Zatrzymanie wody w organizmie – przyczyny, objawy, jak sobie radzić

0
5
niezdrowa kobieta

Woda jest niezbędna do funkcjonowania ludzkiego organizmu. Dzięki niej żyjemy. Problem zaczyna się w momencie, kiedy nasz organizm zatrzymuje zbyt dużą ilość wody. W takiej sytuacji nasze ciało jest opuchnięte, a my wyglądamy i czujemy się źle. Co może być przyczyną zatrzymania się wody w organizmie? Jak sobie radzić z tą dolegliwością?

Jakie są przyczyny zatrzymania wody w organizmie?

Przyczyn zatrzymania wody w organizmie może być wiele. Jedną z nich jest niedobór potasu w diecie. Często przyczyną jest również spożywanie zbyt dużych ilości sodu. Za wysoka ilość sodu spowodowana jest zazwyczaj używaniem nadmiernych ilości soli. Natomiast niedobór potasu jest charakterystyczny dla osób, które spożywają zbyt mało warzyw i owoców lub nie jedzą ich wcale.

Kolejną przyczyną może być picie małych ilości wody. Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że przeciętny człowiek potrzebuje dziennie dwóch a nawet trzech litrów wody. Zapotrzebowanie radykalnie wzrasta podczas upałów, a także wtedy, gdy jesteśmy bardzo aktywni fizycznie. Jeżeli nie dostarczamy sobie optymalnej ilości wody, organizm stosuje reakcję obronną – w tym przypadku jest to zatrzymanie wody. Paradoksalnie jeżeli nie chcemy czuć się opuchnięci – pijmy więcej niegazowanej wody źródlanej lub mineralnej. Szybko zauważymy poprawę.

Powodem, dla którego nasz organizm zatrzymuje większe ilości wody mogą być również zaburzenia hormonalne. Taka sytuacja jest typowa dla większości kobiet na kilka dni przed miesiączką. Obrzęki ustępują jednak w ciągu kilku dni. Na zatrzymanie wody w organizmie narzekają również kobiety w ciąży.

Dolegliwość jaką jest zatrzymanie w wody w organizmie jest typowa dla osób spożywających nadmierne ilości alkoholu, który ma działanie odwadniające. Inną przyczyną tego stanu rzeczy jest niekiedy dieta uboga w białko (jedną z jego właściwości jest wiązanie wody). Niekiedy powodem zatrzymania wody w naszym organizmie jest przyjmowanie niektórych leków (między innymi antykoncepcyjnych).

Zatrzymanie wody jest charakterystyczne dla osób spędzających wiele czasu w jednej pozycji, a także mało aktywnych. Siedząca praca utrudnia przepływ krwi, również niska aktywność fizyczna sprawia, że krew w naszym organizmie krąży wolniej – stąd obrzęki.

Objawy zatrzymania wody w organizmie

objawy zatrzymania wody w organizmieDla większości z nas zatrzymanie wody w organizmie jest przykrym doświadczeniem. Nasze dłonie i stopy są opuchnięte. Niekiedy nawet do tego stopnia, że nie jesteśmy w stanie założyć butów lub biżuterii. Obrzęki widoczne są również na twarzy, która wygląda wówczas na zmęczoną i starszą niż w rzeczywistości.

Objawy zatrzymania wody w naszym ciele często mają poważniejszy charakter. Mogą towarzyszyć im zaburzenia neurologiczne, takie jak na przykład:

  • problemy z pamięcią i koncentracją,
  • zmęczenie, bóle głowy,
  • a nawet stany depresyjne.

W jaki sposób poradzić sobie z zatrzymaniem wody?

Pierwszym krokiem do pozbycia się nadmiaru wody w organizmie jest picie większej jej ilości. Pamiętajmy, żeby pić jedynie wodę niegazowaną – mineralną lub źródlaną. Zadbajmy również o to, żeby zawierała ona minimalne ilości sodu. Wielu z nas nie ma świadomości, że liczy się nie tylko ilość wypijanej wody, ale też sposób picia. Obowiązuje tu zasada, że nie da napić się na zapas. Wodę pijemy małymi łykami, w niewielkich ilościach, za to regularnie.

Koniecznie ograniczmy spożycie soli. I nie odnosi się to tylko do soli, którą dosypujemy do posiłków. Ważne jest też, żeby unikać słonej, wysoko przetworzonej żywności (dania typu fast food). Starajmy się ją zastąpić nieprzetworzonymi produktami. Jedzmy kilka niewielkich posiłków dziennie, w niewielkich odstępach czasu. Zadbajmy o to, żeby w naszym codziennym menu znalazły się produkty bogate w potas. W dobrze zbilansowanej diecie nie powinno zabraknąć również białka (jak wspominaliśmy wcześniej – ma ono zdolność do wiązania wody).

Jeżeli chcemy pozbyć się nadmiaru wody z naszego organizmu, oprócz diety musimy zmienić styl życia. Powinniśmy więcej się ruszać. W przypadku kiedy nasza praca jest siedząca, starajmy się co jakiś czas zmieniać pozycje, co poprawi krążenie krwi (w naszym wypadku wybawieniem mogą okazać się biurka z regulowaną wysokością, które umożliwiają pracę w pozycji siedzącej i stojącej). Zadbajmy o to, żeby aktywność fizyczna stała się naturalnym elementem naszego dnia.

Kiedy zatrzymanie wody w organizmie sygnalizuje chorobę

Niekiedy zdarza się, że zmiana diety i stylu życia nie wystarcza, żeby pozbyć się nadmiaru wody z naszego organizmu. Czasami obrzęki są sygnałem poważniejszych dolegliwości, takich jak na przykład:

  • schorzenia tarczycy. W przypadku osób z niedoczynnością tarczycy można zaobserwować obrzęki rąk, twarzy – szczególnie powiek i policzków. Chorzy na nadczynność tarczycy narzekają na opuchnięte łydki,
  • choroby nerek. W przypadku, kiedy nasze nerki nie pracują prawidłowo, możemy zaobserwować obrzęki na całym ciele. Przy kłębuszkowym zapaleniu nerek charakterystycznym objawem są obrzęki całej twarzy,
  • przewlekła niewydolność żylna,
  • zakrzepica żył głębokich,
  • choroby wątroby.

Jeżeli obrzęk utrzymuje się pomimo zmiany diety i wprowadzenia większej aktywności fizycznej, koniecznie udajmy się do lekarza.

Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here