Zdrowe zakupy – co i jak kupować, żeby cieszyć się dobrym zdrowiem

0
4
zdrowe zakupy, targ, kosz, warzywa

Nikogo nie trzeba przekonywać, że zdrowe odżywianie ma bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm. Niestety wielu ludzi nie odżywia się tak jakby chciało. Chociaż w większości wypadków zdajemy sobie sprawę co jest dla nas dobre, każde zakupy kończą się przyniesieniem do domu słodyczy, napojów gazowanych i innych wysoko przetworzonych produktów. Oczywiście zawsze możemy porzucić niezdrowe nawyki i zacząć się wreszcie lepiej odżywiać, jednak najpierw musimy nauczyć się robić zdrowe zakupy. Okazuje się, że dzięki przestrzeganiu kilku zasad jest to bardzo proste.

Obowiązkowa lista zakupów

Większość osób, które pomimo dobrych chęci nie mogą zacząć się zdrowo odżywiać zapomina o planowaniu. Kiedy idziemy do sklepu bez listy zakupów, działają nasze nawyki. W koszyku lądują te same produkty, które od lat rujnują nasze zdrowie:

  • słodycze,
  • napoje gazowane,
  • słodzone soki,
  • gotowe dania,
  • a także wiele innych przekąsek, które były akurat w promocji.

Pierwszym krokiem do zdrowych zakupów jest robienie list potrzebnych produktów przed każdym wyjściem do sklepu. Zaplanujmy szczegółowo co chcemy jeść przez najbliższy dzień lub tydzień i postanówmy, że będziemy kupować tylko rzeczy znajdujące się na naszej liście. Ułatwioną sytuację mają osoby mieszkające w dużej odległości od miasta – muszą one kupować na zapas, gdyż każde wyjście do sklepu jest dla nich bardzo czasochłonne. Jeżeli kupią tylko zdrowe produkty, prawdopodobieństwo, że unikną pokusy jest znacznie większe niż w przypadku mieszkańców większych miejscowości.

Chodzimy do sklepu po obiedzie

Kolejnym nawykiem, który pozwoli nam zmienić nasze nawyki zakupowe jest najadanie się przed każdym wyjściem do sklepu. Jeżeli pójdziemy na zakupy głodni, prawdopodobieństwo, że ulegniemy słodkim pokusom jest ogromne. Ssanie w żołądku może przemawiać do nas bardziej niż szczegółowa lista zakupów. Tak więc – zakupy robimy tylko po obiedzie.

Kupujemy tylko sezonowe warzywa i owoce

Kiedy zależy nam, żeby codzienne posiłki były jak najbardziej zdrowe, zadbajmy o to, żeby kupować sezonowe warzywa i owoce. Są one najzdrowsze, pozbawione chemicznych dodatków, których zadaniem jest przedłużenie ich trwałości (bez nich transport na drugi koniec świata by się nie udał). Wiele osób, które zaczynają swoją przygodę ze zdrowym odżywianiem popełnia właśnie ten błąd. Warzywa i owoce kojarzą się nam ze zdrowiem, a jeżeli są dorodne i błyszczące – tym lepiej. Niestety w praktyce wygląda to nieco inaczej. Zdrowe warzywa i owoce niejednokrotnie wyglądem odbiegają od ideału. Często mają nieregularny kształt, są małe, a ich skórka jest matowa. Nie warto się tym zniechęcać, ponieważ są one najzdrowsze.

Jeżeli sezon na konkretne warzywa i owoce się skończył, a pomimo to są one dostępne na sklepowych półkach, zastanówmy się dziesięć razy zanim je kupimy. W tym wypadku znacznie zdrowsze będą mrożonki (proces mrożenia sprawia, że warzywa i owoce zachowują większość wartości odżywczych i smakowych).

Koniecznie czytajmy etykiety

etykiety produktów spozywczychNie ma mowy o zdrowym odżywianiu jeżeli robimy zakupy nie czytając uprzednio składu produktów. Nie warto sugerować się zapewnieniami producenta, że jego wyroby są w pełni zdrowe i ekologiczne. Pomińmy etykietę, zweryfikujmy te informacje czytając skład. Regułą jest, że im zdrowsza żywność, tym skład jest krótszy. Jeżeli mamy problem z ocenieniem, czy dany produkt nadaje się do spożycia, możemy skorzystać z jednej z wielu aplikacji, które przeanalizują to za nas.

Pamiętajmy o terminach ważności

Nawet najzdrowsza żywność może spowodować poważne zatrucie, jeżeli będzie przeterminowana. Wiele osób zapomina o sprawdzaniu daty ważności produktów, gdyż mają zaufanie do sklepów. Niestety w praktyce bardzo często zdarza się, że na sklepowych półkach znajdują się rzeczy, które już dawno powinny być na śmietniku.

Kupujmy żywność ekologiczną

Jeżeli tylko nasz portfel na to pozwala, wybierajmy żywność ekologiczną, która posiada certyfikaty obowiązujące w Unii Europejskiej. Innym rozwiązaniem jest kupowanie u sprawdzonych dostawców, o których wiemy, że nie stosują oprysków, a ich zwierzęta przebywają w komfortowych warunkach i karmione są naturalną paszą. Zakupy bezpośrednio od rolnika mogą być równie zdrowe, a zazwyczaj dużo tańsze niż zaopatrywanie się w sklepach z ekologiczną żywnością.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here