Wykluczenie chleba z diety – czy warto, pieczywo a zdrowa dieta

0
1
bochenek chleba

Osoby, które decydują się na rozpoczęcie odchudzania często słyszą, że żeby schudnąć, będą musiały zrezygnować z chleba. Czy tak jest w rzeczywistości? Czy chleb jest wrogiem szczupłej sylwetki? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

Chleb w polskiej diecie

W Polsce chleb jest tak popularny jak ryż w Chinach czy Japonii. Wiele osób nie wyobraża sobie bez niego życia. Spożywamy go na śniadanie, na kolację, a niekiedy nawet podajemy do obiadu. Chleb jest niedrogi, możemy kupić go w każdym sklepie spożywczym, jako, że jemy go od dzieciństwa, znamy wiele sposobów na jego wykorzystanie. Pieczywo jest bardzo praktyczne – możemy zabrać je ze sobą wszędzie, przygotować z niego kanapki. Podajemy go do zup, mięsa i wielu innych potraw.

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy chleb jest niezdrowy i tuczący. Wszystko zależy od tego o jakim chlebie mówimy. Upieczony z białej mąki, tostowy rzeczywiście nie zawiera wielu wartości odżywczych, jest ponadto ubogi w błonnik. Taki chleb możemy z czystym sumieniem wyeliminować z naszej diety, gdyż nie przynosi nam on wielu korzyści. Nie oznacza to jednak, że nie możemy kupić zdrowego chleba.

Pieczywo razowe, pieczywo pełnoziarniste, chleb żytni upieczony na zakwasie bez udziału drożdży mogą zająć ważne miejsce w dobrze zbilansowanej diecie. Jest on źródłem węglowodanów złożonych, które powinny stanowić pięćdziesiąt procent spożywanej w ciągu dnia energii. Oprócz tego w chlebie znajdziemy:

  • błonnik pokarmowy,
  • witaminy z grupy B,
  • minerały,
  • a także pewne ilości białka.

Jest on dość kaloryczny – 100 g zawiera od 200 do 300 kcal (w zależności od rodzaju chleba), jednak podobną wartość kaloryczną mają kasze czy brązowy ryż.

Chleb na odchudzanie – o czym warto pamiętać?

Większość dietetyków jest przeciwnych rezygnacji z chleba podczas diety redukcyjnej. Pierwszym argumentem za chlebem jest fakt, że jesteśmy do niego przyzwyczajeni. Dieta odchudzająca już przez samo ograniczenie kalorii jest dla nas trudna. Rezygnacja z przyzwyczajeń może przyczynić się do tego, że wiele osób nie będzie w stanie wytrwać w postanowieniach.

Dla osoby walczącej z nadwagą bardzo ważne jest również to, że pieczywo ma walory praktyczne. Ogromna ilość odchudzających się osób pracuje. Nie każdy z nas ma tak komfortową sytuację, żeby pozwolić sobie na zrobienie przerwy o dowolnej godzinie i udanie się na obiad. Chleb natomiast pozwala nam na szybkie przygotowanie kanapki, którą możemy spożyć praktycznie w każdych warunkach. Warto podkreślić, że kanapka z pełnoziarnistego pieczywa, warzyw, sera lub wędliny jest pełnowartościowym posiłkiem.

Jeżeli wybierzemy odpowiedni rodzaj chleba, dostarczymy naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Chleb jest bogaty w witaminy z grupy B, które bardzo pozytywnie wpływają na pracę układu nerwowego. Co więcej jest on pełen błonnika, który w kontakcie z płynami zaczyna pęcznieć w naszym żołądku. Zjedzenie kanapki sprawia więc, że przez długi czas czujemy się syci i nie mamy ochoty sięgać po dodatkowe przekąski. Wszystko to sprawia, że osiągnięcie sukcesu w odchudzaniu staje się bardziej prawdopodobne.

Jaki chleb wybierać?

Kiedy się odchudzamy powinniśmy zwracać szczególną uwagę na wybór odpowiedniego pieczywa. Dobry chleb ma krótki skład. Najlepszy jest chleb wypiekany na zakwasie. Nie powinien zawierać dodatkowego cukru, mleka, jaj, konserwantów, substancji zapachowych i barwników (część pieczywa jest barwiona karmelem, by upodobnić je razowego chleba. W rzeczywistości jest to biały chleb z dodatkiem barwnika). Zdrowe dodatki do chleba to:

  • siemię lniane,
  • sezam,
  • kminek,
  • nasiona słonecznika,
  • pestki dyni,
  • czy zioła.

Doskonałym pomysłem jest samodzielne wypiekanie pieczywa. Wówczas mamy stuprocentową pewność, że znajdują się w nim jedynie zdrowe składniki.

Kiedy chleb pomaga nam schudnąć?

Na temat chleba (podobnie jak na temat ziemniaków powstało wiele mitów). To czy chleb tuczy w dużej mierze zależy od tego ile go zjemy, jaki chleb wybierzemy, a przede wszystkim z czym go podamy. Jeżeli na śniadanie serwujemy jajecznicę lub sałatkę z dwoma kromkami razowego chleba lub przyrządzimy z niego kanapki, z pewnością nic złego się nie stanie. Taki posiłek będzie pełnowartościowy i z pewnością nie utrudni odchudzania. Dodatkowo spożywanie węglowodanów przyczyni się do produkcji serotoniny, która odpowiedzialna jest za nasze dobre samopoczucie.

Problem zaczyna się w momencie, kiedy przynosimy do domu świeży, pachnący, ciepły, chrupiący chleb i zanim się obejrzymy zjadamy cały bochenek. Równie niewskazane jest podawanie chleba z dużą ilością nutelli (choć od czasu do czasu każdy może sobie na to pozwolić).

Znaczne ograniczenia pieczywa i innych węglowodanów sprawia, że brakuje nam energii, możemy czuć się rozdrażnieni i senni. Redukcja pieczywa może sprawić, że zaczniemy szybko chudnąć, należy jednak zdawać sobie sprawę, że spadek wagi nie będzie wiązał się z utratą tkanki tłuszczowej. Jego przyczyną będzie utrata wody, a następnie spalanie mięśni, co z pewnością nie wyjdzie nam na dobre.

Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here