Zielona kawa – charakterystyka, wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, na odchudzanie, przeciwwskazania

0
2

Zielona kawa jest współcześnie jednym z popularniejszych suplementów diety wspomagających procesy odchudzania. Uważa się, że nie tylko przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, ale wykazuje również pozytywny wpływ na zdrowie. Czym dokładnie jest zielona kawa? Jak wpływa ona na nasz organizm? Czy dzięki niej można rzeczywiście przyspieszyć proces odchudzania?

Co to jest zielona kawa?

Zielona kawa (nazywana także kawą surową) to nic innego jak niepalone ziarna tradycyjnej kawy. Ich zapach i aromat w niczym nie przypominają palonej kawy. Jako, że ziarna nie zostały poddane procesom obróbki termicznej, znajdziemy w nich wiele aktywnych substancji. Zielona kawa cieszy się popularnością głównie ze względu na obecność kwasu chlorogenowego. Współcześnie promuje się ją jako skuteczny suplement przyspieszający procesy odchudzania.

Jakie wartości odżywcze ma zielona kawa?

W niepalonych ziarnach kawy znajdziemy duże ilości polifenoli, z czego niemal dziewięćdziesiąt procent stanowi kwas chlorogenowy. Są w niej obecne również kwas kawowy i kwas salicylowy.

Ziarna są bogate w tłuszcz, białko, kofeinę. Mogą zawierać nawet dwadzieścia pięć procent błonnika (zarówno rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego. Są ponadto źródłem związków mineralnych – zawierają szczególnie duże ilości potasu i magnezu. W ich składzie jest obecna również trygonelina i witamina PP. Ziarna są bogate w olejki eteryczne.

Większość aktywnych substancji jest niszczona w wyniku obróbki termicznej, dlatego zielonej kawy w żaden sposób nie da się zastąpić kawą tradycyjną.

Czy zielona kawa może wspomagać odchudzanie?

Zielona kawa zawiera kofeinę, która posiada właściwości pobudzające organizm. Jej spożycie może mobilizować nas do większej aktywności fizycznej. Jednocześnie to nie kofeina odpowiada za to, że zielona kawa jest jednym z chętniej kupowanych suplementów diety wspierających odchudzanie.

Ziarna niepalonej kawy zawierają duże ilości kwasu chlorogenowego. Został on doceniony głównie z uwagi na fakt, że jest w stanie ograniczać wchłanianie glukozy z pożywienia. Postawiony w takiej sytuacji organizm jest zmuszony do czerpania energii z własnych zapasów tkanki tłuszczowej.

Aktywne substancje obecne w zielonej kawie hamują łaknienie, przyspieszają przemianę materii, dzięki czemu pomagają w walce z nadwagą i otyłością.

Warto zdawać sobie sprawę, że zielona kawa nie jest cudownym specyfikiem, który sprawi, że schudniemy bez stosowania diety i ćwiczeń. Może ona jednak w pewnym stopniu przyspieszyć procesy odchudzania i sprawić, że stanie się ono dla nas łatwiejsze.

W jaki sposób zielona kawa wpływa na ludzki organizm?

Ułatwienie spalania tkanki tłuszczowej nie jest jedynym atutem zielonej kawy. Dzięki wysokiej zawartości polifenoli jest ona w stanie wychwytywać i usuwać z organizmu wolne rodniki. W efekcie jej regularne spożywanie może nas chronić przed wieloma chorobami (w tym tak poważnymi jak nowotwory, czy choroby układu sercowo-naczyniowego). Polifenole mają również zdolność opóźniania procesów starzenia się skóry.

Zielona kawa posiada właściwości żółciopędne, dzięki czemu wspiera pracę układu pokarmowego. Zawarte w niej składniki działają przeciwzapalnie, wspierając tym samym funkcjonowanie układu odpornościowego.

Silnie działające polifenole mogą obniżać poziom złego cholesterolu (LDL), a także trójglicerydów. Właściwości te sprawiają, że chronią one przed nadciśnieniem tętniczym, miażdżycą, chorobą niedokrwienną serca, udarami, a także zawałami serca.

Niepalone ziarna kawy wspierają nasz organizm zarówno podczas wysiłku fizycznego, jak i umysłowego.

Czy zielona kawa powoduje skutki uboczne?

Do chwili obecnej nie zaobserwowano skutków ubocznych spożywania zielonej kawy. Jednocześnie należy zdawać sobie sprawę, że nie można pić jej w nadmiarze. Ze względu na zawartość kofeiny zbyt duże jej ilości mogą przyczynić się do bólów głowy, a także infekcji dróg moczowych. Przedawkowanie zielonej kawy może spowodować drżenie rąk, szybszą akcję serca, a w skrajnych przypadkach również ataki lękowe.

Ze względu na brak prowadzonych badań zielona kawa nie jest zalecana kobietom w ciąży, a także kobietom karmiącym piersią.

Jak parzyć zieloną kawę?

Zielona kawa posiada charakterystyczny, intensywny smak (z pewnością jest to smak, do którego trzeba się przyzwyczaić), który nie każdemu przypadnie do gustu. Jeżeli nie jesteśmy w stanie znieść jej smaku, możemy zdecydować się na przyjmowanie suplementów zawierających ekstrakty z niepalonych ziaren.

W sklepach możemy kupić zieloną kawę w postaci całych ziaren lub zmieloną. Zdecydowanie polecamy zakup całych ziaren i samodzielne ich zmielenie. Taka kawa zawiera więcej aktywnych substancji. Do kubka wsypujemy dwie lub trzy łyżeczki zielonej kawy, a następnie zalewamy je wodą o temperaturze około dziewięćdziesięciu stopni (nie zalewamy jej wrzątkiem, gdyż w ten sposób może utracić swoje cenne właściwości). Proces parzenia powinien trwać około pięć minut. Po tym czasie napar jest gotowy do picia.

Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here