Maślanka – czym jest, wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, na odchudzanie

0
26
maślanka w glinianej baryłce

Picie maślanki to doskonały sposób na uzupełnienie wapnia i białka w diecie. Jest ona niskokaloryczna, zawiera niewiele tłuszczu, a dodatkowo jest lekkostrawna. Współcześnie maślankę można kupić w większości sklepów. Zdecydowanie warto wybierać ją w wersji naturalnej, choć dostępne są także maślanki smakowe.

Czym jest maślanka?

Maślanka jest to napój mleczny, który jest skutkiem ubocznym w procesie wytwarzania masła (stąd jej charakterystyczna nazwa). Powstaje ona w wyniku oddzielenia masła od pojawiającej się na powierzchni mleka śmietany. Współcześnie pod tą nazwą kryją się także maślanki smakowe i produkty zawierające mleko w proszku (brak regulacji prawnych dotyczących nazwy produktu). Maślanka zawiera wiele cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych, dlatego zdecydowanie warto włączyć ją do codziennej diety. Dostarcza nam ona pełnowartościowego białka i wapnia, bakterii kwasu mlekowego, witamin z grupy B, a także potasu.

Jakie właściwości ma maślanka?

Maślanka doskonale gasi pragnienie, a także dostarcza ludzkiemu organizmowi cennych składników. Jest ona źródłem witamin typu B, które znakomicie wpływają na kondycję naszego układu nerwowego. Nic dziwnego, że regularne picie maślanki poprawia samopoczucie. Powinna się ona znaleźć w diecie większości osób również za względu na obecność dobrze przyswajalnego białka zwierzęcego. Maślanka dostarcza nam wapnia, który jest niezbędny dla zachowania kości i zębów w dobrej kondycji. Obecny w niej potas reguluje pracę mięśni i pomaga w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu.

Większość osób najbardziej ceni sobie w maślance fakt, że jest ona naturalnym probiotykiem – ze względu na obecność bakterii kwasu mlekowego. Maślanka pobudza do pracy układ trawienny, a dodatkowo wspomaga odporność organizmu. Jest ona bardziej wartościowa od krowiego mleka, dlatego warto je nią zastąpić.

Maślanka na odchudzanie

O ile nie cierpimy na nietolerancję laktozy, powinniśmy włączyć maślankę do naszej diety (warto zaznaczyć, że maślanka będzie odpowiednia także dla osób z lekką nietolerancją laktozy). Jest ona szczególnie ważnym produktem dla osób odchudzających się. Jest niskokaloryczna – w jednej szklance maślanki znajdziemy tylko dziewięćdziesiąt kalorii, a jednocześnie przyspiesza trawienie. Dla osób odchudzających się nie bez znaczenia jest fakt, że maślanka zawiera spore ilości potasu – jest on odpowiedzialny między innymi za usuwanie nadmiaru wody z organizmu, a tym samym zmniejsza uczucie opuchnięcia i pomaga wygrać w walce z bardzo uporczywym cellulitem wodnym. Osoby odchudzające się docenią maślankę także ze względu na zawartość lecytyny, która pozytywnie wpływa na przemianę materii, opóźnia procesy starzenia, a także przyspiesza regenerację mięśni po wysiłku fizycznym.

Maślanka jest znakomitą bazą dla zdrowych, owocowych koktajli. Jest świetną propozycją na śniadanie i podwieczorek. W wielu wypadkach możemy zastąpić nią mleko.

Maślanka dla osób z nietolerancją laktozy?

Osoby, które cierpią na nietolerancję laktozy i nie mogą pić tradycyjnego krowiego mleka, powinny spróbować maślanki. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie ona lepiej tolerowana przez organizm. Dzieje się tak ze względu na fakt, że część laktozy obecnej w tym produkcie rozkładana jest przez bakterie fermentacji mlekowej, co często pozwala na uniknięcie przykrych dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Maślanka na wzmocnienie odporności

Po maślankę warto sięgać cały rok, a szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy zależy nam na wzmocnieniu odporności. Maślanka wspomaga rozwój dobrych bakterii jelitowych, dzięki czemu chroni jelita przed uszkodzeniami, przyspiesza trawienie pokarmów, a w związku z tym chroni organizm człowieka przed infekcjami. Regularne spożywanie dobrej jakości maślanki może nas uchronić nawet przed nowotworem jelita grubego.

Maślanka na pamięć, koncentrację i nie tylko

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że maślanka pozytywnie wpływa również na pracę układu nerwowego. A wszystko to dzięki zawartości potasu, wapnia, witamin z grupy B i lecytyny, które są niezbędne dla prawidłowej pracy ludzkiego mózgu.

Przy regularnym spożywaniu maślanki u wielu osób można zaobserwować poprawę nastroju, lepszą pamięć, zwiększoną zdolność do koncentracji na jednym zagadnieniu. Co więcej lecytyna może być pomocna w leczeniu takich zaburzeń jak depresja, zaburzenia maniakalno-depresyjne i choroba afektywna dwubiegunowa.

Maślanka dla zdrowych kości i zębów

białe zębyZe względu na obecność dobrze przyswajalnego wapnia maślanka powinna znaleźć się w diecie dzieci i osób starszych, a także wszystkich osób, które są zagrożone wystąpieniem osteoporozy.

Regularnie pita maślanka zwiększa gęstość kości i czyni je bardziej odpornymi na urazy i złamania.

Maślanka w kuchni

Delikatna w smaku, a zarazem odżywcza maślanka ma wiele zastosowań w kuchni. Warto spróbować zastąpić nią mleko. Będzie ona odpowiednia do przygotowania różnego rodzaju placków, naleśników, zdrowych koktajli. Na jej bazie można przygotowywać ciasta, gofry, zupy, marynaty do ryb i mięs. Maślanka doskonale smakuje solo. W niektórych domach podaje się ją jako dodatek do młodych ziemniaków.

Kiedy kupujemy maślankę i nie zużywamy jej natychmiast, powinniśmy zadbać o właściwe jej przechowywanie. Nie może ona długo stać w wysokiej temperaturze, gdyż spowoduje to namnażanie się szkodliwych dla zdrowia bakterii. Maślankę należy przechowywać w lodówce. Jeżeli opakowanie jest już otwarte – nie powinno stać w lodówce dłużej niż dwadzieścia cztery godziny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here