Olej ryżowy – charakterystyka, właściwości, zastosowanie w kuchni i w kosmetyce

0
19

Olej ryżowy w Polsce nie cieszy się zbyt dużą popularnością, jednak jest powszechnie wykorzystywany w krajach azjatyckich. Warto przyjrzeć mu się bliżej, gdyż zawiera on wiele prozdrowotnych właściwości. Olej pozyskiwany z otrębów ryżowych posiada wysoką temperaturę dymienia, co sprawia, że idealnie nadaje się do smażenia? Co zyskamy włączając olej ryżowy do naszego menu? Dlaczego olej z ryżu jest ceniony przez branżę kosmetyczną?

Czym jest olej ryżowy?

Olej ryżowy wytwarza się z produktów ubocznych obłuszczania ryżu – otrębów. Otręby ryżowe poddane zostają działaniu rozpuszczalników, w rezultacie powstaje olej. Jest on dostępny zarówno w formie rafinowanej, jak i nierafinowanej. Wersja rafinowana charakteryzuje się atrakcyjniejszym kolorytem, brakiem smaku i zapachu, a także wyższą temperaturą dymienia, co sprawia, że idealnie nadaje się do smażenia. Jej wadą jest zdecydowanie mniejsza zawartość substancji odżywczych, które ulegają degradacji w procesie obróbki termicznej. Oleju nierafinowanego nie można podgrzewać do wysokich temperatur, jednak jest on szczególnie bogaty w substancje o prozdrowotnym działaniu, dlatego warto używać go na zimno (na przykład do sałatek). Jego znakiem rozpoznawczym jest żółty kolor, a także orzechowy posmak.

Jakie wartości odżywcze ma olej ryżowy?

W skład oleju ryżowego wchodzą zarówno nasycone, jak i nienasycone kwasy tłuszczowe. Znajdziemy tu kwas mirystynowy, który choć należy do grupy nasyconych kwasów tłuszczowych sprawia, że w organizmie wzrasta stężenie kwasów DHA. Innym nasyconym kwasem tłuszczowym obecnym w oleju ryżowym jest kwas palmitynowy, który powszechnie występuje w ludzkim organizmie. Jest on ważny między innymi dlatego, że zapobiega zapadaniu się pęcherzyków płucnych. Olej ryżowy zawiera także kwas stearynowy, który znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle, a także w kosmetyce – chroni on skórę przed nadmierną utratą wilgoci, odbudowuje również barierę tłuszczową naskórka.

W skład oleju z otrębów ryżowych wchodzą również nienasycone kwasy tłuszczowe takie jak: kwas oleinowy, kwas linolowy, a także kwas alfa-linolenowy.

Kwas oleinowy zaliczany jest do jednonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-9. Działa on przeciwzapalnie, obniża poziom złego cholesterolu we krwi, chroni również przed miażdżycą i chorobami serca. Z kolei kwas linolowy (CLA) chroni nas przed miażdżycą, nowotworami, zwiększa wrażliwość insulinową, wspiera pracę układu immunologicznego, a co więcej pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej. Za sprawą kwasu alfa-linolenowego nasz organizm chroniony jest przed nowotworami i przedwczesnym starzeniem, jako że jest on silnym antyoksydanetem. Działa również przeciwbólowo i antybakteryjnie. Jest on w stanie zapobiegać chorobom neurologicznym, miażdżycy, a także schorzeniom dróg oddechowych.

W oleju ryżowym znajdziemy minerały: żelazo, magnez, potas, mangan, wapń, witaminy E i K, błonnik, fitosterole, kwasy organiczne, tokoferole i tokotrienole, lecytynę, skwalen, a także związek o nazwie gamma-oryzanol. 

Gamma-oryzanol jest kompleksem kwasu felurowego, fitosteroli, a także innych związków organicznych. Działa on ochronnie na wątrobę, obniża poziom złego cholesterolu we krwi, pozytywnie wpływa na układ hormonalny, a co więcej posiada właściwości antyoksydacyjne.

Olej ryżowy – jak wpływa na zdrowie?

Regularne spożywanie niewielkich ilości nierafinowanego oleju ryżowego jest bardzo korzystne dla naszego zdrowia. Przede wszystkim wykazuje on pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia – dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych zmniejsza on stężenie złego cholesterolu we krwi, a dodatkowo pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze.

Wysoka zawartość antyoksydantów sprawia, że olej z otrębów ryżowych minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, a także spowalnia procesy starzenia się skóry i całego organizmu. 

Olejem ryżowym powinny zainteresować się osoby mające problemy z tarczycą, gdyż jest on zdolny do obniżania poziomu TSH. Dodatkowo jest on w stanie łagodzić objawy menopauzy – niweluje ataki gorąca, poprawia ogólne samopoczucie, ma korzystny wpływ na jakość snu.

Zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych minerałów takich jak magnez, wapń, potas, czy żelazo, czy lecytyny sprawia, że olej ryżowy wykazuje szczególnie korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Poprawia on pamięć i koncentrację, zwiększa naszą zdolność do logicznego myślenia, sprawia, że jesteśmy w większym stopniu odporni na stres.

Olej ryżowy na odchudzanie

Po olej ryżowy powinny sięgać osoby, którym zależy na utracie zbędnych kilogramów. Jego korzystny wpływ na odchudzanie polega przede wszystkim na tym, że jest on lżejszy i mniej lepki niż większość olejów. Wszystko to sprawia, że nie wnika w potrawy, przez co są one znacznie mniej kaloryczne (w 100 g oleju znajduje się około 880 kcal).

Olej ten wspiera proces spalania tłuszczu także przez zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych (CLA). Dzięki obecności potasu pomaga on w usunięciu nadmiaru wody z organizmu, w efekcie czujemy się lżejsi, nasze ciało nie jest opuchnięte, znika cellulit wodny.

Olej z otrąb ryżowych jest źródłem błonnika, przez co pozytywnie wpływa na procesy trawienne. Ma on ponadto pozytywny wpływ na samopoczucie i łagodzi stres przez co może ułatwić odchudzanie osobom ze skłonnościami do „zajadania” negatywnych emocji.

Olej ryżowy z pewnością zostanie doceniony przez sportowców – jest on naturalnym preparatem zwiększającym poziom testosteronu.

Zastosowanie oleju ryżowego w kosmetyce

Olej ryżowy znajduje szerokie zastosowanie w kosmetyce. Jego walory kosmetyczne są zasługą wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także silnych antyoksydantów.

Olej z ryżu chroni skórę przed słońcem, gdyż posiada naturalny filtr UV. Dodatkowo zapobiega on powstawaniu nieestetycznych przebarwień. W kosmetyce niewątpliwym atutem jest fakt, że jest on w stanie wchłaniać się bardzo szybko. Co więcej nie pozostawia na skórze tłustego filmu, dzięki czemu idealnie nadaje się do stosowania na dzień. Jest on składnikiem sztyftów ochronnych do ust.

Warto wykorzystać go do masażu – sprawdzi się zarówno samodzielnie, jak i w połączeniu z innymi olejami. 

Powszechnie wykorzystuje się go w kosmetykach dla dzieci, a także kobiet w ciąży, a to między innymi ze względu na fakt, że nie posiada on właściwości uczulających.

Olej ryżowy jest ważnym składnikiem kosmetyków przeciwstarzeniowych, gdyż wspomaga procesy regeneracji skóry i chroni ją przed przedwczesnym starzeniem się. Po olej ten warto sięgnąć również w przypadku trądziku, różnego rodzaju urazów (przyspiesza on gojenie się ran). Regularnie stosowany może też zmniejszać widoczność blizn.

Olej z otrębów ryżowych nadaje się także do pielęgnacji włosów. Jest on szczególnie polecany osobom posiadającym włosy średnio porowate. Warto wmasowywać go nie tylko we włosy, ale także w skórę głowy. Odżywia on ją i nawilża, czego efektem jest zmniejszone wypadanie włosów.

Olej ryżowy – zastosowanie w kuchni

W Polsce olej ryżowy nie cieszy się jeszcze dużą popularnością, jednak w wielu kuchniach azjatyckich (zwłaszcza japońskiej) używa się go codziennie. Można wykorzystać go zarówno do pieczenia, jak i do smażenia (smażymy na nim mięso, ryby, a także owoce morza). Będzie on idealny do makaronów i innych potraw mącznych.

Wielką zaletą oleju ryżowego jest to, że potrawy przygotowane z jego użyciem są mniej kaloryczne. Znaczna część osób doceni fakt, że rafinowany olej ryżowy jest bezzapachowy. Smażenie na nim nie generuje nie zawsze przyjemnych zapachów.

Jaki olej ryżowy kupić?

Olej ryżowy nie jest produktem jednorodnym. W sklepach możemy kupić oleje wytwarzane z ryżu jaśminowego, białego, czy brązowego. Wyjątkowo korzystny wpływ na zdrowie ma olej produkowany z dzikiego ryżu – jest on szczególnie pomocny w oczyszczaniu organizmu z toksyn, co więcej przyspiesza przemianę materii. Jest on dobrym wyborem dla osób chorujących na cukrzycę, gdyż stabilizuje poziom cukru we krwi. 

Olej z czarnego ryżu w dawnych czasach był w krajach azjatyckich zarezerwowany tylko i wyłącznie dla elit. Wzmacnia on odporność naszego organizmu, chroni przed nowotworami i przedwczesnym starzeniem, ponieważ jest bardzo bogaty w antyoksydanty.

Przed zakupem warto zastanowić się czy potrzebny jest nam olej rafinowany, czy nierafinowany. Ten pierwszy jest polecany przede wszystkim do smażenia. Olej nierafinowany zawiera znacznie więcej substancji odżywczych, dlatego świetnie sprawdzi się na zimno, na przykład jako dodatek do sałatek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here