Tapioka – charakterystyka, wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, zastosowanie

0
12

Tapioka, czyli kasza wytwarzana z manioku cieszy się ogromną popularnością w krajach Ameryki Południowej (można powiedzieć, że jest tam tak popularna jak ziemniaki w Polsce). Jakie wartości odżywcze ma tapioka? Jak wpływa ona na nasze zdrowie? Jak wykorzystać tapiokę w kuchni?

Co to jest tapioka?

Mianem tapioki określamy kaszę wytwarzaną ze skrobi manioku jadalnego, czyli rośliny uprawnej pochodzącej z Brazylii (która zaliczana jest do rodziny wilczomleczowatych). Tapioka to produkt skrobiowy, który zawiera lekkostrawne węglowodany. Nie zawiera natomiast dużych ilości białka. Jeżeli chodzi o proces pozyskiwania tapioki, jest on bardzo zbliżony do pozyskiwania mąki ziemniaczanej. Korzenie manioku najpierw są dokładnie myte i obierane, następnie się je rozdrabnia, oddziela wodę sokową, odwadnia i suszy. Tapioka ma charakterystyczny wygląd – występuje zazwyczaj pod postacią kulek, czy płatków. Nie posiada ona smaku, nie powoduje również reakcji alergicznych. Jest wolna od glutenu, dlatego często poleca się ją osobom chorym na celiakię. Ciekawostką jest, że tapioki używa się do produkcji Bubble tea.

Tapioka – wartości odżywcze

W składzie tapioki znajdziemy między innymi witaminy z grupy B, kwas askorbinowy, pewne ilości witaminy A, minerały takie jak magnez, cynk, wapń, żelazo, potas, czy fosfor.

Kasza zawiera takie substancje jak skopolamina, skopoletyna, a także terpenoidy – charakteryzują się one właściwościami antyoksydacyjnymi.

Tapioka dostarcza nam łatwostrawnego białka, a także węglowodanów.

Kasza pozyskiwana z manioku to źródło skrobi opornej, która w wyniku procesów fermentacji wytwarza krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (stanowią one pożywkę dla dobrych bakterii jelitowych).

Tapioka – wpływ na zdrowie

Tapioka należy do zdrowszych produktów spożywczych. Spośród innych kasz wyróżnia się ona między innymi tym, że nie zawiera glutenu (oprócz niej bezglutenowe są jedynie kasza jaglana i kasza gryczana), a także nie wywołuje reakcji alergicznych. Jest ona bardzo polecana jako urozmaicenie diety osób chorujących na celiakię, a także zmagających się z nietolerancjami pokarmowymi.

Kasza z manioku ma korzystny wpływ na stan naszej mikroflory jelitowej (działanie probiotyczne jest możliwe dzięki zawartości oligosacharydów – arabinozy i galaktozy), dlatego pomaga przy problemach trawiennych, a pośrednio wzmacnia również odporność (należy pamiętać, że od kondycji jelit zależy stan całego organizmu). Produkt ten będzie odpowiedni dla osób w podeszłym wieku, cierpiących na różnego rodzaju choroby układu pokarmowego (na przykład wrzody), a także dla dzieci.

Jako, że tapioka jest źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów, może okazać się dobrą propozycją dla sportowców.

Tapioka zwiększa wrażliwość komórek na insulinę, przez co może minimalizować ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II.

Tapioka ma wpływ na produkcję glukozaminy, dlatego regularne jej spożywanie może pomóc łagodzić dolegliwości związane ze stawami.

Tapioka na odchudzanie

Nie ma przeciwwskazań, żeby spożywać tapiokę na diecie odchudzającej. Jednocześnie warto jest zdawać sobie sprawę, że należy ona do produktów wysokokalorycznych i nie można jeść jej bez ograniczeń. W 100 g tapioki znajduje się aż 358 kcal (dotyczy to produktu suchego).

Jako, że osoby z nadwagą i otyłością często cierpią na alergie pokarmowe, tapioka może okazać się dla nich wartościowym i bezpiecznym produktem.

Zastosowanie tapioki w kuchni

blankTapioka w wielu krajach stanowi ważny element codziennej diety. Kulki tapioki cenione są za wartości odżywcze, a także konsystencję (po ugotowaniu zwiększają one swoją objętość nawet pięć razy, dodatkowo stają się przezroczyste). Tapioka ze względu na swoje właściwości często dodawana jest do sosów i zup celem ich zagęszczenia.

Należy pamiętać, żeby przed spożyciem ugotować kaszę z manioku (gotuje się ją w wodzie lub w mleku na małym ogniu). Jest ona gotowa do jedzenia w momencie, gdy staje się przezroczysta. Jako, że nie posiada ona smaku, z łatwością chłonie smak i aromat innych produktów spożywczych. Można używać jej do gotowania dań wytrawnych, a także do deserów (w Polsce najpopularniejszym deserem z dodatkiem tapioki jest bubble tea).

Tapioka świetnie sprawdzi się jako zamiennik makaronu, a także dodatek do sałatek.

Sucha tapioka nadaje się do długiego przechowywania. Jeżeli przesypiemy ją do szczelnego pojemnika, może spędzić w nim nawet dwa lata.

Tapiokę kupimy w dobrze wyposażonych supermarketach, sklepach ze zdrową żywnością, a także wielu sklepach internetowych.

Jak zrobić Bubble tea?

Bubble tea, czyli herbata z bąbelkami to napój, który cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. W większych miastach istnieją już lokale, w których można napić się Bubble tea. Jej historia sięga lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to po raz pierwszy przygotowali ją Tajwańczycy. Jest ona nie tylko smaczna, ale również sycąca. Będzie znakomitą propozycją na drugie śniadanie. Równie dobrze możemy przygotować ją sami.

Składniki, które będą nam potrzebne to:

– około dwie szklanki wody,

– liściasta herbata,

– mleko,

– cukier lub miód (do smaku).

Tapiokę gotujemy do momentu, kiedy przezroczyste kuleczki zaczną wypływać na powierzchnię. Następnie odstawiamy ją do ostygnięcia i przecedzamy.

Przygotowujemy herbatę. Przekładamy tapiokę do dużej szklanki, zalewamy ją naparem, a następnie dodajemy miodu i mleka.

Przepis można modyfikować wedle uznania. Ze względu na fakt, że kulki tapioki są pozbawione smaku z powodzeniem połączymy je z naszymi ulubionymi składnikami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here