Kalettes – czym jest, wartości odżywcze, jak wpływa na zdrowie, jak jeść

0
25
kalettes świeże

Kalettes to warzywo stworzone przez człowieka. Jest on połączeniem brukselki i jarmużu. Jak wygląda ta krzyżówka? Czy kalettes jest zdrowy? Jak smakuje i w jaki sposób można go przyrządzić?

Czym jest kalettes?

Kalettes (znany również jako kalerosse) to warzywo, które powstało w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku ze skrzyżowania kapusty brukselki z jarmużem. Jest on uprawiany przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, cieszy się popularnością również w Australii. Pierwsze uprawy pojawiły się także w Polsce. Warto zaznaczyć, że kalettes został wyhodowany metodami naturalnymi i nie należy łączyć go z żywnością modyfikowaną genetycznie. Zaletą tego warzywa jest połączenie właściwości odżywczych jarmużu i brukselki, a także bardzo ciekawy, zrównoważony smak.

Oryginalne warzywo wygląda jak niewielka kapusta o postrzępionych liściach. Oprócz walorów smakowych należy podkreślić, że mix jarmużu i brukselki jest bogaty w witaminy, minerały i inne ważne dla zdrowia substancje. Warzywo to możemy wykorzystać w kuchni na różne sposoby. Kalerosse jest laureatem nagrody StarChefs Innovator Avard na 10 dorocznym Kongresie Szefów Kuchni (ICC) za „najbardziej ekscytujący nowy produkt w kategorii żywność i napoje”.

Jakie właściwości ma kalettes?

surowe kalettes, kalerosseKalerosse to niezwykle zdrowe warzywo, które łączy w sobie właściwości odżywcze brukselki i jarmużu. Znajdziemy w nim ogromną ilość witamin – A, C, E, H,  K, B1, B2, B5, B6, minerały takie jak:

  • potas,
  • żelazo,
  • magnez,
  • fosfor,
  • cynk,
  • miedź,
  • wapń,
  • mangan,
  • selen.

Ciemnozielone liście to znak, że roślina jest bogatym źródłem chlorofilu. Dostarcza nam ona również kwasów omega-3. Jak wszystkie warzywa zawiera on też pokaźne ilości błonnika pokarmowego.

Regularne spożywanie nowego warzywa daje nam szereg korzyści zdrowotnych. Intrygujący kalettes wzmacnia odporność organizmu, pozytywnie wpływa na pracę układu nerwowego, pomaga zapobiegać chorobom nowotworowym, a także wspomaga odchudzanie. Dzięki wysokiej zawartości wapnia chroni nas przed osteoporozą, wzmacnia również zęby.

Kalettes na odchudzanie

Po kalettes warto sięgnąć na diecie redukcyjnej. Jest on niskokaloryczny – w 100 g zawiera zaledwie 50 kcal. Pomimo niewielkiej zawartości kalorii jest on prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów, których nasz organizm bardzo potrzebuje w okresie odchudzania. Obecność błonnika pokarmowego sprawia, że jeszcze kilka godzin po zjedzeniu tego warzywa czujemy się syci, dzięki czemu łatwiej jest się nam oprzeć ochocie na słodkie przekąski. Ponadto kalerosse znakomicie oczyszcza organizm z toksyn.

Jak jeść kalerosse?

Zielony kalerosse świetnie smakuje na surowo. Będzie on bardzo dobrym uzupełnieniem odżywczych koktajli, możemy przygotować z niego pesto. Równie dobrze może być poddawany obróbce termicznej – staje się miękki znacznie szybciej niż brukselka.

Przepis na sałatkę z kalettes

Kalettes jest znakomitą bazą do sałatek. Jest nie tylko zdrowy, ale charakteryzuje się delikatnym, orzechowym smakiem, który przypadnie do gustu osobom nie przepadającym za brukselką i jarmużem. Do przygotowania sałatki potrzebujemy:

  • kilku liści kalettes,
  • trzech ogórków konserwowych,
  • około 100 g sera żółtego lub sera feta,
  • 100 g chudej szynki,
  • białej części pora,
  • trzech łyżek jogurtu naturalnego,
  • dwóch łyżek majonezu,
  • dwóch garści pestek dyni,
  • soli i pieprzu.

Kalerosse należy umyć i drobno posiekać. Pestki dyni prażymy na patelni. Ser kroimy na około jednocentymetrowe kawałki. Podobnie postępujemy z porem, wędliną i ogórkami. Wszystkie składniki mieszamy, polewamy jogurtem i majonezem, a na koniec doprawiamy solą i pieprzem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here