Dieta 5:2 dr Mosleya – zasady, efekty, zalety i wady

0
23
dieta niskokaloryczna, głodówka

Dieta 5:2 dr Mosleya to plan żywienia, który może przypaść do gustu osobom nie będącym w stanie zrezygnować z ulubionych potraw. W przypadku tej diety restrykcje kaloryczne obowiązują jedynie przez dwa dni. Choć obecnie nie dysponujemy badaniami na temat długofalowej skuteczności tego sposobu odżywiania, z każdym miesiącem zdobywa on nowych zwolenników. Wszystkie założenia tej diety zostały opisane w książce „The Fast Diet” autorstwa dr Mosleya i dr Spencer.

Dieta 5:2 Mosleya – główne założenia

Według dr Mosleya regularnie powtarzane, krótkotrwałe głodówki mogą doprowadzić do utraty masy ciała i poprawy zdrowia. Wychodzi on z założenia, że dawniej głodówki były dla człowieka czymś naturalnym i nasz organizm przystosował się do okresowych braków pożywienia. Jego dieta zakłada pięć dni posiłków o normalnej (dla danej osoby) wartości kalorycznej i dwa dni postu. W czasie głodówki obniżamy wartość kaloryczną naszych posiłków o 1/4. W praktyce oznacza to, że gdy nasze zapotrzebowanie kaloryczne wynosiło 2000 kcal, przez dwa dni spożywamy po 500 kcal.

Podczas głodówki należy spożyć jedynie dwa posiłki – śniadanie i kolację, pomiędzy którymi powinna wystąpić dwunastogodzinna przerwa. Pomiędzy posiłkami należy pić duże ilości wody, dzięki której zwalczymy uczucie głodu. Dni, podczas których pościmy nie powinny występować bezpośrednio po sobie. Osoby, które nie są w stanie znieść tak długiej przerwy pomiędzy posiłkami, mogą w międzyczasie zjeść owoc lub warzywo.

W trakcie głodówki powinno się spożywać przede wszystkim produkty białkowe, jako, że są one znacznie bardziej sycące niż węglowodany. Polecane jest mięso drobiowe, ryby morskie, a także warzywa.

Jakie są zalety diety 5:2?

Zwolennicy diety dr Mosleya wymieniają szereg jej zalet. Najważniejszą z nich jest utrata masy ciała. Osoby stosujące tę dietę zaobserwowały również obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, zwiększenie wrażliwości organizmu na insulinę. Dieta Mosleya nie zakłada rezygnacji z ulubionych potraw, co jest poważną wadą wielu diet odchudzających. Część ludzi rezygnuje z odchudzania właśnie dlatego, że podczas diety nie mogą pozwolić sobie na ulubione potrawy. W tym przypadku prze pięć dni można jeść słodycze, pić alkohol, kawę i inne napoje zawierające duże ilości kofeiny.

Zamiast rezygnacji z ulubionych używek dr Mosley zaleca raczej stopniowe wprowadzanie do menu zdrowych produktów takich jak warzywa. W ten sposób ma nadzieję rozwinąć inteligencję żywieniową człowieka.

Jakie wady ma dieta 5:2?

Poważnym problemem związanym z dietą dr Mosleya jest efekt jojo. Wiele osób po dniu głodówki będzie odczuwało zwiększony apetyt, co może zaowocować spożyciem większej ilości kalorii niż to zostało przewidziane. W efekcie tygodniowy bilans energetyczny się nie zmieni lub będzie nawet wyższy.

Dla wielu osób kłopotliwe będzie normalne funkcjonowanie podczas dni postnych. Przy spożyciu jedynie pięciuset kalorii dziennie możemy spodziewać się osłabienia, gorszego samopoczucia, kłopotów z koncentracją. Z tego względu głodówkę należy stosować w dni wolne od pracy (jeżeli oczywiście jest to możliwe).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here