Deser dla wegan: czekoladowy budyń z kaszy jaglanej i awokado

0
4

Osoby, które zrezygnowały ze spożywania produktów odzwierzęcych (w tym mleka) często na początku swojej wegańskiej drogi mają problem ze znalezieniem odpowiedników nie wegańskich produktów. Zazwyczaj okazuje się, że nie mogą jeść tradycyjnych słodyczy, gdyż te w wielu wypadkach zawierają mleko lub jaja. My wszystkim spragnionym zdrowych słodyczy polecamy budyń czekoladowy z kaszy jaglanej i awokado. Jest on niesamowicie smaczny, a jednocześnie bardzo zdrowy.

Czekoladowy budyń z kaszy jaglanej i awokado – jakich składników będziemy potrzebować?

Do przygotowania deseru potrzebujemy:

  • trzech szklanek mleka roślinnego (sprawdzi się mleko kokosowe, migdałowe, ryżowe, a także owsiane),
  • piętnastu daktyli,
  • jednego średniej wielkości awokado,
  • pół szklanki kaszy jaglanej,
  • tabliczki gorzkiej czekolady,
  • szczypty soli morskiej,
  • jednej łyżki oleju kokosowego.

Kasza jaglana jest niesamowicie zdrowa, ale ma jedną wadę – mianowicie gorzki posmak. Możemy go usunąć płucząc ją kilka razy wrzątkiem. Przygotowujemy rondel z grubym dnem, a następnie wsypujemy do niego kaszę mleko kokosowe (lub inne, na które się zdecydowaliśmy), szczyptę soli, a także daktyle (owoce powinny być bez pestek). Całość gotujemy przez kilkanaście minut, do momentu, kiedy kasza jaglana zrobi się miękka.

Do gorącej jeszcze kaszy wrzucamy gorzką czekoladę, a gdy deser nieco przestygnie – również awokado. Masę przekładamy do blendera i miksujemy na gładką masę.

Budyń można podawać z orzechami, świeżymi lub suszonymi owocami, a także gorzką czekoladą.

Dlaczego warto przygotować budyń z kaszy jaglanej i awokado?

Budyń z kaszy jaglanej i awokado to deser przepyszny, w pełni wegański, a dodatkowo nie zawierający cukru (słodycz zapewniają tu daktyle). Jest on o wiele zdrowszy niż budynie w torebkach, które znajdziemy na sklepowych półkach.

Zawarta w nim kasza jaglana jest jedną z niewielu kasz, które charakteryzują się działaniem zasadotwórczym (nie zakwasza ona organizmu). Zawiera ona duże ilości witamin z grupy B, witaminę E, a także minerały takie jak żelazo i miedź. Kasza ta jest całkowicie wolna od glutenu, dlatego będzie odpowiednia dla osób chorujących na celiakię. Dzięki zawartości krzemionki ma ona zbawienny wpływ na kondycję naszej skóry, włosów, a także paznokci. Pomaga on także w ochronie naszych kości (zapobiega między innymi ich odwapnianiu).

Warto zdawać sobie sprawę również z faktu, że kasza jaglana zmniejsza stany zapalne błon śluzowych, dlatego przygotowany na jej bazie deser jest doskonałym antidotum na katar.

Kasza jaglana pozytywnie wpływa na mózg, a to za sprawą obecności lecytyny.

Dodatek awokado sprawia, że budyń ma jedwabistą konsystencję. To jednak tylko jedna z licznych zalet tego owocu. Awokado jest prawdziwą skarbnicą nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Zawiera ono ponadto karotenoidy, potas,  witaminy z grupy B, a także witaminy A, C i E. Owoc ten pomaga w usunięciu nadmiaru wody z organizmu, dzięki czemu zmniejsza obrzęki, uczucie ciężkości i opuchnięcia. Nie do przecenienia jest jego wpływ na układ nerwowy i układ krążenia. Obecne w nim związki pomagają w zmniejszaniu poziomu złego cholesterolu we krwi. Dodatkowo przyczyniają się one do zwiększenia poziomu cholesterolu dobrego. Awokado pomaga zredukować stres, poprawia naszą pamięć i koncentrację. Może ono nawet zapobiegać cukrzycy typu II (może odwracać odporność insulinową.

Jeżeli użyjemy dobrej jakości gorzkiej czekolady (powinna zawierać przynajmniej siedemdziesiąt procent kakao) nie tylko poprawimy swój nastrój, ale zadbamy również o nasze zdrowie. W jej składzie znajdziemy duże ilości magnezu, który pozytywnie wpływa na procesy myślowe. Poprawia on pamięć i koncentrację, sprawia, że mamy wrażenie jasnego umysłu.

Gorzka czekolada jest bardzo dobrym źródłem flawonoidów, które zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory, miażdżycę. Posiada ona także lekko pobudzające działanie.

Budyń czekoladowy z kaszy jaglanej ma pozytywny wpływ na zdrowie, a jednak pomimo że nie zawiera cukru, jest deserem wysokokalorycznym. Z tego względu należy spożywać go okazjonalnie, w umiarkowanych ilościach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here