Wieprzowina – charakterystyka, wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, jak wybrać wieprzowinę

0
62

Współcześnie wieprzowina jest najpopularniejszym mięsem w Polsce. Sięgamy po nią chętniej niż po mięso drobiowe. Szacuje się, że statystyczny Polak spożywa nawet 40 kilogramów mięsa wieprzowego rocznie. Skoro jemy wieprzowinę tak często, warto dowiedzieć się o niej jak najwięcej.

Czym jest wieprzowina?

Wieprzowina to mięso pozyskiwane ze świń. W tej chwili cieszy się ona ogromną popularnością w Polsce, co wynika z niskiej ceny, łatwości w przygotowaniu, a także wysokich walorów smakowych. Trzeba podkreślić, że nie zawsze tak było. Do XIX wieku mięso wieprzowe było spożywane przede wszystkim przez niższe klasy społeczne. Wieprzowina uważana jest za mięso tłuste i wysokokaloryczne, jednak trzeba pamiętać, że jej jakość stale się zmienia. Hodowcy trzody chlewnej decydują się na krzyżowanie polskich ras świń z rasami zagranicznymi, co skutkuje znacznym zwiększeniem zawartości mięsa w tuszy wieprzowej.

Wieprzowina – wartości odżywcze

Mięso wieprzowe jest znakomitym źródłem dobrze przyswajalnego (zawierającego komplet aminokwasów) białka. Szczególnie duże ilości białka zawiera schab. Wieprzowina jest też bogata w witaminy z grupy B, a także witaminy A i E. Znajdziemy w niej minerały:

– potas,

– sód,

– cynk,

– i żelazo (jest to żelazo hemowe, które charakteryzuje się wysoką przyswajalnością).

Należy pamiętać, że poziom sodu i potasu jest uzależniony od ilości tłuszczu w poszczególnych częściach tuszy wieprzowej. 

W wieprzowinie znajdują się ważne związki bioaktywne – w tym tauryna, karnozyna, kreatyna, koenzym Q10 (ubichinon).

Mięso pochodzące od świń jest źródłem ważnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 (zaliczamy do nich kwas EPA, czyli eikozapentaenowy i DHA, czyli dokozaheksaenowy). Największe ich ilości zawarte w tłustych elementach tuszy, żeberkach i boczku. 

Wieprzowina – wpływ na zdrowie

blankChoć wieprzowina uznana została za mięso niezdrowe (podobnie jak inne rodzaje czerwonego mięsa), jednak warto zastanowić się z czego to wynika. Czy niezdrowe jest samo mięso, czy po prostu określony sposób obróbki termicznej? Wydaje się, że w przypadku mięsa wieprzowego problemem jest nadmierne podsmażanie, a także dodatki, z którymi je podajemy. Warto mieć na uwadze fakt, że jakość mięsa wieprzowego stale się zmienia. Hodowcy trzody chlewnej dokładają wszelkich starań, żeby produkowane mięso było coraz chudsze (dokonuje się to poprzez krzyżowanie różnych ras świń). Obecnie mięso świń zawiera znacznie mniej tłuszczu niż jeszcze pięćdziesiąt lat temu.

Jako, że wieprzowina jest źródłem białka, powinna znaleźć się szczególnie w diecie sportowców i osób aktywnych fizycznie.

Choć dużo mówi się o wysokiej zawartości cholesterolu w mięsie wieprzowym, w rzeczywistości nie zawiera go ono więcej niż drób. Jeżeli chcielibyśmy przekroczyć zalecaną dzienną dawkę cholesterolu, musielibyśmy zjeść około kilograma mięsa wieprzowego. Trzeba także pamiętać, że cholesterol jest nam potrzebny dla zachowania zdrowia i najgorsze co moglibyśmy zrobić to całkowicie wyeliminować go z diety. Musimy mieć świadomość, że cholesterol jest substancją niezbędną do funkcjonowania organizmu człowieka ze względu na fakt, że bierze on udział w wielu procesach biochemicznych. Do procesów tych zaliczamy syntezę witaminy D3, a także hormonów o budowie steroidowej (wśród nich znajdują się kortyzol, progesteron, testosteron i estrogeny). Cholesterol obecny w błonach komórek nerwowych mózgu ma ogromne znaczenie w funkcjonowaniu synaps, a dodatkowo odgrywa znaczącą rolę w działaniu systemu immunologicznego. 

Wieprzowina zawiera szczególnie duże ilości witaminy B6, która znacząco spowalnia procesy neurodegeneracyjne. Z tego też względu spożywanie mięsa wieprzowego zalecane jest osobom w podeszłym wieku, studentom i pracownikom umysłowym.

Ze względu na wysoką zawartość żelaza hemowego po wieprzowinę powinny sięgać osoby cierpiące na anemię, a także kobiety w ciąży (w okresie ciąży zapotrzebowanie na żelazo jest zwiększone). Najwięcej żelaza znajduje się w karkówce.

Dzięki zawartości koenzymu Q10 wieprzowina wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego, zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia choroby wieńcowej, działa też przeciwutleniająco.

Czym się kierować przy wyborze mięsa wieprzowego?

Należy zdawać sobie sprawę, że mięso wieprzowe jest bardzo zróżnicowane pod względem jakości.  Zdecydowanie cena nie powinna być dla nas jedynym kryterium wyboru. Koniecznie zwróćmy uwagę na kolor i zapach wieprzowiny. Kolor powinien być czerwony lub ciemnoróżowy. Jeżeli jest znacznie jaśniejszy, jest to dla nas sygnał, że mięso jest wodniste i zbyt miękkie. Mięso ciemnoróżowe pochodzi od zwierząt młodych, maksymalnie 6-miesięcznych, dobrze karmionych.

Jeśli chodzi o zapach mięsa wieprzowego – powinien być on delikatny i ledwo wyczuwalny. Nieprzyjemny, nienaturalny zapach może oznaczać, że wieprzowina była źle przechowywana. W żadnym wypadku nie powinniśmy kupować takiego mięsa.

Zdarza się, że podczas przygotowywania wieprzowiny wyczujemy zapach moczu. Nie jest to wada, a znak, że mięso pochodzi od zwierząt niewykastrowanych. Dla wielu osób jednak zapach całkowicie dyskwalifikuje ten typ wieprzowiny.

Przy zakupie wieprzowiny paczkowanej należy zwracać uwagę na datę przydatności do spożycia. Dobrą praktyką jest kupowanie wieprzowiny pakowanej próżniowo.

Sposoby na przyrządzanie wieprzowiny

Wieprzowinę można przyrządzać na wiele sposobów. Jedną z najzdrowszych metod jest pieczenie mięsa w folii (możemy wówczas zrezygnować z dodatku tłuszczu). Dietetycy zalecają przygotowanie wieprzowiny na parze. Trzeba jednak pamiętać, że taki sposób obróbki termicznej sprawdzi się jedynie w przypadku chudych części mięsa.

Szynka, schab i polędwica nadają się do pieczenia. W książkach kucharskich znajdziemy poradę, żeby przed pieczeniem mięso obsmażyć z dwóch stron, a dopiero później włożyć do piekarnika. Jeżeli jednak zależy nam na daniu lekkostrawnym – zrezygnujmy z obsmażania.

W przypadku steków z polędwicy wieprzowej lub karkówki nie zapominajmy, żeby mięso, które kładziemy na patelni miało temperaturę pokojową. Jeżeli nasza wieprzowina jest mocno przerośnięta tłuszczem, smażymy ją na niewielkiej ilości oliwy, oleju lub smalcu, gdyż sporo tłuszczu i tak wytopi się z mięsa.

Mięso wieprzowe może być przechowywane w zamrażalniku do pół roku (pamiętajmy jednak, że im bardziej tłusta jest wieprzowina, tym szybciej się psuje – nawet w niskich temperaturach).

Czy wiesz, że:

– Informacje o spożyciu wieprzowiny przez człowieka znajdują się już w najstarszych źródłach pisanych.

– W kulturze żydowskiej i muzułmańskiej mięso wieprzowe uważane jest za nieczyste i tym samym istnieje zakaz jego spożywania.

– Większe od Polaków ilości wieprzowiny spożywają Niemcy, Portugalczycy, Belgowie, Austriacy, Duńczycy i Hiszpanie.

– W kuchni staropolskiej wieprzowina nie cieszyła się popularnością, jednak powszechnie używano smalcu wieprzowego.

– Na świecie bardzo popularne są polskie kiełbasy wieprzowe: lisiecka, myśliwska, czy jałowcowa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here