Dieta karniwora – zasady, efekty, czy dieta karniwora jest zdrowa

0
78

Dieta karniwora to jedna z bardziej restrykcyjnych kuracji odchudzających. Opiera się ona tylko i wyłącznie na produktach pochodzenia zwierzęcego. Tego typu sposób żywienia ma wielu zwolenników, ale też zagorzałych przeciwników. Co warto wiedzieć o diecie karniwora? Kto może ją stosować? Czy jest ona bezpieczna dla zdrowia?

Dieta karniwora – zasady

Dietę karniwora stworzył ortopeda i sportowiec – dr Shawn Baker (Baker na dwa lata utracił zdolność do wykonywania zawodu. Było to spowodowane brakiem kompetencji do udzielania świadczeń zdrowotnych. Jednak w roku 2019 ponownie przyznano mu licencję). 

Najważniejszą zasadą na tej diecie jest spożywanie jedynie produktów pochodzenia zwierzęcego – mięsa, jaj, ryb, podrobów, nabiału. W trakcie stosowanie tej diety należy całkowicie zrezygnować ze spożywania węglowodanów. Twórcy diety karniwora są zdania, że węglowodany zaburzają pracę układu pokarmowego.

Na diecie karniwora pić możemy jedynie wodę, a jedyną dopuszczalną przyprawą jest sól kuchenna.

Konieczna jest rezygnacja z warzyw i owoców (zdaniem twórców diety ludzki organizm nie jest przystosowany do ich trawienia). Nie powinno się stosować także tłuszczów roślinnych.

Dieta karniwora – co można jeść?

Na diecie karniwora sięgamy po różne rodzaje mięsa. Dobrze sprawdzi się:

  • indyk,
  • kurczak,
  • wołowina,
  • cielęcina,
  • jagnięcina,
  • wieprzowina,
  • dziczyzna.

Dwa razy w tygodniu możemy pozwolić sobie na ryby (lepiej nie jeść ich częściej, gdyż współcześnie są zanieczyszczone metalami ciężkimi): sardynki, makrelę, łososia, śledzie. Zaleca się także spożywanie umiarkowanych ilości owoców morza.

blankW menu osoby stosującej dietę karniwora powinny znaleźć się jaja, smalec, podroby, przetwory mięsne, czy bulion z kości.

Jeżeli chodzi o nabiał, zaleca się spożywanie takiego, w którym zawartość laktozy jest obniżona. Warto postawić na sery twarogowe, masło, czy śmietanę.

Dieta karniwora bardzo przypomina dietę paleo. Jednocześnie różni się od niej tym, że całkowicie eliminuje węglowodany.

Podczas stosowanie diety karniwora możemy pić jedynie wodę (zdecydowanie dobrze jest wybierać wodę wysokozmineralizowaną, gdyż jedząc tylko i wyłącznie produkty odzwierzęce narażamy się na brak niezbędnych dla naszego organizmu minerałów).

Dieta kariwora – z jakich produktów rezygnujemy?

Twórca diety karniwora zaleca rezygnację z mleka, miękkich serów, czy jogurtów, gdyż zawierają one zbyt duże ilości węglowodanów.

Konieczna jest eliminacja wszystkich warzyw i owoców, nasion i orzechów, produktów zbożowych. Na naszej czarnej liście powinien znaleźć się alkohol, cukier (w tym wszelkiego rodzaju słodziki), kawa, herbata, napoje gazowane, soki owocowe.

Zalety diety karniwora

Twórca diety karniwora przekonuje, że stworzony przez niego system żywienia korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego i nie tylko. Stosowanie diety opartej tylko i wyłącznie na produktach pochodzenia zwierzęcego ma pomóc leczyć depresję, nerwicę lękową i inne choroby psychiczne. Dodatkowo dieta ma być pomocna przy takich chorobach jak cukrzyca, bóle stawów, borelioza, chroniczne zmęczenie, grzybica. Spożywanie produktów odzwierzęcych ma też regulować pracę układu hormonalnego.

Zwolennicy diety karniwora przekonują, że podczas jej stosowania można bardzo szybko schudnąć. Jest to prostsze niż na innych dietach, gdyż spożywane przez nas duże ilości białka zapewniają długotrwałe uczucie sytości. Dodatkowo sylwetka na tego typu diecie wygląda bardzo dobrze – zwiększa się masa mięśniowa, ciało staje się jędrniejsze.

Podczas stosowania diety karniwora nie doświadczamy wahań cukru we krwi, co jest ważne dla osób zmagających się z cukrzycą. Znaczna część osób stosujących dietę karniwora doświadcza wyraźnej poprawy nastroju.

Jakie wady ma dieta karniwora?

Jedną z wad diety karniwora jest fakt, że nie została ona dostatecznie przebadana. Jej twórca przekonuje, że jest ona odwzorowaniem sposobu odżywiania naszych praprzodków. Nie jest to do końca prawda, gdyż prehistoryczny człowiek jadł mięso tylko wówczas, gdy udało mu się je upolować (na co dzień prawdopodobnie nie było ono łatwo dostępne), nie potrafił też go przechowywać.

Żywienie tylko i wyłącznie produktami odzwierzęcymi może doprowadzić do kwasicy ketonowej, która będzie się objawiać chronicznym zmęczeniem, nudnościami, wymiotami, bólami w podbrzuszu, suchością w jamie ustnej.

Współcześnie mało kto ma dostęp do mięsa wysokiej jakości. Przetworzone produkty odzwierzęce zawierają wiele substancji, które mogą nam zaszkodzić. Dieta karniwora może doprowadzić do stanów zapalnych przewodu pokarmowego, zaburzeń mikroflory jelitowej.

Trzeba zdawać sobie sprawę, że zarówno mięso, jak i ryby zawierają spore ilości puryn. W efekcie spożywanie ich w nadmiernych ilościach może doprowadzić do rozwoju dny moczanowej.

Przeciwnicy diety karniwora podkreślają, że mięso zawiera dużo nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, dlatego może mieć negatywny wpływ na kondycję naszej wątroby (tego typu dieta jest szczególnie niekorzystna dla osób cierpiących na niealkoholowe stłuszczenie wątroby).

Co więcej spożywanie dużych ilości czerwonego, przetworzonego mięsa zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory, choroby układu krążenia (mięso takie zawiera duże ilości soli, przez co może doprowadzić do wzrostu ciśnienia tętniczego).

Jako, że dieta karniwora praktycznie nie zawiera błonnika, bardzo szybko doprowadza do zaparć. W efekcie zwiększa się ryzyko powstania hemoroidów, wrzodów kałowych, nietrzymania stolca, zalecania kału w jelicie grubym, niedrożności jelit. 

Stosowanie diety karniwora to także duże ryzyko niedoborów ważnych dla naszego zdrowia witamin i minerałów, a także innych ważnych substancji odżywczych (między innymi obecnych w owocach i warzywach polifenoli i karotenoidów).

Choć dieta karniwora pozwala szybko schudnąć, bardzo często doprowadza do efektu jojo.

Nie da się ukryć, że dieta karniwora ma wiele zalet. Przede wszystkim umożliwia pozbycie się nadprogramowych kilogramów. Jednocześnie wydaje się, że ma ona więcej wad niż korzyści. Specjaliści od spraw żywienia przekonują, że jest ona potencjalnie niebezpieczna dla zdrowia.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here