nieprzerwanie do pierwszych przymrozków. Ta odmiana dyni rośnie bardzo szybko – pierwsze owoce zbiera się najczęściej już po pięciu tygodniach od zasiewu.

Właściwości patisona

Patison jest warzywem o ciekawych walorach smakowych. W smaku przypomina nieco dynię lub cukinię, co sprawia, że lista jego kulinarnych zastosowań jest długa. Warzywo to zawiera witaminy – szczególnie witaminy A i C, a także witaminy z grupy B. Dodatkowo jest pełne związków mineralnych:

  • magnezu,
  • potasu,
  • cynku,
  • wapnia,
  • i żelaza.

Zawiera również karotenoidy i błonnik. Jest cenione także dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy. Co ciekawe obróbka termiczna potęguje działanie antyoksydacyjne patisona.

Dzięki zawartości karotenoidów warzywo chroni skórę i poprawia wzrok. Witaminy z grupy B, a także magnez, potas, żelazo i wapń pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego. Patisony chronią przed chorobami układu krążenia, a także spowalniają procesy starzenia i chronią przed nowotworami.

Najpopularniejsze odmiany uprawne tego warzywa to:

  • Gagat,
  • Disco,
  • KELMO,
  • Polo F1 Eden.

Patison na odchudzanie

Osoby, które chcą zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów powinny zainteresować się patisonem. Jest on pełen składników odżywczych, zawiera niewielkie ilości kalorii – 100 g tego warzywa dostarcza nam zaledwie 18 kcal. Warzywo jest lekkostrawne, dzięki czemu może być spożywane nawet przez osoby mające skłonności do wzdęć czy zaparć.

Obecny w nim błonnik chroni nas przed przejadaniem się, gdyż pod wpływem wody pęcznieje w żołądku dając uczucie sytości.

Jak przyrządzić patisona?

Delikatny smak patisona sprawia, że pasuje on do wielu dań, na przykład sałatek czy gulaszu. Można go gotować, dusić, piec, smażyć, a nawet marynować. Wielkim atutem tego warzywa jest fakt, że obróbka termiczna nie zmniejsza jego potencjału oksydacyjnego. Dzieje się wręcz przeciwnie – poddany wysokiej temperaturze patison jest jeszcze zdrowszy.

Przepis na leczo z dodatkiem patisona

Leczo z patisonem to potrawa, która równie dobrze smakuje latem, jak i jesienią. Do jego przyrządzenia potrzebujemy:

  • jednego patisona,
  • kilogram pomidorów,
  • jedną paprykę,
  • jedną cebulę,
  • oliwę z oliwek,
  • zioła prowansalskie,
  • bazylię,
  • sól,
  • pieprz.

Pomidory należy sparzyć, obrać ze skórki, a następnie usunąć z nich gniazda nasienne. To co z nich zostanie kroimy w niewielką kostkę. Patisona dokładnie myjemy. Jeżeli jego skórka jest twarda – usuwamy ją. Następnie kroimy warzywo w kostkę. Paprykę kroimy na cienkie paski.

Cebulę obieramy, kroimy w piórka, a następnie szklimy na patelni. Następnie dodajemy patisona, i paprykę. Warzywa podsmażamy, doprawiamy do smaku bazylią, ziołami prowansalskimi, solą i pieprzem. Po kilku minutach dodajemy pomidory. Całość dusimy. W przypadku, gdy sok odparuje zbyt szybko dodajemy odrobinę wody.

Leczo smakuje znakomicie z pieczywem, brązowym ryżem, a także kaszami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here