Figa – charakterystyka, wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, na odchudzanie, zastosowanie w kuchni, ciekawostki

0
20
świeża figi

W Polsce figi wciąż jeszcze nie należą do owoców popularnych. Warto jednak poznać je bliżej nie tylko ze względu na ciekawy, słodki smak, ale też dla ich nieprzeciętnych wartości odżywczych. Jaki wpływ na nasze zdrowie mają figi? Jak jeść te egzotyczne owoce?

Czym są figi?

Figi to owoce figowca pospolitego – rośliny pochodzącej z Półwyspu Arabskiego, którą zaliczamy do rodziny morwowatych. Same owoce są niewielkie – ich waga to około 70 g, kształtem są zbliżone do wydłużonych gruszek. Niedojrzałe owocostany figowca mają kolor zielony, z czasem jednak zmieniają barwę na jasno-zieloną lub brunatną. Niekiedy pokrywają się białym nalotem, którego nie należy brać za pleśń – jest to oznaka wysokiej jakości produktu. Możemy wyróżnić nawet kilkaset odmian fig. Świeże owoce w większości składają się z wody. Zawierają one duże ilości cukrów (dlatego niektórym wydadzą się bardzo słodkie, wręcz mdłe), a także witaminy i minerały. Co ciekawe popularne figi suszone nie tracą swoich właściwości odżywczych. Są wręcz jeszcze zdrowsze. Owoce te znajdują wiele zastosowań w kuchni. Włączenie ich do menu jest wskazane także ze względu na właściwości lecznicze – chronią one między innymi przed chorobami układu krążenia, układu pokarmowego, moczowego, wzmacniają też odporność.

Jakie wartości odżywcze ma figa?

Egzotyczne figi są dobrym źródłem witamin i minerałów. W ich składzie znajdziemy między innymi witaminy A, C i K, a także znane z pozytywnego oddziaływania na układ nerwowy – witaminy z grupy B. Owoce te są także pełne związków mineralnych:

  • potasu,
  • żelaza,
  • wapnia,
  • magnezu,
  • czy fosforu.

Figi zawierają błonnik (zarówno rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny), który jest trudny do przecenienia, jeżeli chodzi o prawidłową pracę układu nerwowego.

Niedoceniane figi są ponadto źródłem fitosteroli – hormonów roślinnych, które w ludzkim organizmie zachowują się jak żeńskie hormony. Z tego względu mogą one między innymi łagodzić przykre objawy menopauzy.

Figi na odchudzanie

O włączeniu fig do swojego jadłospisu mogą pomyśleć osoby odchudzające się. Muszą one jednak pamiętać, że ilość kalorii znacznie różni się w zależności od tego, czy mamy do czynienia z owocami świeżymi, czy suszonymi. W 100 g świeżych fig znajdziemy zaledwie 74 kcal, podczas gdy suszone mają już 249 kcal.

Pomimo dość wysokiej zawartości kalorii figi mogą wspomóc walkę z nadprogramowymi kilogramami. Dzięki obecności błonnika sprawią one, że przed długi czas będziemy czuć się syci. Ten sam błonnik pomoże nam uniknąć dolegliwości układu pokarmowego, które często pojawiają się na dietach odchudzających.

Figi to również potas, dzięki któremu pozbędziemy się z organizmu nadmiaru wody. W efekcie owoce te pomogą nam w walce z uciążliwym cellulitem, a także uczuciem opuchnięcia.

Figi dla sprawnego mózgu

Figi – niezależnie od tego czy suszone, czy świeże mają bardzo pozytywny wpływ na kondycję ludzkiego mózgu. Dzieje się tak ze względu na wysoką zawartość witamin z grupy B, a także minerałów. Włączenie tych owoców do menu pozwoli nam zredukować stres, poprawić pamięć i koncentrację, zapobiec bezsenności. Słodkie owoc są doskonałą alternatywą dla niezdrowych słodyczy.

Figi dla zdrowych zębów i kości

Na figi powinny zwrócić uwagę kobiety przechodzące menopauzę, osoby starsze, a także dzieci i młodzież. Ich korzystne działanie wynika z dużej zawartości dobrze przyswajalnego wapnia. W 100 g jest go niemal tyle co w szklance mleka. Wapń zwiększa gęstość kości, chroni również przed ich złamaniem. Zasobne w ten związek owoce są więc niezastąpione w profilaktyce osteoporozy. Z tego względu figi będą także znakomitym uzupełnieniem diety wegańskiej.

Figi na zwiększenie odporności

O zakupie fig powinni pomyśleć wszyscy, którzy chcą poprawić odporności swojego organizmu. Owoce zmniejszają prawdopodobieństwo infekcji, gdyż charakteryzują się działaniem przeciwbakteryjnym i przeciwzapalnym. Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów opóźniają procesy starzenia się organizmu, zmniejszają ponadto prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwory. Dobre efekty uzyskamy jedząc już dwa-trzy owoce dziennie. Nie przesadzajmy z ich ilością gdyż zawierają one także wiele cukru, który w nadmiarze nam szkodzi.

Przeciwwskazania do spożywania fig

Choć figi są niewątpliwie owocami zdrowymi, nie służą każdemu. Ze względu na wysoką zawartość cukrów nie są polecane osobom cierpiącym na cukrzycę. Osoby na diecie redukcyjnej mogą je jeść, jednak powinny pamiętać o zachowaniu umiaru.

Z fig powinny zrezygnować osoby cierpiące na migreny. Owoce te zawierają bowiem tyraminę – organiczny związek chemiczny, który prowadzi do wzrostu ciśnienia tętniczego, zwiększenia częstotliwości rytmu serca, a także pobudzenia psychoruchowego. Tyramina może nasilić objawy migreny.

Ostrożność w spożywaniu fig powinny zachować także osoby uczulone na pyłki brzozy – zachodzi tu duże prawdopodobieństwo wystąpienia alergii krzyżowej.

Zastosowanie fig w kuchni

figi w kuchniCiekawe walory smakowe sprawiają, że figi znajdują zastosowanie w kuchni. Będą one znakomitym dodatkiem do sałatek, kanapek, dań mięsnych, ryb, owoców morza. Z powodzeniem dodamy je do deserów, sporządzimy z nich także nalewki. Będą one znakomitą bazą do słodkich dżemów i konfitur.

Jeżeli nie mamy akurat pomysłu na wykorzystanie fig, możemy zjeść je solo wyjmując miąższ przy pomocy łyżeczki.

Czy wiesz, że:

  • Współcześnie największymi producentami fig są kraje basenu Morza Śródziemnego. Dość duże uprawy znajdują się także w Kalifornii, Indiach, Australii, Afryce południowej, Azji południowo-wschodniej i Ameryce Południowej.
  • Zbiory fig mają miejsce dwa razy w roku – w czerwcu i we wrześniu.
  • Owoce te można zbierać zarówno ręcznie, jak i mechanicznie.
  • Owoce figowca pospolitego powszechnie uznawane są za afrodyzjak.
  • Drzewo figowe może osiągnąć nawet trzydzieści metrów.
  • Z fig wytwarza się wino.
  • Figi uważane były za symbol dobrobytu i płodności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here