Jak grillować, żeby cieszyć się zdrowymi, aromatycznymi potrawami

0
0

Kiedy dni stają się coraz cieplejsze, wiele osób wybiera się na grilla. Umawiamy się z rodziną i znajomymi, kupujemy mięso i dodatki, a następnie udajemy się w miejsce, gdzie możliwe będzie grillowanie na świeżym powietrzu. Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że grillowanie nie należy do najzdrowszych sposobów obróbki termicznej. Jeżeli jednak będziemy trzymać się pewnych zasad, zminimalizujemy jego negatywny wpływ na zdrowie? Jak zdrowo grillować?

Jakie mięso i dodatki sprawdzą się na grilla?

Zanim zaczniemy grillować musimy udać się na zakupy. To czy najbliższe grillowanie będzie zdrowe zależy przede wszystkim od tego jakie produkty wybierzemy.

Zdecydowanie unikajmy mięsa przeznaczonego specjalnie na grilla. Tego typu produkty zazwyczaj charakteryzują się słabą jakością. Zawierają wiele tłuszczu, konserwantów i innych dodatków, które niekorzystnie wpłyną na nasze zdrowie. Jeżeli zdecydujemy się na zakup mięsa, w którego składzie znajduje się benzoesan sodu, w żadnym wypadku nie podawajmy go z warzywami lub napojami zawierającymi witaminę C. O ile benzoesan sodu jest stosunkowo mało szkodliwy, w kontakcie z witaminą C zamienia się w benzen – związek o działaniu rakotwórczym.

Najczęstszym wyborem na grilla są kiełbaski, kaszanka, karkówka. Bardzo ważne jest, żeby mięso pochodziło z pewnego źródła. Najlepiej jest kupować je u lokalnych dostawców. Unikajmy natomiast robienia zakupów w supermarketach. Mięso wysokiej jakości ma zazwyczaj ciemniejszy kolor. W przypadku, kiedy zależy nam, żeby nasze potrawy były dietetyczne, dobrym wyborem jest mięso kurczaka lub indyka. Sprawdzi się ono idealnie jako dodatek do szaszłyków. Do grillowania sprawdzi się również mięso wołowe, a także mięso mielone.

Spośród warzyw dobrze jest wybierać bakłażany, cebulę, cukinię, paprykę, pieczarki.

Jak postępować z mięsem na grilla?

Jeżeli chcemy, żeby grillowane mięso posiadało wyjątkowy aromat, nie możemy zapomnieć o jego marynowaniu. Każde mięso należy dokładnie umyć, osuszyć i natrzeć marynatą. Jeżeli jest ono zbyt tłuste – nadmiar tłuszczu możemy odkroić. Nie pozbywajmy się go jednak w całości, w przeciwnym wypadku mięso stanie się suche i mało apetyczne. Minimalny czas marynowania to kilka godzin, choć rekomendowane jest pozostawienie mięsa w marynacie przez całą noc. Zamarynowane mięso należy umieścić w lodówce.

Marynować możemy mięso wieprzowe, wołowe, a także drobiowe. 

Przyprawy, które warto wykorzystać do marynowania to cząber, czosnek, sól, pieprz, kminek, rozmaryn, czy tymianek.

Powinniśmy być przygotowani na to, że grillowanie mięsa zajmie nam dużo czasu. Z tego względu w trakcie oczekiwania warto mieć pod ręką przekąski w postaci świeżych warzyw.

Warto jest rozpalić grilla naturalnymi sposobami. Używanie sztucznych rozpałek może wpłynąć na smak i skład chemiczny potraw. Dobrym pomysłem jest również zakup ekologicznej rozpałki.

Jeżeli chcemy, żeby grillowane mięso było zdrowe, w żadnym wypadku nie pozostwiajmy go na grillu dłużej niż jest to potrzebne. W żadnym wypadku nie możemy go przypalać, gdyż będzie to skutkowało wytworzeniem rakotwórczych substancji.

Grillowane warzywa

Grillować można również warzywa. Dzięki procesowi obróbki termicznej zyskają one niepowtarzalny aromat, a dodatkowo staną się lekkostrawne. Jeżeli decydujemy się na grillowanie ziemniaków, pamiętajmy, żeby je wcześniej podgotować.

Na grilla warto jest wybierać warzywa różnokolorowe. Zwiększą one atrakcyjność wizualną dania, a dodatkowo sprawią, że potrawa będzie bogata w różne witaminy i minerały.

Warzywa można grillować nabite na patyczki (robimy z nich szaszłyki) lub po prostu na aluminiowej tacce. Szaszłyki z warzyw to dobra propozycja dla osób na diecie wegetariańskiej.

Podobnie jak w przypadku mięsa, warzywa przed grillowaniem dobrze jest obtoczyć w marynacie.

Warzywa, które zamierzamy grillować należy dokładnie umyć i osuszyć, a następnie pokroić w kostkę lub plastry. Na około trzy godziny przed grillowaniem obtaczamy je w marynacie.

Grillowanie warzyw zajmie nam znacznie mniej czasu niż grillowanie mięsa. Zdejmujemy je, kiedy staną się miękkie. W żadnym wypadku nie doprowadzamy do ich zwęglenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here