27 porad, dzięki którym odchudzanie będzie skuteczne

1

Odchudzanie to pozornie nieskomplikowany proces – wystarczy zmniejszyć kaloryczność posiłków i wprowadzić do swojego planu dnia więcej aktywności fizycznej. Stale rosnąca liczba osób z nadwagą i otyłością pokazuje, że nie jest to wcale takie proste. Poniżej przedstawiamy porad, które mogą sprawić, że odchudzanie odchudzanie stanie się bardziej efektywne.

  1. Zastanów się dlaczego chcesz schudnąć

Zanim rozpoczniesz dietę, zastanów się dlaczego chcesz schudnąć. Jeżeli priorytetem jest Twoje zdrowie i dobre samopoczucie – jak najbardziej możesz rozpocząć odchudzanie. Być może jednak ktoś w przykry sposób skomentował Twój wygląd lub też zależy Ci na zdobyciu uznania innych osób. Wówczas zastanów się jeszcze kilka razy zanim przejdziesz na dietę. Presja otoczenia i motywacje zewnętrzne nie powinny wpływać na decyzję o zmniejszeniu masy ciała.

  1. Przekonaj się co robiłeś źle

Przed przejściem na dietę dobrze jest przez pewien czas prowadzić dziennik żywienia, w którym zapisuje się wszystkie potrawy (w tym również najdrobniejsze przekąski) spożyte danego dnia. Jest to ważne, gdyż często ludzie są nieświadomi swoich błędów żywieniowych. Bagatelizują „drobne grzeszki”, które w rzeczywistości mają ogromny wpływ na wygląd ich sylwetki.

  1. Wybierz dietę optymalną dla siebie

Każda osoba, która myśli o odchudzaniu powinna znaleźć najbardziej odpowiednią dla siebie dietę. W żadnym wypadku nie powinno się kopiować jadłospisów innych osób. Jeżeli zawsze lubiliśmy jeść mięso, nie przechodźmy na dietę wegańską tylko dlatego, że jest modna. Osoby, które nie wiedzą jaka kuracja odchudzająca będzie dla nich optymalna powinny zasięgnąć porady dobrego dietetyka.

  1. Zmień nastawienie dotyczące odżywiania

Problemem wielu osób, które nie mogą schudnąć jest niewłaściwe nastawienie odnośnie odżywiania. Często podświadomie chcemy, żeby jedzenie zaspokoiło nasze potrzeby emocjonalne, co jest możliwe jedynie na krótką metę. W dłuższej perspektywie czasu efekt jest odwrotny od zamierzonego, gdyż zbyt wysoka waga często jest przyczyną złego samopoczucia i niskiej samooceny. Wielu z nas w dzieciństwie jest nagradzanych i pocieszanych przy pomocy słodyczy. Jest to niewłaściwe, gdyż uczy złych nawyków żywieniowych. Pamiętajmy, że funkcją jedzenia jest dostarczenie organizmowi energii i niezbędnych substancji odżywczych. Potrzeby emocjonalne zaspokajajmy w inny sposób.

  1. Zrezygnuj z niskokalorycznych diet

Jedną z najgorszych decyzji jakie może podjąć osoba zamierzająca się odchudzać jest przejście na niskokaloryczną dietę. Jeżeli nasza determinacja jest olbrzymia, prawdopodobnie początkowo schudniemy sporo stosując głodówkę. Niestety niskokaloryczne diety są zazwyczaj niedoborowe i przyczyniają się do efektu jojo.

  1. Sprawdź jakie jest Twoje zapotrzebowanie kaloryczne

Zanim przejdziesz na dietę, sprawdź jakie jest Twoje zapotrzebowanie kaloryczne. Nigdy nie sugeruj się tym ile jedzą inni ludzie. Pamiętaj, że każdy organizm ma indywidualne zapotrzebowanie na energię, które jest uzależnione od takich czynników jak waga, wzrost, wiek, płeć, stan zdrowia, styl życia jaki się prowadzi, a także wiele innych. Ilość kalorii, która sprawia, że jedna osoba dużo chudnie, u innego człowieka może spowodować gwałtowne tycie.

  1. Jedz tyle posiłków ile potrzebujesz

Przy planowaniu ilości posiłków nie kieruj się modą. Pamiętaj, że część dietetyków uważa, że należy spożywać pięć posiłków dziennie, podczas gdy inni są zdania, że wystarczą dwa. Dodatkowo różne style żywienia mogą służyć różnym osobom. Jeżeli czujesz, że wystarczą Ci dwa posiłki dziennie, nie zmuszaj się, żeby jeść częściej.

  1. Słuchaj, co mówi Twoje ciało

Niezmiernie ważnym czynnikiem, który ułatwia odchudzanie i utrzymywanie prawidłowej masy ciała jest słuchanie własnego organizmu. Unikaj stosowania gotowych diet. Zadaj sobie pytanie czego aktualnie potrzebuje Twoje ciało. Być może w tym momencie potrzebujesz czerwonego mięsa. Za kila tygodni Twoją dietę mogą zdominować warzywa kapustne. Jest to jak najbardziej prawidłowe.

  1. Zasada wszystko albo nic jest do niczego

Problemem ogromnej części osób, które podejmują decyzję o odchudzaniu jest stosowanie zasady „wszystko albo nic”. Tacy ludzie mogą bardzo skrupulatnie przestrzegać wszystkich zaleceń dietetycznych. Jednak gdy zdarzy się im chwila słabości i zjedzą coś nieobjętego programem, załamują się, obwiniają się za słabą wolę i brak dyscypliny, dochodzą do wniosku, że nie są w stanie schudnąć i rezygnują z diety. Pamiętaj, że nawet gdy pewnego dnia zdarzy Ci się zjeść pizzę, słoik nutelli i popić to colą, nie oznacza to wcale, że tracisz szanse na wymarzoną sylwetkę. Po zapomnij o tym i następnego dnia wróć do diety.

  1. Pamiętaj, że spożywane przez Ciebie posiłki powinny być pełnowartościowe

super żywność, najzdrowsze produktyPosiłki, które spożywa osoba odchudzająca się muszą być pełnowartościowe. Dieta wiąże się z ograniczeniem ilości spożywanych kalorii, co zwiększa ryzyko wystąpienia niedoborów żywieniowych. Z tego względu niezwykle ważne jest, żeby większość spożywanych przez nas produktów była bogata w witaminy i minerały. Warto jest postawić na tak zwane superfoods.

  1. Spożywaj codziennie przynajmniej trzy porcje warzyw

Warzywa zawierają dużo substancji odżywczych, a także błonnik, który jest bardzo potrzebny podczas odchudzania. Z tego względu dobrze jest pilnować, żeby każdego dnia zjeść przynajmniej trzy porcje warzyw (jeśli to możliwe – nawet więcej).

  1. Ogranicz spożycie owoców

Pamiętajmy, że warzyw nie da się całkowicie zastąpić owocami. Zarówno warzywa jak i owoce zawierają wiele odżywczych substancji, jednak w owocach znajduje się więcej tłuszczu. Z tego względu nie można spożywać ich bez ograniczeń. W trakcie odchudzania najlepiej wybierać owoce jagodowe.

  1. Jedz białko na śniadanie

Niezbędnym elementem każdego śniadania powinno być białko, które zapewnia nam uczucie sytości na długie godziny. Źródłem białka może być mięso, jaja, sery, a także ryby i owoce morza. Proteiny dobrze jest łączyć z warzywami.

  1. Na kolację wybieraj węglowodany

kolacja, obiad, jedzenieNa kolację powinno się wybierać węglowodany. W przeciwieństwie do białka organizm trawi je szybciej, co sprawia nie nie zalegają w żołądku. U wielu osób węglowodany wywołują senność, co wieczorem jest pożądane, gdyż ułatwia zasypianie.

  1. Jeżeli nie jest to konieczne, nie rezygnuj całkowicie z ulubionych produktów

Rezygnacja z ulubionych produktów na diecie odchudzającej nie zawsze jest konieczna. Oczywiście gdy mamy alergie pokarmowe musimy wyeliminować je całkowicie, jednak w pozostałych przypadkach możemy w jakiejś formie włączyć je do menu. Dotyczy to nawet czekolady, którą w trakcie odchudzania powinno się spożywać w minimalnych ilościach.

  1. Gdy jesz na mieście, staraj się wybierać dania pełnowartościowe

Zdarza się, że w trakcie odchudzania jesteśmy zmuszeni zjeść na mieście. Nie oznacza to jednak, że musimy zamawiać hamburgera z frytkami. Istnieje wiele restauracji i barów szybkiej obsługi, które serwują całkiem zdrową żywność.

  1. Nigdy nie chodź na zakupy, kiedy czujesz głód

Chodzenie na zakupy przed obiadem to ogromne wyzwanie dla naszej silnej woli. W takich sytuacjach zdarza się nam opuścić sklep z torbą pełną łakoci. Głód może nas również skłonić do zakupu dań typu fast food, które skonsumujemy na miejscu. Jeżeli chcemy uniknąć wyrzutów sumienia, do sklepu chodźmy zawsze z pełnym żołądkiem.

  1. Staraj się planować swoje posiłki

W odchudzaniu bardzo pomocne może okazać się planowanie posiłków i gotowanie kilka dni naprzód. W ten sposób unikniemy sytuacji, gdy nasza lodówka jest pusta, a my jesteśmy tak głodni, że nie jakość posiłku przestaje mieć dla nas znaczenie.

  1. Kolację jedz najpóźniej trzy godziny przed snem

Kolacja nie powinna być zbyt obfita i dobrze jest ją zjeść maksymalnie trzy godziny przed pójściem spać. Tylko wówczas mamy pewność, że nasz organizm zdąży strawić posiłek, a my nie będziemy mieli kłopotów z zasypianiem.

  1. Wysypianie się traktuj jako priorytet

blankZaburzenia snu są często w stanie całkowicie udaremnić proces odchudzania. Niedostateczna ilość snu przyczynia się do zaburzeń hormonalnych (dotyczy to również hormonów, które odpowiadają za uczucie sytości).

  1. Nie chodź na zakupy z dziećmi

Wiemy już, że na zakupy nie należy chodzić z pełnym żołądkiem. Równie dużym błędem jest zabieranie do sklepu dzieci. Możemy być pewni, że będą się one starały skłonić nas do zakupu czegoś słodkiego.

  1. Do picia wybieraj tylko wodę

Zdarza się, że część osób nie jest w stanie schudnąć pomimo stosowania się do jadłospisu ułożonego przez dietetyka. Przyczyna tego stanu rzeczy może tkwić w tym, że zapominamy o napojach. Niektórzy potrafią popić niskokaloryczny posiłek sokiem lub colą, które zawierają ogromne ilości cukru. Zasadą, do której warto stosować się podczas odchudzania jest picie tylko i wyłącznie wody. Jeśli nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań – od czasu do czasu możemy pozwolić sobie na zioła lub zieloną herbatę.

  1. Naucz się odmawiać

Osoba, która chce schudnąć powinna nauczyć się odmawiać. Jeżeli akurat jesteśmy na diecie, a ktoś proponuje nam słodycze, podziękujmy i powiedzmy, że nie mamy na nie ochoty. W większości wypadków lepiej jest powiedzieć, że cierpimy na niestrawność, niż przyznać, że jesteśmy na diecie. Są ludzie, którzy gdy tylko usłyszą o diecie będą starali się uporczywie przekonać nas do jedzenia.

  1. Zawsze miejmy pod ręką zdrową przekąskę

Zdarzają się sytuacje, kiedy nie możemy zjeść posiłku o stałej porze. Możemy wówczas odczuwać silny głód i rozdrażnienie. Z tego względu dobrze jest mieć pod ręką zdrową przekąskę. W tej roli sprawdzą się orzechy, suszone warzywa, czy owoce, naturalne batony o zdrowym składzie.

  1. Zrezygnuj z picia alkoholu

Na diecie nie powinno się pić alkoholu. Nawet niewielka jego ilość może zahamować procesy spalania tłuszczu na długie tygodnie. Nawet lampka wina u niektórych osób jest w stanie doprowadzić do zatrzymania wagi na miesiąc. Pamiętajmy również, że alkohol zawiera dużo pustych kalorii i może przyczynić się do tycia.

  1. Jeżeli brakuje Ci słodkiego smaku, postaw na słodziki

Osoby, które były przyzwyczajone do dużej ilości cukru na co dzień mogą odczuwać silny brak słodkiego smaku. Skutecznym rozwiązaniem tego problemu może okazać się wybór zdrowych słodzików. Stewia lub ksylitol zawierają mniej kalorii niż cukier, a dodatkowo nie są szkodliwe dla zdrowia.

  1. Nie waż się codziennie

Podczas stosowania diety nie należy ważyć się codziennie. Zaoszczędzimy sobie w ten sposób wielu negatywnych emocji. Powinniśmy mieć świadomość, że nasza waga podczas odchudzania może się wahać. Zdarza się, że pomimo rygorystycznego trzymania się diety waga pokaże kilogram, czy dwa więcej. Nie musi to wcale oznaczać, że coś robimy źle. Wyższa waga może być spowodowana między innymi zatrzymaniem wody w organizmie. Najlepiej jest ważyć się maksymalnie raz w miesiącu, koniecznie na czczo i bez ubrania. Kobiety powinny kontrolować swoją wagę po miesiączce. Waga nie może być także jedynym narzędziem pomiarowym – warto jest mierzyć swoje ciało centymetrem.

reklama

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here