Dieta intermittent fasting – na czym polega, zasady, efekty, zalety i wady

0
24

Dieta intermittent fasting bardzo różni się od tradycyjnych diet. Przede wszystkim nie określa szczegółowo co powinniśmy jeść. Najbardziej istotną sprawą jest w jej przypadku spożywanie posiłków w określonych porach. Na czym polega dieta intermittent fasting? Kto powinien z niej skorzystać?

Intermittent fasting nie jest typową dietą

Intermittent fasting nie jest dietą w tradycyjnym rozumieniu tego słowa. Jest to raczej sposób żywienia opierający się na charakterystycznych zasadach. Pomimo, że nie mówimy tu o typowej diecie, możemy liczyć na takie korzyści jak:

  • przyspieszenie przemiany materii,
  • a także zrzucenie nadprogramowych kilogramów,
  • obniżenie poziomu cukru we krwi,
  • niektórzy twierdzą nawet, że przedłużenie życia.

Sposób żywienia intermittent fasting opiera się przede wszystkim na zwiększeniu przerwy pomiędzy posiłkami, podczas której organizm będzie miał więcej czasu na dokładne ich strawienie.

Nowy sposób żywienia jest zaprzeczeniem tego, co zaleca wielu współczesnych dietetyków – a więc spożywania przynajmniej pięciu posiłków dziennie, średnio co trzy godzinny. Twórcy intermittent fasting przekonują, że czas trawienia posiłku jest zależny od konkretnego organizmu i może wynosić nawet dwanaście godzin.

Różne rodzaje intermittent fasting

Intermittent fasting może przybierać różne formy. Jego najbardziej radykalną formą jest spożywanie posiłków jedynie przez cztery godziny, po których następuje dwadzieścia godzin przerwy. Inne opcje to dziewiętnaście godzin przerwy, a także szesnaście godzin przerwy.

Innowacyjny sposób żywienia dopuszcza:

  • rezygnowanie z posiłków, kiedy akurat nie mamy na nie ochoty,
  • poszczenie przez całą dobę co drugi dzień,
  • czy jedzenie tylko dwóch posiłków dziennie – śniadania i kolacji.

Intermittent fasting – co można jeść?

Twórcy intermittent fasting nie narzucają nam co mamy jeść jednak zalecają stosowanie zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. Oznacza to, że powinniśmy zrezygnować ze słodyczy, dań typu fast food, gazowanych napojów i niezdrowych przekąsek.

Zalety intermittent fasting

Osoby, które stosują intermittent fasting przekonują, że ma on wiele zalet. Przede wszystkim spożywane posiłki są dokładnie trawione, a metabolizm ulega przyspieszeniu. Dzięki temu utrata niechcianej tkanki tłuszczowej przychodzi nam z łatwością.

Intermittent fasting to doskonała propozycja dla osób zapracowanych, gdyż nie muszą one spożywać posiłków w trakcie pracy. Dodatkowo przygotowując jedynie dwa posiłki w ciągu dnia zyskujemy wiele czasu. Ten model żywienia wydaje się być idealny dla osób prowadzących siedzący tryb życia.

Intermittent fasting – jakie ma wady?

Oryginalny sposób żywienia ma również wielu przeciwników. Osoby, które go odradzają, przekonują, że długi czas bez jedzenia jest przyczyną obniżenia poziomu cukru we krwi, a w efekcie pogorszenia nastroju, problemów z pamięcią i koncentracją.

Negatywne jego skutki mogą odczuwać także sportowcy, o ile ich treningi nie będą odbywały się w okolicach posiłków. Rezygnacja z posiłków przed i potreningowych może skutkować brakiem siły do ćwiczeń, a także spalaniem tkanki mięśniowej zamiast tłuszczu.

U niektórych osób długa przerwa pomiędzy posiłkami może zwiększyć ochotę na słodycze i inne niezdrowe przekąski.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here