Wpływ alkoholu na organizm sportowca – można czy nie?

0
2
kuchnia molekularna

Osoby uprawiające sport z pewnością wielokrotnie zastanawiały się, czy spożywanie alkoholu nie wpłynie negatywnie na ich wyniki sportowe. Czy sportowcom można pić alkohol, a jeśli tak to jaki i w jakich ilościach?

Jak alkohol wpływa na nasz organizm?

Każdy sportowiec powinien zdawać sobie sprawę jaki wpływ na jego ciało ma alkohol. Przede wszystkim należy mieć świadomość, że alkohol dostarcza nam dużej ilości kalorii, co więcej są to kalorie puste. Jeden gram alkoholu to 7,1 kcal (jest to więcej niż w przypadku białka i węglowodanów). Nie jest to jedyna wada napojów alkoholowych. Po ich spożyciu często mamy ochotę na niezdrowe przekąski, które są powodem nadprogramowych kilogramów.

Spożywanie nadmiernych ilości alkoholu powoduje uszkodzenie śródmiąższowych komórek Leydiga, których zadaniem jest produkcja androgenów, a przede wszystkim testosteronu. Co więcej, kiedy przesadzamy z alkoholem dochodzi do zwiększenia stężenia globuliny wiążącej hormony płciowe (SHBG) w surowicy. Pamiętajmy, że nasz organizm do zmetabolizowania etanolu wykorzystuje zapasy węglowodanów, które zgromadzone są w naszych mięśniach.

Wniosek z tego taki, że spożywając alkohol skutecznie hamujemy przyrost masy mięśniowej, co w przypadku zawodowego sportowca jest niedopuszczalne.

Kolejnym efektem ubocznym nadmiernego spożycia alkoholu jest kac. Mało kto po zakrapianej alkoholem imprezie ma ochotę iść na trening. Jeżeli nawet uda się nam przełamać, nie będziemy w stanie ćwiczyć tak efektywnie jak zazwyczaj.

Kiedy pijemy alkohol dochodzi do odwodnienia naszego organizmu. Ma to szereg negatywnych następstw, takich jak na przykład wypłukanie niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu minerałów (przede wszystkim magnezu). W efekcie radykalnie pogarsza się nasze samopoczucie. Alkohol powoduje również wypłukanie potasu i witamin z grupy B, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Warto dodać, że po spożyciu alkoholu nasza koordynacja wzrokowo-ruchowa ulega radykalnemu pogorszeniu. Jeżeli więc wybieramy się na trening po imprezie, istnieje ogromne ryzyko, że doznamy kontuzji, która wymusi na nas przerwę w ćwiczeniach. Osoby pijące napoje alkoholowe potrzebują dwa razy więcej czasu na regenerację po treningu.

Alkohol a tkanka tłuszczowa

Sportowcy pragnący schudnąć powinny mieć świadomość, że alkohol może im to utrudnić. Spożycie napoju alkoholowego (nawet czerwonego wina, które uchodzi za zdrowe) w ogromnym stopniu spowalnia procesy spalania tkanki tłuszczowej.

Czy uprawiając sport musimy całkowicie wyrzec się alkoholu?

Zawodowi sportowcy, którym bardzo zależy na dobrych wynikach powinni całkowicie zrezygnować z picia alkoholu, gdyż jest on dla nich przeszkodą do osiągnięcia celu. Dopuszczalne jest jedynie okazjonalne spożycie alkoholu podczas sezonowych przerw. Należy jednak pamiętać, żeby poprzestać na jednym kuflu piwa.

Kiedy trenujemy rekreacyjnie

Osoby, które trenują rekreacyjnie i nie liczą na spektakularne wyniki w sporcie, mogą pozwolić sobie na okazjonalne picie alkoholu. Bardzo duże znaczenie ma fakt jaki trunek wybierzemy. Jeżeli wybierzemy wysokiej jakości czerwone wino, dostarczymy naszemu organizmowi dużej dawki polifenoli, które działają przeciwnowotworowo, a dodatkowo skutecznie spowalniają procesy starzenia się organizmu. Co więcej związki te zapobiegają nadmiernej krzepliwości krwi i działają przeciwzapalnie.

Zrezygnować należy natomiast z alkoholi spirytusowych, które nie mają żadnych składników odżywczych i przynoszą naszemu organizmowi same szkody.

Jeżeli nie możemy odmówić sobie alkoholu, pamiętajmy żeby pić w dni wolne od aktywności fizycznej (nawet lampka wina może obniżyć jakość naszego treningu).

W przypadku picia alkoholu ogromne znaczenie ma nasza płeć. Nie ma tu sprawiedliwości, gdyż napoje alkoholowe zdecydowanie bardziej szkodzą kobietom niż mężczyznom. Z tego względu kobiety w żadnym wypadku nie mogą pozwolić sobie na wypicie takiej ilości trunku jak mężczyźni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here