Dieta na obrzęki – charakterystyka, co jeść, czego unikać

0
7
obrzęk nóg, kobieta, szpilki

Zatrzymanie wody w organizmie i związane z nim obrzęki to nic przyjemnego. Jest to problem natury fizycznej i psychicznej. Kiedy jesteśmy opuchnięci, czujemy się źle, co jest widoczne także w naszym wyglądzie. Zanim sięgniemy po leki usuwające nadmiar wody z organizmu, sprawdźmy czy dobrze skomponowana dieta nie będzie skuteczniejszym rozwiązaniem. Jak powinna wyglądać dieta zwalczająca obrzęki? Jakie produkty warto do niej włączyć, a jakich lepiej unikać?

Obrzęki jako poważny problem

Osoby, które często doświadczają obrzęków muszą zdawać sobie sprawę, że nie jest to jedynie problem natury estetycznej, ale sygnał, że nasz organizm nie funkcjonuje prawidłowo. Kiedy w naszym ciele zatrzymuje się woda i sód, możemy zaobserwować, że nasze nogi i stopy są opuchnięte. Wiele osób obserwuje u siebie także obrzęki twarzy.

W przypadku kobiet obrzęki są często powiązane z menstruacją. Większość kobiet przed okresem jest bardziej opuchnięta, jednak ten stan ustępuje już kilka dni po pojawieniu się krwawienia. Czasem jednak obrzęki są zwiastunem poważniejszych schorzeń. Przykładowo opuchnięta twarz może być jednym z objawów kłębuszkowego zapalenia nerek. Obrzęki na powiekach, pod oczami, a także obrzęki łydek i rąk mogą być sygnałem, że cierpimy na niedoczynność tarczycy. Obrzęki kostek często występują u kobiet w ciąży, ale też chorujących na chorobę wieńcową czy nadciśnienie.

W sytuacji, kiedy obrzęki są wynikiem poważniejszych chorób, najprawdopodobniej sama dieta sobie z nimi nie poradzi. W wielu wypadkach jednak są one po prostu wynikiem nieprawidłowego odżywiania i odwodnienia organizmu.

Dieta, dzięki której pozbędziemy się obrzęków

Osoby, które chcą pozbyć się obrzęków powinny wyeliminować ze swojego menu żywność typu fast-food, słodycze, słone przekąski, słodzone soki i napoje gazowane.

Wbrew pozorom obrzęki mogą być sygnałem, że nasz organizm jest poważnie odwodniony. Jeżeli nie dostarczamy mu wymaganej ilości wody, będzie się on bronił zatrzymując ją. W wielu wypadkach picie większych ilości niegazowanej wody mineralnej lub źródlanej pomaga zażegnać problem obrzęków. Minimalna ilość wypijanej dziennie wody to około dwa i pół lita. W czasie upałów lub intensywnej aktywności fizycznej warto pić więcej. Kupując wodę mineralną upewnijmy się, że zawiera ona niewielkie ilości sodu (pierwiastek ten zatrzymuje wodę w organizmie).

Bardzo ważne jest ograniczenie spożycia soli, a także wprowadzenie do menu produktów zawierających duże ilości potasu. Jest to pierwiastek, który wspomaga usuwanie nadmiernych ilości wody z organizmu. Spożycie większej ilości potasu nie powinno być dla nas problemem. Jest on obecny w warzywach takich jak pomidory (warto spożywać zarówno świeże pomidory, jaki przetwory pomidorowe), seler, ziemniaki czy marchew, a także owocach – bananach, awokado, morelach, daktylach i wielu innych. Spore ilości potasu obecne są także w pestkach i orzechach – nie należy jednak spożywać ich bez ograniczeń, gdyż są one wysokokaloryczne.

Dobrą praktyką jest spożywanie większej ilości warzyw i owoców, które wykazują działanie moczopędne. Do tej grupy zaliczamy między innymi truskawki, czereśnie, ogórki, arbuzy, owoce cytrusowe, cebulę, pomidory, paprykę, natkę pietruszki, mniszek lekarski, imbir.

Działanie przeciwobrzękowe wykazują również rutyna i krzem. Znajdziemy je w owocach rokitnika, aronii, dziurawcu, czarnym bzie, kaszy gryczanej, szczawiu. Dobrym źródłem krzemu są ponadto napary ze skrzypu polnego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here