Wahania poziomu cukru we krwi – objawy, zapobieganie

0
15

Zarówno niedocukrzenie, jak i wyższy poziom glukozy we krwi niosą ryzyko wystąpienia nieprzyjemnych objawów, a czasem nawet niebezpiecznych dla zdrowia zmian w pracy różnych narządów. Profilaktyka wahań poziomu cukru przewiduje kilka metod, m.in. odpowiednią dietę i aktywność fizyczną.

Niestabilny cukier – objawy wahania glukozy

Wahania poziomu cukru zdarzają się nie tylko osobom zmagającym się z cukrzycą. U źródła nieprawidłowej glikemii, czyli stężenia glukozy we krwi, najczęściej leżą zaburzenia metaboliczne węglowodanów wynikające przede wszystkim z niewłaściwej pracy trzustki, narządu wydzielającego insulinę, enzymu odgrywającego znaczącą rolę w przemianie glukozy i rozprowadzeniu jej po całym ustroju. Niestabilny poziom cukru może wywoływać różnorodne objawy i dolegliwości, choć w przypadku diabetyków są one zwykle bardziej nasilone. Skoki glikemii u osób z grupy ryzyka potrafią być nawet niebezpieczne. Niedocukrzenie, czyli hipoglikemia, oznacza zbyt małe stężenie glukozy. To stan, w którym poziom cukru we krwi wynosi mniej niż 60 mg%, przy czym prawidłowa jego wartość na czczo mieści się w przedziale 60–125 mg%. W zależności od tempa obniżania się ilości glukozy obserwuje się inne stany psychosomatyczne. Stopniowy spadek cukru najczęściej manifestuje się poprzez bóle głowy, uczucie zmęczenia i rozdrażnienie, trudności w utrzymaniu koncentracji oraz zaburzenia równowagi i zdolności widzenia. Gwałtowny skok z kolei może wywołać drżenie mięśni, nerwowość, zawroty głowy, kołatanie serca, brak apetytu i nadmierną potliwość. Czasem dochodzi również do utraty przytomności, drgawek, a nawet śpiączki. Równie przykrymi objawami charakteryzuje się hiperglikemia, czyli wysoki poziom cukru we krwi. Kiedy wartość glukozy wynosi 180 mg%, można spodziewać się senności, bólu głowy i ogólnego osłabienia. Nierzadko pojawiają się też silne uczucie pragnienia, suchość skóry oraz przykra woń z ust o zapachu acetonu. Ponadto nadmierne stężenie glukozy może być przyczyną częstomoczu, nudności i utraty wagi. Bez względu na rodzaj i stopień zaburzeń poziomu cukru skoków glikemii można uniknąć.

Profilaktyka skoków cukru

Aby wspomóc organizm w walce z nieprawidłowym stężeniem insuliny i zapobiec destabilizacji poziomu glukozy we krwi, warto przede wszystkim zadbać o zbilansowaną dietę i regularną, dostosowaną do stanu zdrowia, wieku i kondycji, aktywność ruchową. W jadłospisie nie może zabraknąć pełnoziarnistych produktów zbożowych, białego mięsa, ryb, orzechów i nasion oraz chudego nabiału. Wszelkie surowe artykuły spożywcze poleca się spożywać w formie naturalnej lub poddawać możliwie delikatnej i oszczędzającej obróbce termicznej. Zdecydowanie należy unikać słodyczy, gotowych dań, fast foodów i wysoko przetworzonej żywności bogatej w sól, cukier, tłuszcze nasycone i syntetyczne dodatki poprawiające jej smak, aromat, wygląd oraz trwałość. Dobrze jest również ograniczyć czerwone mięso. W menu ostrożnie należy uwzględniać owoce. Codziennym rytuałem powinny stać się spacery, poranna gimnastyka czy jazda rowerem do pracy. Warto również uprawiać pływanie, taniec czy jogging.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here