Dieta IIFYM – na czym polega kontrowersyjny sposób odżywiania, efekty, zagrożenia

0
5

Dieta IIFYM bije rekordy popularności wśród osób, które chcą schudnąć, a jednocześnie nie lubią wyrzeczeń. Jest to zdecydowanie jedna z najmniej restrykcyjnych diet. Na czym polega IIFYM? Jakich efektów możemy się spodziewać? Czy dieta IIFYM jest bezpieczna dla zdrowia?

Co to jest IIFYM?

Dieta IIFYM to sposób odchudzania, który zakłada, że żeby schudnąć, potrzebujemy określonej ilości kalorii, a także odpowiednich proporcji białka, tłuszczów i węglowodanów. Jej pomysłodawcą jest zapaśnik – Eric Stevens (pseudonim ringowy). Tym co odróżnia tę dietę od innych kuracji odchudzających jest fakt, że uznaje ona za nieistotne źródło kalorii i składników odżywczych. Nazwa IIFYM to skrót od „if it fits to your macros”. Jeżeli dostarczymy sobie potrzebnej (nie większej niż zalecana) ilości kalorii, a także pozostałych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników – nie ma znaczenia czy będziemy odżywiali się zgodnie z zasadami diety śródziemnomorskiej, czy będziemy stołować się w McDonald’s. Główną zaletą diety IIFYM jest fakt, że pozwala ona na dużą swobodę w doborze posiłków. Może ona okazać się skuteczna u osób posiadających złe nawyki żywieniowe – nie muszą one z nich rezygnować, a jedynie nieco zmodyfikować. Choć IIFYM cieszy się coraz większym zainteresowaniem, dietetycy przestrzegają przed zagrożeniami, które wiążą się z kontrowersyjnym sposobem odżywiania.

Dieta IFFYM – zasady

Zgodnie z zasadami diety IIFYM możemy jeść co chcemy i kiedy chcemy. Tym na co należy zwracać uwagę jest nasze zapotrzebowanie kaloryczne. Obliczamy je na podstawie swojej wagi, płci, wieku, a także prowadzonego stylu życia. Należy wyliczyć również swoje zapotrzebowanie na białko (u większości osób wynosi ono od 0,8 do 1 g na każdy kilogram masy ciała). Tłuszcze powinny stanowić około trzydziestu procent wszystkich dostarczanych kalorii. Najwięcej energii czerpiemy z węglowodanów – stanowią one od pięćdziesięciu do sześćdziesięciu procent dziennego zapotrzebowania na energię.

Posiłków nie musimy przygotowywać w domu. Jeżeli mamy taką ochotę, możemy wybrać się na obiad do restauracji typu fast food. Dodatkowo bez znaczenia jest też ilość spożywanych w ciągu dnia posiłków. W przypadku, kiedy jedząc jeden posiłek zaspokoimy zapotrzebowanie na kalorie i wszystkie składniki odżywcze – nie ma problemu.

Jakie zalety ma dieta IIFYM?

fast foodIIFYM to sposób odżywiania, który nie jest nudny. Taka dieta może być smaczna. Dodatkowo z pewnością przypadnie do gustu osobom młodym, którym zazwyczaj bardziej zależy na uzyskaniu szczupłej sylwetki bez większych wyrzeczeń, niż na zdrowiu.

IIFYM pozwala na dużą elastyczność. Nie musimy gotować w domu, możemy codziennie jeść na mieście.

Dieta ta nie wymaga wielkich wyrzeczeń. Osoba, która dotychczas żywiła się słodyczami, pizzą i hamburgerami nie musi z nich rezygnować – grunt, żeby jeść ich mniej.

Paradoksalnie IIFYM może okazać się znacznie skuteczniejsza od wielu „zdrowych diet”. Nie wymaga od nas rezygnacji z produktów, które lubimy (nie mamy więc poczucia winy, kiedy zjemy kawałek tortu), dlatego istnieje większe prawdopodobieństwo, że wytrwamy w postanowieniach.

Dieta ta sprawdzi się w przypadku osób, które nie lubią nakazów i zakazów.

Oczywiście powinniśmy zdawać sobie sprawę, że dosłowne traktowanie wszystkich zasad IIFYM może sprawić, że zrobimy sobie krzywdę. Osoba, która chce zachować zdrowie nie może codziennie żywić się hamburgerami i czekoladą. IIFYM została stworzona o osobach myślących racjonalnie. Dzięki niej nie musimy żałować sobie ulubionego batona raz na jakiś czas w obawie, że nie uda się nam schudnąć (wystarczy, że uwzględnimy go w dziennym menu). Jednak w intencji jej twórcy nie leżało zachęcenie ludzi do niezdrowego odżywiania.

IIFYM – na jakie efekty możemy liczyć?

Jeżeli będziemy stosować się do wszystkich zasad diety IIFYM, możemy liczyć na utratę zbędnych kilogramów. Musimy mieć jednak pewność jaką zawartość kalorii, a także węglowodanów, tłuszczów i białka mają produkty, które spożywamy (możemy mieć z tym problem, kiedy stołujemy się na mieście).

Zagrożenia związane z IIFYM?

Stosowanie IIFYM w pewnych sytuacjach może być niebezpieczne dla naszego zdrowia. Tego typu koncepcja odżywiania uwzględnia kalorie, a także tłuszcze, białko i węglowodany. Nie wymaga jednak spożywanie produktów bogatych w witaminy, minerały i inne substancje niezbędne dla zachowania zdrowia. Nie ratują nas nawet suplementy diety, gdyż syntetyczne witaminy i minerały są gorzej wchłaniane przez ludzki organizm. Pierwszym zagrożeniem wynikającym ze stosowania IIFYM wydaje się być niedobór witamin i minerałów, który w dłuższej perspektywie czasu może doprowadzić do rozwoju poważnych chorób.

IIFYM zakłada spożywanie węglowodanów, jednak nie precyzuje jakie węglowodany powinniśmy wybierać. Podstawą zdrowej diety są węglowodany złożone, IIFYM dopuszcza jednak nawet spożywanie 100% węglowodanów prostych.

Dla zachowania zdrowia potrzebujemy nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Zgodnie z zasadami IIFYM możemy spożywać same nasycone kwasy tłuszczowe (dominują one w żywności wysoko przetworzonej).

Stosowanie diety IIFYM sprawi wprawdzie, że schudniemy, jednak nie zagwarantuje nam, że nasze ciało będzie wyglądało dobrze. Bogate w sól dania typu fast food mogą doprowadzić do zatrzymania się wody w naszym organizmie, a w efekcie do powstania obrzęków i nieestetycznego cellulitu wodnego.

Jeżeli potraktujemy zalecenia IIFYM dosłownie i będziemy polegać przede wszystkim na słodyczach, fast foodach i innych produktach uważanych za niezdrowe, zwiększymy prawdopodobieństwo zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego (szybko zaobserwujemy podwyższenie ciśnienia, a także zwiększenie poziomu złego cholesterolu we krwi), a także układu immunologicznego. W dłuższej perspektywie czasu IIFYM może doprowadzić nawet do powstania nowotworów (żywność wysoko przetworzona zawiera wiele szkodliwych dodatków chemicznych, które nie pozostają bez wpływu na nasze zdrowie).

IIFYM sprawia, że nie czujemy się skrępowani zakazami i nakazami, jednocześnie nasze dobre samopoczucie wynikające ze spożywania ulubionych potraw nie potrwa długo. Dieta uboga w witaminy i minerały bardzo szybko doprowadzi do pogorszenia nastroju, a nawet stanów depresyjnych (warto zdawać sobie sprawę, że wiele chorób psychicznych ma swój początek w niewłaściwej diecie). Pomimo, że uzyskamy szczupłą sylwetkę, zapłacimy za nią wysoką cenę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here