Bakłażan – wartości odżywcze, właściwości prozdrowotne, zastosowanie w kuchni, jak wybrać, przeciwwskazania

0
5
bakłażan - cały i pokrojony

Bakłażan (nazywany także oberżyną lub gruszką miłości) staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Można przyrządzić z niego wiele wykwintnych, a jednocześnie dietetycznych dań. W Polsce jest on znany już od XVI wieku, choć początkowo przez długi czas pełnił jedynie funkcje ozdobne. Większość z nas uważa go za warzywo, choć tak naprawdę zalicza się go do owoców (jagód). Jedzenie bakłażanów polecane jest szczególnie osobom na dietach redukcyjnych, a to ze względu na fakt, że zawierają one niewiele kalorii i dużo błonnika. Co powinniśmy wiedzieć zanim zdecydujemy się włączyć bakłażany do naszej diety?

Właściwości bakłażanów

W porównaniu do innych warzyw i owoców bakłażany zawierają niewielkie ilości witamin i minerałów. Nie oznacza to jednak, że nie oddziałują pozytywnie na nasz organizm. Znajdziemy w nich takie substancje jak arginina, związki fenolowe, między innymi kwas chlorogenowy, a także flawonoidy, na przykład nasunina. W bakłażanach obecne są ponadto antyoksydanty – najwięcej ich znajduje się w jego skórce.

Kwas chlorogenowy znany jest przede wszystkim jako substancja wspomagająca odchudzanie. Dzieje się tak dlatego, że substancja ta zmniejsza wchłanianie cukru w przewodzie pokarmowym. Jeżeli spożyjemy kwas chlorogenowy wraz z większym posiłkiem – obniżymy jego kaloryczność, co przełoży się na utratę zbędnych kilogramów.

Nasunina z kolei jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, który pomaga pozbyć się z organizmu wolnych rodników.

Arginina jest aminokwasem endogennym, który wspiera przyrost masy mięśniowej. Substancja ta przyspiesza również regenerację mięśni, przyspiesza gojenie się ran, wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn, bierze udział w syntezie hormonu wzrostu i insuliny.

Bakłażany na odchudzanie

Jeżeli zamierzamy zrzucić kilka (lub więcej) kilogramów, zdecydowanie warto włączyć bakłażany do swojej diety. Owoce te są niskokaloryczne – w 100 g zawierają zaledwie 24 kcal. Ponadto w dziewięćdziesięciu procentach składają się z wody. W ich skład wchodzą również pektyny – błonnik, który usprawnia procesy trawienne.

Bardzo duża zawartość błonnika sprawia, że bakłażany są ciężkostrawne. Jeżeli chcemy schudnąć i poprawić trawienie – musimy spożywać ograniczone ich ilości.

Przeciwnowotworowe działanie bakłażanów

Bakłażany zawierają pokaźne ilości antyoksydantów, dlatego będą dobrym wyborem na diecie przeciwnowotworowej. Najwięcej przeciwrakowych substancji znajdziemy w ich skórce. Obecne w bakłażanach antyoksydanty usuwają z organizmu nadmiar wolnych rodników, a ponadto opóźniają procesy starzenia organizmu.

Bakłażany a zdrowe serce

Regularne spożywanie bakłażanów obniża poziom złego cholesterolu i ciśnienie krwi. Z tego względu docenią je osoby pragnące zadbać o swoje serce i cały układ krwionośny.

Jak wybrać bakłażany?

Wybór dobrych do spożycia owoców nie jest zadaniem trudnym. Dojrzały bakłażan powinien mieć jędrną, fioletową skórkę. Musi być ona idealnie gładka, całkowicie pozbawiona przebarwień.

Najlepsze w smaku będą bakłażany niewielkie. Jeżeli tylko mamy taką możliwość wybierajmy warzywa, których średnica nie przekracza 5-8 centymetrów.

Jak przyrządzić bakłażany?

potrawa z bakłażanówSposobów na przyrządzanie bakłażanów jest wiele. Można je grillować i podawać z różnego rodzaju sosami. Bardzo dużą popularnością cieszą się bakłażany nadziewane – farszem może być zarówno mięso, ryby, jak i warzywa – zwłaszcza pomidory. Jeżeli chcemy usmażyć bakłażana na patelni – pamiętajmy, że chłonie on tłuszcz jak gąbka, zwłaszcza gdy tłuszcz nie jest dobrze nagrzany. Takie danie będzie bardzo kaloryczne. Bardzo ważne, żeby przed smażeniem dokładnie osuszyć każdy jego kawałek – w przeciwnym razie będzie bardzo pryskał.

Jednym z lepszych sposobów na przyrządzenie dietetycznych bakłażanów jest ich upieczenie w piekarniku.

Kto powinien unikać bakłażanów?

Bakłażany nie są dla każdego. Jako, że są one ciężkostrawne, powinny zrezygnować z nich osoby mające problemy z trawieniem. Powinny ich unikać także osoby:

  • mające problemy z nerkami,
  • cierpiące na reumatoidalne zapalenie stawów,
  • a także dzieci,
  • i kobiety w ciąży.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here