Żywienie dzieci – jakie funkcje pełni błonnik

0
3

Błonnik jest niezmiernie ważny dla zdrowia dziecka, dlatego należy go uwzględnić w momencie rozszerzania diety. Jednocześnie trzeba zdawać sobie sprawę, że zarówno jego nadmiar, jak i niedobór mają negatywne konsekwencje zdrowotne. Jaką rolę pełni błonnik w organizmie naszego dziecka? Jakie ilości błonnika dziennie powinny spożywać dzieci?

Jakie funkcje w organizmie dziecka spełnia błonnik?

Mówiąc o błonniku powinniśmy wprowadzić rozróżnienie na błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny.

Błonnik rozpuszczalny to:

  • polisacharydy,
  • pektyny, 
  • śluzy roślinne,
  • gumy.

Jego największe ilości znajdują się w warzywach i owocach, szczególnie w suszonych jabłkach, bananach, morelach, śliwkach, marchewce, korzeniu pietruszki, zielonym groszku, fasolce szparagowej, fasoli, ciecierzycy, czy soczewicy.

Błonnik rozpuszczalny w jelicie cienkim tworzy żel, który przyspiesza tworzenie mikroflory jelitowej. Co więcej zwiększa on objętość stolca, przez co zapobiega dolegliwościom trawiennym, takim jak na przykład zaparcia, czy wzdęcia. Dzięki błonnikowi rozpuszczalnemu organizm jest w stanie skutecznie wydalać toksyny (błonnik wiąże toksyczne substancje, a także metale ciężkie). Z tego względu w dłuższej perspektywie czasu jest on w stanie zapobiegać wielu chorobom (w tym również chorobom nowotworowym).

Błonnik nierozpuszczalny to natomiast celulozy i ligniny. Duże jego ilości obecne są w pełnoziarnistym pieczywie, otrębach pszennych. Błonnik ten wiąże wodę, przez co zwiększa objętość treści pokarmowej w jelitach. Pobudza on także perystaltykę jelit, zmniejsza poziom złego cholesterolu, wiąże kwasy żółciowe. Żeby błonnik nierozpuszczalny spełniał swoje funkcje, konieczne jest picie dużej ilości wody (to w kontakcie z wodą zwiększa on swoją objętość).

Obecność błonnika w diecie dziecka ma pozytywny wpływ na gospodarkę węglowodanową. Jest on w stanie skutecznie obniżać stężenie glukozy we krwi, dlatego jest szczególnie niezbędny w diecie osób z cukrzycą i insulinoodpornością. Błonnik hamuje wchłanianie tłuszczów w przewodzie pokarmowym, dzięki czemu pomaga utrzymać prawidłową masę ciała.

Czy błonnik może szkodzić?

Nie ulega wątpliwości, że błonnik ma pozytywny wpływ na organizm dziecka. Jednocześnie należy zdawać sobie sprawę, że zarówno niedobór, jak i nadmiar są bardzo szkodliwe. W przypadku, kiedy błonnika w diecie dziecka jest zbyt dużo, mogą pojawić się dolegliwości trawienne, a dodatkowo problemy z wchłanianiem ważnych związków mineralnych.

Jakie ilości błonnika podawać dziecku?

Ilość błonnika w diecie zależy przede wszystkim od wieku dziecka. Jeżeli mamy wątpliwości powinniśmy pomnożyć masę dziecka w kilogramach przez 0,5 g błonnika.

Dla dzieci w wieku od jednego do trzech lat optymalna ilość błonnika to około 10 g. Dzieci pomiędzy czwartym a szóstym rokiem życia powinny spożywać około 14 g błonnika na dobę. Ilość ta wzrasta  dla dzieci pomiędzy siódmym a dziewiątym rokiem życia – podajemy im produkty zawierające średnio 16 g błonnika. Porcja odpowiednia dla dziesięcio – dwunastolatków to 19 g błonnika na dobę.

Niezależnie od wagi dziecka ilość błonnika spożywana w ciągu dnia nie powinna przekroczyć 35 g.

Koniecznie pamiętajmy, że im więcej błonnika w diecie dziecka, tym więcej płynów powinno ono przyjmować. Co więcej zwiększanie ilości spożywanego błonnika powinno odbywać się stopniowo. W przeciwnym wypadku mogą pojawić się dolegliwości trawienne – na przykład zaparcia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here