Dieta kefirowa – zasady, zalety i wady, jakich efektów możemy się spodziewać stosując dietę kefirową

0

Dieta kefirowa zyskała popularność gdyż umożliwia nie tylko pozbycie się nadprogramowych kilogramów, ale również oczyszczenie organizmu z toksyn. Ile można schudnąć na diecie kefirowej? Jakie są zalety i wady tej kuracji? Dla kogo przeznaczona jest dieta kefirowa?

Dieta kefirowa – zasady

Dieta kefirowa jest krótkotrwałą kuracją odchudzającą i oczyszczającą organizm. Jak sama nazwa wskazuje najważniejszą zasadą tej diety jest spożywanie posiłków na bazie kefiru. Jako, że dieta kefirowa to monodieta, nie można stosować jej dłużej niż 5 dni. Jeżeli wydłużymy czas jej trwania, narażamy nasz organizm na niedobory ważnych substancji odżywczych, co może skutkować pogorszeniem stanu skóry i włosów, a także ogólnym wyczerpaniem.

Pierwszego dnia na diecie kefirowej spożywamy jedynie sam chudy twaróg.

Drugiego i trzeciego dnia należy pić jedynie kefir. Możemy pić go w takich ilościach, które zapewnią nam sytość.

Czwartego dnia wciąż pijemy kefir. Jednocześnie możemy włączyć do swojego menu warzywa (zarówno surowe, jak i gotowane).

Dnia piątego pijemy kefir i spożywamy warzywa. Dodatkowo uzupełniamy menu o chude, gotowane mięso. Jeżeli ostatniego dnia diety nie mamy już ochoty na kefir, możemy zastąpić go wodą mineralną.

Bardzo ważne jest, żeby po zakończeniu diety kefirowej zwiększać kaloryczność posiłków stopniowo. Powrót to niewłaściwych nawyków żywieniowych przyczyni się do efektu jojo.

Jeżeli pierwsza wersja diety wydaje się nam zbyt restrykcyjna, warto rozważyć drugą wersję. Polega ona na jedzeniu przez pięć dni niskokalorycznych potraw na bazie kefiru lub z jego dodatkiem (na przykład ziemniaki gotowane na parze z koperkiem i kefirem).

Jakie właściwości ma kefir?

Kefir będący podstawą diety kefirowej to fermentowany napój charakteryzujący się gęstą, kremową konsystencją i drożdżowym zapachem. Kefir jest delikatnie musujący i orzeźwiający. Może być produkowany z mleka krowiego, ale też koziego i owczego. W jego składzie znajduje się pełnowartościowe białko (zawierające takie aminokwasy jak na przykład tryptofan). Kefir jest źródłem witamin z grupy B, witaminy K, magnezu i wapnia. Jego skład może się nieco różnić w zależności od pochodzenia mleka i zawartości w nim tłuszczu.

Kefiry mogą być spożywane przez osoby z nietolerancją laktozy, gdyż zawierają bakterie i drożdże, które ją rozkładają. Napój ten jest znakomitym probiotykiem, co oznacza, że ma korzystny wpływ na naszą mikroflorę jelitową.

Dieta kefirowa – korzyści

blankKrótkotrwała dieta kefirowa może przynieść nam wiele korzyści. Można na niej schudnąć nawet trzy kilogramy (jednocześnie należy pamiętać, że tempo chudnięcia jest uzależnione od wagi początkowej, naszego wieku, płci, tempa przemiany materii).

Kefir będący podstawą kuracji odchudzającej wzmaga produkcję żółci, zapewnia nam prawidłową perystaltykę jelit, korzystnie wpływa na pracę układu nerwowego (dzięki zawartości magnezu, tryptofanu, czy witamin z grupy B). Kefir jest w stanie obniżyć poziom złego cholesterolu i uregulować ciśnienie tętnicze. Może te poprawić kondycję naszej skóry i włosów. Stan naszych jelita jest ściśle powiązany z funkcjonowaniem układu immunologicznego. Kefir dba o mikroflorę bakteryjną w jelitach, wspierając tym samym naszą odporność.

Kefir (zwłaszcza ten o niskiej zawartości tłuszczu) jest produktem niskokalorycznym, dlatego możemy spożywać nawet większe jego ilości. Dieta kefirowa może przyspieszyć tempo przemiany materii.

Dieta kefirowa wydaje się idealna dla osób, które chcą oczyścić organizm z toksyn i na pięć dni odpocząć od gotowania. Jest to kuracja odpowiednia dla osób, które nie lubią liczyć kalorii, ani jeść o ściśle określonych godzinach.

Jakie wady ma dieta kefirowa?

Dieta kefirowa nie może być stosowana przez osoby przewlekle chore, o osłabionej odporności. Przeciwwskazaniami dla tego typu kuracji odchudzającej są cukrzyca, czy nadciśnienie tętnicze. Podczas stosowania diety kefirowej nie można uprawiać sportu, gdyż organizm w tym czasie może być osłabiony.

Jako, że dieta kefirowa to monodieta, nie powinniśmy traktować jej jako sposobu na odchudzanie. Pomoże nam ona przyspieszyć przemianę materii i (przynajmniej częściowo oczyścić organizm z toksyn), jednak nie możemy liczyć na to, że przez pięć dni znacznie schudniemy. Dłuższe stosowanie tej kuracji wiąże się z ryzykiem wystąpienia niedoborów żywieniowych.

U części osób podczas stosowania diety kefirowej mogą pojawić się takie symptomy jak osłabienie, złe samopoczucie, skurcze mięśni, bóle głowy, kłopoty z zasypianiem.

Stosowanie diety kefirowej wiąże się z ryzykiem nadmiernego spożycia białka, co może mieć nieprzyjemne konsekwencje. Zbyt duże ilości białka w menu mogą spowodować między innymi:

– nieprzyjemny zapach z ust,

– bóle (a w niektórych przypadkach nawet uszkodzenie – zwłaszcza w przypadku długoterminowego stosowania diety kefirowej) nerek,

– odwodnienie organizmu,

– nudności,

– zwiększenie prawdopodobieństwa zachorowania na dnę moczanową.

Jeżeli jednak dieta kefirowa nie będzie trwała dłużej niż pięć dni, skutki uboczne nie powinny się pojawić. 

Dieta kefirowa – kto może z niej skorzystać?

Dieta kefirowa przeznaczona jest dla osób zdrowych, które chcą oczyścić swój organizm z toksyn, a przy okazji pozbyć się kilku kilogramów. Tego typu kuracja może okazać się dobrym pomysłem po świątecznym przejedzeniu. Jest również odpowiednia tylko i wyłącznie dla osób, które lubią kefir.  Z oczywistych przyczyn diety kefirowej nie powinny stosować osoby poniżej 18 roku życia, kobiety w ciąży i kobiety karmiące piersią.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here