Zmiany żywieniowe a krytyka otoczenia – jak sobie radzić?

0
2
warzywa, lekarz

Część ludzi, którzy decydują się na rezygnację z niezdrowych nawyków żywieniowych i zmianę swojej diety na lepszą, musi walczyć nie tylko z pokusą sięgnięcia po słodycze, ale również ze swoim otoczeniem. Wbrew pozorom bardzo często zdarza się, że nasze otoczenie nie akceptuje wprowadzanych przez nas zmian i nie ma oporów, żeby nas o tym poinformować. Jak sobie radzić w takich sytuacjach?

Zdrowa dieta to nasz wybór

Zdrowa, różnorodna dieta to najlepsze co możemy dać sobie i naszym najbliższym. Taki sposób odżywiania pomaga pozbyć się nadprogramowych kilogramów, a co równie ważne – poprawić swoje zdrowie i samopoczucie. Nauczenie się zdrowego sposobu odżywiania nie jest łatwe, zwłaszcza jeżeli w naszym domu rodzinnym królowała tradycyjna polska kuchnia, urozmaicana niekiedy daniami typu fast food i słodkimi przekąskami. Osobom, które wynoszą niezdrowe nawyki z domu, bardzo trudno jest zacząć się racjonalnie odżywiać. Są one zmuszone na nowo nauczyć się gotować i robić zakupy. Jest im tym trudniej, kiedy spotykają się z ciągłą krytyką swojego postępowania.

Jednocześnie zdrowie i szczupła sylwetka to cel, dla którego warto jest się poświęcić. Jak to zrobić, żeby nie zniszczyć relacji z osobami z najbliższego otoczenia? – Niekiedy się nie da, zazwyczaj jest to jednak możliwe.

Komentowanie nawyków żywieniowych

Większość Polaków ma skłonność do wydawania opinii na temat nawyków żywieniowych innych ludzi. Często mówimy, że akceptujemy lub nie akceptujemy danej diety. Jesteśmy za jedzeniem mięsa lub kategorycznie przeciw. Dodatkowo oceniamy osoby, które postępują inaczej niż my.

W przypadku, kiedy nasze zmiany żywieniowe są komentowane przez obce osoby, najlepszą reakcją jest brak reakcji. Zazwyczaj nie warto wchodzić w polemikę, gdyż jest to zwyczajnie strata czasu i energii. W sytuacji, kiedy czujemy, że nasze nowe wybory żywieniowe będą przedmiotem komentarzy, nie poruszajmy tego tematu. W większości wypadków brak odpowiedzi powinien zniechęcić osobę, która chce nas „nawrócić”. Problemy zaczynają się, kiedy spór o dietę rozpoczyna się na łonie rodziny – a tak jest najczęściej.

Święta u babci

rodzinna impreza, jedzenie przy stoleJeżeli zdecydowaliśmy się na radykalną zmianę diety i odżywiamy się inaczej niż większość najbliższej rodziny, prawdopodobnie spotkamy się z niezrozumieniem i brakiem akceptacji. Niektóre osoby mogą uznać, że wprowadzona przez nas zmiana diety jest pewnego rodzaju zagrożeniem dla nich. W przypadku, kiedy mówimy, że schabowy z ziemniakami smażony na smalcu to zły wybór, możemy spodziewać się gwałtownej i negatywnej reakcji. Sprzeciwiamy się bowiem tradycji i sugerujemy, że to co robią inni jest złe.

Nie ma jednego dobrego sposobu postępowania. Niektóre osoby pomimo że na co dzień stosują zdrową dietę, podczas świąt i spotkań rodzinnych robią wyjątek i próbują potraw świątecznych dla świętego spokoju. Inni rezygnują z jedzenia większości świątecznych przysmaków, gdyż uważają, że takie jedzenie nawet okazjonalnie im nie służy. Mają do tego prawo.

Warto jednak pamiętać, że jeżeli my decydujemy się na rezygnację z popularnych w naszej rodzinie potraw, nie daje nam to prawa do pouczania innych. Sami nie lubimy, kiedy rodzina krytykuje nasz sposób odżywiania, nie róbmy więc tego samego. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest pokorne wysłuchanie komentarzy babci i cioci, a jednocześnie wytrwanie przy swoim postanowieniu. Unikajmy emocjonalnych reakcji, które są w stanie skutecznie zepsuć atmosferę przy stole.

Kiedy rodzina pyta nas, dlaczego zmieniliśmy dietę, bo przecież jesteśmy szczupli i nie musimy się odchudzać, spokojnie i bez emocji wyjaśnijmy dlaczego podjęliśmy taką, a nie inną decyzję. Równocześnie liczmy się z brakiem akceptacji naszego stanowiska. Z czasem bliscy przyzwyczają się do naszych nowych nawyków, nawet jeśli będą traktować je jako dziwactwa.

Bardzo dobrym pomysłem jest samodzielne przygotowanie smacznych, zdrowych potraw i zabranie ich na rodzinną imprezę. Jak najbardziej warto chwalić się lepszymi wynikami badań lekarskich i coraz lepszą kondycją. Wówczas odbieramy naszym krytykom najmocniejsze argumenty.

Kiedy zmiany dotyczą nie tylko nas

Najtrudniejsze są sytuacje, kiedy zmiany żywieniowe dotyczą nie tylko nas, ale najbliższej rodziny – męża, żony i dzieci. Często zdarza się, że kiedy nawyki zmienia jedna osoba, reszta musi (przynajmniej w teorii) się do niej dostosować. Jest to bardzo trudne, jeżeli najbliższe nam osoby nie mają najmniejszej ochoty na zdrowe odżywianie.

Zmiany z dnia na dzień i narzucanie własnej opinii nie są najlepszym pomysłem. Ogromne znaczenie ma tu szczera rozmowa. Jeżeli nie mamy ochoty codziennie przygotowywać dwóch posiłków na śniadanie, obiad i kolację, porozmawiajmy szczerze z naszym małżonkiem. Wyjaśnijmy dlaczego zależy nam na zmianie nawyków żywieniowych naszej rodziny. Opowiedzmy szczegółowo o wpływie odżywania na zdrowie i samopoczucie człowieka. Warto poruszyć kwestię odpowiedzialności za dzieci i ich zdrowie.

Nie wprowadzajmy radykalnych zmian

Jeżeli nasza rodzina odnosi się do zdrowej diety bardzo sceptycznie, nie powinniśmy wprowadzać radykalnych zmian. Zazwyczaj kiedy kogoś do czegoś zmuszamy, jego opór będzie jeszcze silniejszy. W przypadku, kiedy chcemy zmienić swoją dietę natychmiast, prawdopodobnie początkowo będziemy zmuszeni do gotowania dwóch obiadów. Dobrze jest tłumaczyć rodzinie dlaczego zdecydowaliśmy się na zmiany w diecie, w jaki sposób żywność, która znajduje się na naszym talerzu wpływa na zdrowie. Jednocześnie unikajmy straszenia najbliższych otyłością, chorobami serca i nowotworami.

Postarajmy się, żeby nasze zdrowe posiłki wyglądały apetycznie i zachęcająco. Prawdopodobnie po pewnym czasie domownicy nabiorą ochoty, żeby ich spróbować.

Co jakiś czas możemy ugotować dla naszych najbliższych zdrowsze potrawy, żeby przekonać ich, że są one równie smaczne.

Bądźmy dobrym przykładem

Nawet jeżeli początkowo rodzina nie chciała słyszeć o zdrowym odżywianiu, pod naszym wpływem może zmienić swoje podejście do jedzenia. Jeżeli nowe nawyki żywieniowe spowodują, że będziemy wyglądać świetnie, zaczniemy tryskać energią, a z uśmiech nie będzie schodził z naszej twarzy, prawdopodobnie bliscy prędzej czy później pójdą za naszym przykładem. Szczególnie dotyczy to dzieci, które nie robią tego czego chcą ich rodzice, a jednocześnie wiernie kopiują większość ich zachowań.

Kontrowersyjne diety

Wiele osób decyduje się na stosowanie diet, które przez większość społeczeństwa uważane są za kontrowersyjne. Najlepszym przykładem jest tu dieta wegańska, która zakłada całkowitą rezygnację z produktów pochodzenia zwierzęcego. Jeżeli zmiana dotyczy tylko nas samych, nie ma żadnego problemu. Gorzej, kiedy chcemy zabronić spożywania mięsa naszym najbliższym, którzy nie mają na to ochoty. Nie mamy takiego prawa, nawet jeśli jesteśmy zagorzałymi obrońcami zwierząt.

Równocześnie połączenie diety wegańskiej z tradycyjną dietą składającą się ze wszystkich produktów – zarówno roślinnych jak i zwierzęcych nie jest trudne. Dla siebie możemy przygotować obiad złożony tylko z produktów roślinnych, natomiast naszej rodzinie serwujemy dodatkowo, ryby, jaja lub mięso (starajmy się wybierać mięso najwyższej jakości). Zwiększenie ilości spożywanych warzyw i owoców z pewnością wyjdzie naszym najbliższym na zdrowie.

Zmiany żywieniowe a krytyka otoczenia – jak sobie radzić?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here