Zaparcia w ciąży – przyczyny, jak sobie z nimi radzić

0
1
ciąża, problemy trawienne

Problemy z zaparciami w ciąży ma nawet czterdzieści procent kobiet. Choć nie są one groźne, potrafią skutecznie uprzykrzyć życie przyszłej mamy. Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby na pozbycie się zaparć. Warto je wypróbować, gdyż mogą w krótkim czasie przynieść dużą ulgę.

Dlaczego zaparcia w ciąży zdarzają się tak często?

Zaparcia są charakterystyczne dla początku ciąży. U większości kobiet po raz pierwszy pojawiają się one w drugim i trzecim trymestrze. Jest to czas, kiedy w organizmie kobiety zaczyna się prawdziwa rewolucja. Za sprawą zwiększonego stężenia progesteronu dochodzi do spowolnienia pracy jelit, co więcej powiększająca się macica naciska na narządy wewnętrzne, co skutkuje zaparciami. Warto zdawać sobie sprawę, że w niektórych wypadkach kłopoty z wypróżnianiem mogą skończyć się nawet tak poważną dolegliwością jak hemoroidy. Z tego względu warto zrobić wszystko, żeby jak najszybciej pozbyć się zaparć.

Sprawdzone sposoby na zaparcia w ciąży

Na początku należy zaznaczyć, że w ciąży nie można samowolnie stosować żadnych środków przeczyszczających. W skrajnych wypadkach mogą one wywołać skurcze i przedwczesny poród. Skuteczna, a jednocześnie bezpieczniejsza będzie zmiana stylu życia i wprowadzenie drobnych zmian żywieniowych.

Kobieta w ciąży, która chce pozbyć się zaparć powinna spożywać więcej błonnika. Jest on obecny w owocach i warzywach – zarówno tych świeżych, kiszonych, jak i suszonych. Warto jeść jabłka, gruszki, śliwki, czereśnie, morele, brzoskwinie, kiwi. Sprawdzą się również ogórki i kapusta kiszona, buraki, seler naciowy, por, cebula. Dziennie powinno się spożywać 30 a nawet 40 g błonnika. Jednocześnie należy pamiętać, że nie należy radykalnie przekraczać tej ilości.

Niewskazana jest natomiast gotowana marchewka, banany, biały ryż, pieczone jabłka.

Przy zakupie suszonych owoców i warzyw należy pilnować, żeby pochodziły one z gospodarstw ekologicznych i nie zawierały substancji konserwujących.

Pozytywny wpływ na układ trawienny będą miały również soki owocowe – jednakże tylko te, które zostały wyciśnięte ze świeżych owoców.

Bardzo ważne jest unikanie białego pieczywa, a zastąpienie go pieczywem pełnoziarnistym. Warto wybierać także makarony z pełnoziarnistej mąki, kasze (zwłaszcza te grube), otręby, płatki owsiane, płatki jęczmienne czy płatki orkiszowe. Wskazane jest również włączenie do codziennego menu siemienia lnianego, pestek i orzechów (w umiarkowanych ilościach).

 

W pozbyciu się zaparć pomogą nam również jogurty probiotyczne (warto wybierać takie, które zawierają szczepy bakterii przeznaczone specjalnie do walki z zaparciami).

Czasem przyczyną zaparć jest radykalne ograniczenie tłuszczów. Kobiety w ciąży powinny zadbać, żeby w ich diecie znalazła się odpowiednia dawka tłuszczów. Muszą być to jednak tłuszcze najwyższej jakości.

Odpowiednie nawodnienie organizmu

Niekiedy zdarza się, że zaparcia są skutkiem niedostatecznego nawodnienia organizmu. Warto pamiętać, że błonnik, który spożywamy zadziała tak jakbyśmy sobie tego życzyli jedynie wówczas, gdy popijemy go dużą ilością wody.

Kobieta w ciąży powinna mieć zawsze przy sobie niegazowaną wodę źródlaną. Wodę należy pić przez regularnie przez cały dzień, zgodnie z zasadą, że nie można napić się na zapas. Optymalna ilość to minimum dwa litry wody na dobę.

Z samego rana, jeszcze przed śniadaniem dobrze jest wypić ciepłą wodę z cytryną, która pomoże w usuwaniu toksyn z organizmu.

Należy natomiast zrezygnować z napojów, które odwadniają nasz organizm – kawy, herbaty, napojów gazowanych, napojów zawierających duże ilości kofeiny.

Regularne posiłki to podstawa

Jeżeli chcemy uniknąć zaparć, pamiętajmy o regularnych posiłkach. Zdania dotyczące tego jak często należy jeść są podzielone – jedni uważają, że optymalna ilość to trzy posiłki dziennie, inni natomiast, że sześć. W tej kwestii zdecydowanie warto jest słuchać swojego organizmu. Należy z kolei pamiętać, żeby posiłki spożywać o stałych porach. Dzięki takiej rutynie przyzwyczaimy organizm i usprawnimy procesy trawienne.

Z czego należy zrezygnować?

Są produkty, które mogą przyczynić się do powstawania zaparć, dlatego należy całkowicie wykluczyć je ze swojej diety. Należą do nich dania typu fast food, słodycze, słone przekąski typu chipsy czy solone orzeszki ziemne. Zaszkodzić mogą także wszystkie inne wysoko przetworzone produkty.

Pomocna aktywność fizyczna

aktywność fizyczna w ciążyPowodem uporczywych zaparć może być niska aktywność fizyczna lub całkowity jej brak. Kobiety w ciąży powinny pamiętać, że odmienny stan nie jest dobrym pretekstem do zaprzestania ćwiczeń. Nie powinny być one bardzo intensywne, nie mogą również zagrażać bezpieczeństwu mamy i dziecka. Doskonałym pomysłem jest basen, gimnastyka, pilates czy joga dla kobiet w ciąży. Na czas ciąży lepiej jest zrezygnować z siłowi i sportów wyczynowych. Bardzo istotne jest natomiast to, żeby aktywność fizyczna była regularna.

W przypadku, kiedy wprowadzenie powyższych zmian w diecie i stylu życia nie przyniesie poprawy, należy skonsultować się z lekarzem, który może przepisać preparaty przeczyszczające przeznaczone specjalnie dla kobiet w ciąży.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here