Jak nauczyć dziecko zdrowego odżywiania?

0
16

Zdrowe jedzenie to jeden z najpopularniejszych tematów XXI wieku. Coraz bardziej zdajemy sobie sprawę, że wiele chorób cywilizacyjnych, problem otyłości, nadwagi, złe samopoczucie związane jest z dietą. Dyskusja ta dotyczy jednak najczęściej osób dorosłych. Co jednak z tematem zdrowego jedzenia u dzieci i kształtowania w nich dobrych nawyków żywieniowych?

Zdrowa żywność – nie tylko dla dorosłych

Jak dzisiaj odżywiają się dzieci?

Jak nauczyć dziecko zdrowego odżywiania?

Twój przykład znaczy więcej

Zdrowa żywność – nie tylko dla dorosłych

Zasady zdrowego żywienia nie są skomplikowane. Przygotowanie zdrowych, pełnowartościowych posiłków wcale nie musi być trudne. Zdrowe jedzenie może także oznaczać atrakcyjne wizualnie danie, które zjeść można ze smakiem. Niestety dla wielu osób zdrowa dieta nadal wydaje się skomplikowanym i czasochłonnym zadaniem. To z kolei powoduje, że spora grupa rodziców stawia na produkty wysoko przetworzone, pełne cukru, niezdrowych tłuszczów i ubogie w witaminy, minerały oraz inne cenne mikroelementy. Te żywieniowe wybory przekładają się jednak nie tylko na ich zdrowie, lecz także na stan zdrowia ich dzieci. Badania pokazują to bardzo wyraźnie. Według WHO już co czwarte dziecko w Europie ma nadwagę. Ten problem zaczął dotyczyć także Polski. Oczywiście są dzieci, u których nadwaga lub otyłość to wynik innych chorób, czynników genetycznych lub zaburzeń hormonalnych. U prawie 95% jest to jednak wynik niezdrowego stylu życia, w tym nieprawidłowej diety i braku ruchu.

Jak dzisiaj odżywiają się dzieci?

Niepokojące wyniki dotyczące nadwagi i otyłości u dzieci są szczególnie zastanawiające w kontekście coraz powszechniejszej dostępności zdrowych produktów: https://allegro.pl/kategoria/zdrowa-zywnosc-74062. Rodzice, jak i dzieci mają do wyboru zamienniki pełnych cukru soków, makaronów z niskiej klasy mąki. Zamiast słodkich cukierków doskonałym deserem mogą być bakalie albo orzechy. Zamiast makaronu można przygotować pęczotto, słodzić można miodem, a zamiast batoników czekoladopodobnych postawić na energetyczne batony z płatków owsianych, otrębów i owocowych dodatków. Kluczem do zdrowego żywienia są aromatyczne owsianki, domowe zupy-kremy, sałatki i odpowiednia ilość owoców i warzyw.

Niestety zamiast tych wszystkich pełnowartościowych posiłków na stole coraz częściej pojawiają się produkty wysoko przetworzone, bogate w cukier oraz tłuszcz. Nadal w wielu domach królują fast foody, mimo powszechnej świadomości dotyczącej szkodliwości takiego jedzenia. W połączeniu z coraz mniejszą dawką codziennego ruchu przepis na nadwagę i otyłość jest gotowy.

Jak nauczyć dziecko zdrowego odżywiania?

Wielu rodziców narzeka, że małe dzieci trudno jest przekonać do zdrowego jedzenia. Najczęściej jednak powodem takiego stanu rzeczy jest zbyt późna próba kształtowania u dziecka zdrowych nawyków żywieniowych. Zdrowego jedzenia można się nauczyć, może być ono dla dziecka zupełnie naturalnym wyborem, pod warunkiem jednak, że odpowiednio wcześnie zwrócisz jako rodzic na to uwagę. Pierwsze ruchy w tym zakresie można wykonać już około 18 miesiąca życia dziecka. Wybierając zabawki dla malucha, możesz postawić na komplet dotyczący kuchni i sprzętów AGD. Możecie razem gotować, podawać posiłki lalkom. Podczas wspólnej zabawy zamiast szykowania hamburgerów możecie gotować zupy, dodawać do garnka warzywa, miksować koktajle.

Im starsze będzie dziecko, tym częściej od zabawy możecie przechodzić do asystowania ci w kuchni. Maluchy uwielbiają naśladować rodziców, więc możesz zaangażować dziecko do przygotowania posiłków. Jeśli będzie ono ubijało masę, mieszało ją, przyzwyczai się, że posiłki przygotowuje się od podstaw, a nie kupuje gotowe, wymagające tylko podgrzania. Układając warzywa na kanapkach, zapamięta, że bułka z wędliną potrzebuje dopełnienia i to nie w postaci majonezu.

Twój przykład znaczy więcej

Nie da się jednak ukryć, że największy wpływ na nawyki żywieniowe dziecka ma to, co je ono wspólnie z tobą. Jeśli od początku przyzwyczaisz je, że zupy, kasze, owoce są smaczne, to smaki te będą absolutnie naturalne dla dziecka. Zacznij jak najwcześniej. Jeśli dziecko towarzyszy ci przy obieraniu warzyw, zachęć go, aby spróbowało surowej marchewki lub ogórka. Z czasem możecie przejść do gotowych potraw z tych składników. Wspólne gotowanie to najlepszy moment do przekazywania wiedzy o zdrowej żywności. Dziecko łatwiej wtedy zaakceptuje, że  trzeba jeść ryby, a owoce i warzywa warto jeść na surowo. Zrozumie z czasem, dlaczego lepiej gotować niż smażyć.

Ważne, aby te nawyki kształtować w dziecku zanim pójdzie do przedszkola, a potem szkoły. W miarę wchodzenia w nowe środowiska, dziecko będzie miało kontakt z rówieśnikami i innymi osobami, które mogą pokazywać mu niekoniecznie najlepsze zachowania żywieniowe. Warto więc zadbać, aby przed tym momentem dziecko było możliwie (jak na ten etap życia) oswojone ze zdrowym jedzeniem. Wtedy łatwiej ci będzie uniknąć kopiowania i naśladowania przez niego niezdrowych nawyków innych. Pamiętaj, że na tym etapie jesteś dla dziecka najwyższym autorytetem i warto z tego skorzystać także przy kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here