Dieta hiszpańska – zasady, efekty, zalety i wady, czy warto stosować dietę hiszpańską

0

Dieta hiszpańska to kuracja odchudzająca dla osób, które chcą szybko schudnąć, a jednocześnie nie mają czasu na przygotowywanie skomplikowanych i czasochłonnych posiłków. Jakie są zasady diety hiszpańskiej? Jakie zalety i wady ma ta kuracja odchudzająca?

Dieta hiszpańska – zasady

Dieta hiszpańska to niskokaloryczna dieta redukcyjna, która pozwala w krótkim czasie pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Na tego typu diecie spożywamy od 1300 do 1500 kcal. Maksymalny czas jej stosowania to dwa tygodnie.

Dieta hiszpańska opiera się w dużej mierze na półproduktach – na przykład mrożonych warzywach. Na diecie tej dozwolone jest również spożywanie owoców. Bardzo ważną zasadą jest spożywanie tłuszczy – w naszym codziennym menu nie powinno być ich więcej niż wynosi 10 – procentowe zapotrzebowanie energetyczne.  

W przypadku tego typu diety duże znaczenie ma samodyscyplina, gdyż musimy skrupulatnie liczyć spożywane kalorie. Jednocześnie kalorie to nie wszystko – żeby dieta skuteczna konieczne jest też pilnowanie prawidłowych proporcji makroskładników. 

W ciągu dnia spożywa się od 4 do 5 posiłków. Przerwy pomiędzy nimi powinny wnosić od 3 do 4 godzin.

Na diecie hiszpańskiej oprócz mrożonych lub surowych warzyw i owoców możemy jeść:

– rośliny strączkowe,

– chude mięso,

– ryby,

– nabiał,

– jaja,

– pełnoziarniste pieczywo,

– kasze (szczególnie te gruboziarniste),

– makarony pełnoziarniste,

– brązowy ryż,

– płatki owsiane i gryczane.

puszki z konserwamiDieta hiszpańska nazywana jest dietą dla zapracowanych, ponieważ w trakcie jej trwania możemy korzystać z produktów puszkowanych (na przykład groszku, kukurydzy, tuńczyka czy łososia z puszki). Korzystanie z tego typu produktów znacznie skraca czas gotowania. Od czasu do czasu możemy pozwolić sobie na zjedzenie dwóch kostek mlecznej czekolady, drożdżowego rogalika, a także wypicie 100% soku owocowego.

Jeżeli chodzi o napoje na diecie hiszpańskiej – podstawę powinna stanowić niegazowana woda mineralna. Można pić również zieloną herbatę, niewielkie ilości czarnej kawy (koniecznie bez śmietanki i bez cukru) czy napary ziołowe. Ważne jest, żeby wypijać co najmniej 2 litry wody w ciągu dnia – wówczas nasz organizm szybciej oczyści się z toksyn.

Twórcy diety hiszpańskiej deklarują, że podczas jej trwania traci się średnio około trzech kilogramów tygodniowo (jednocześnie musimy pamiętać, że tempo chudnięcia jest bardzo indywidualne). W ciągu całej diety można schudnąć nawet 6 kilogramów.

Dieta hiszpańska – produkty zakazane

Przechodząc na dietę hiszpańską musimy całkowicie zrezygnować z dań typu fast food, słodzonych napojów gazowanych, tłustych mięs, przetworów mięsnych, dań typu instant, słodyczy (wyjątkiem są dwie kostki czekolady w ciągu dnia). Zdecydowanie konieczna jest rezygnacja z używek takich jak papierosy, alkohol, czy napoje energetyczne.

Dieta hiszpańska – zalety

Jedną z największych zalet diety hiszpańskiej jest fakt, że nie wymaga ona od nas spędzania długich godzin w kuchni. Często zdarza się, że osoby bardzo zajęte rezygnują ze stosowania diety, gdyż wiedzą, że ich plan dnia nie pozwoli na gotowanie. W przypadku diety hiszpańskiej problem ten został rozwiązany.

Dieta tego typu pozwala na spożywanie minimalnych ilości słodyczy, co może mieć korzystny wpływ na psychikę osoby odchudzającej się. Duża część ludzi nie jest w stanie wytrwać na diecie redukcyjnej, na której musi zrezygnować ze wszystkich ulubionych produktów.

Jakie wady ma dieta hiszpańska?

Jako, że dieta hiszpańska jest bardzo restrykcyjna, nie może być stosowana przez dłuższy czas. Niezależnie od efektów jakie osiągniemy po 14 dniach kuracji musimy ją przerwać. Jednocześnie po zakończeniu diety nie możemy powrócić do dawnego stylu odżywiania, gdyż spowoduje to efekt jojo. Jeżeli stosowaliśmy dietę 1300 kcal, początkowo zwiększmy ilość spożywanych kalorii do 1500, następnie do 1700 itd.

Na diecie hiszpańskiej można spożywać produkty z puszki, które choć szybkie w przygotowaniu, nie należą do najzdrowszych.

Dieta hiszpańska nie jest odpowiednia dla młodzieży, osób z niedoborami pokarmowymi, ludzi starszych, uprawiających intensywnie sport, czy kobiet karmiących piersią. Nie powinny z niej korzystać także osoby z dużą nadwagą – w ich przypadku potrzebna jest dobrze zbilansowana, zdrowa dieta, którą można stosować przez dłuższy czas.

Dużą niedogodnością na diecie hiszpańskiej jest konieczność skrupulatnego liczenia kalorii. Zajmuje to dodatkowy czas. Ponadto nie zawsze jesteśmy w stanie dokładnie wyliczyć zawartość kaloryczną danego produktu (zależy ona od wielu czynników).

Dieta hiszpańska – przykładowy jadłospis

Na diecie hiszpańskiej można samodzielnie komponować jadłospis (ważne jest jedynie przestrzeganie podstawowych zasad diety). Poniżej przedstawiamy przykładowe menu.

Śniadanie: dwie kromki pieczywa chrupkiego z chudą szynką, pół zielonego ogórka. Do tego czarna kawa bez śmietanki i bez cukru

II śniadanie: sok z jabłka i marchewki

Obiad: grillowana pierś z kurczaka, sałatka z pomidora i cebuli z dodatkiem oliwy z oliwek i przypraw

Podwieczorek: sorbet z truskawek słodzony ksylitolem

Kolacja: frytki z selera, kiszona kapusta.

reklama
blank
Artykuł sprawdzony merytorycznie przez ekspertów portalu StaloweZdrowie.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here