Suplementy diety – wspierają czy szkodzą zdrowiu, czy warto przyjmować suplementy

0
6
leki, suplementy diety

Rynek suplementów diety jest w Polsce ogromny. Współcześnie różnego rodzaju witaminy można kupić w większości sklepów. Suplementy są tak powszechne, że mało kto zastanawia się jak wpływają na ludzkie zdrowie. Bierzemy za pewnik, że jeśli są one dostępne i reklamowane, z pewnością nam pomagają. Czy tak jest w rzeczywistości?

Suplementy diety na polskim rynku

W Polsce bez żadnych przeszkód można kupić suplementy diety. Są one dostępne bez recepty. Co więcej można je bez przeszkód reklamować. Wybór suplementów jest ogromny. Jesteśmy w stanie kupić tabletki na wszystko. Wiele osób nie poprzestaje na łykaniu jednego preparatu. Często zdarza się, że łykamy je garściami. Część produktów tego typu ma za zadanie uzupełnianie niedoborów witamin i minerałów w naszym organizmie, są takie, które wspierają odporność, funkcjonowanie układu krążenia, jeszcze inne przyspieszają odchudzanie czy budowanie tkanki mięśniowej.

Polacy wydają miliardy złotych na suplementy diety. Najczęściej wybierają preparaty leczące przeziębienie, a także suplementy zawierające kompleks witamin i minerałów. Choć na opakowaniach tego typu produktów dostępna jest informacja, że nie mogą być one zamiennikiem zbilansowanej diety, wielu ludzi uważa, że łykanie tabletek „załatwia sprawę”, więc nie przejmują się swoją dietą.

W Polsce suplementy diety można bardzo łatwo zarejestrować. W przeciwieństwie do leków na receptę (muszą one przejść badania kliniczne, które wymagają czasu i nakładów finansowych), nie ma większych problemów z wprowadzeniem ich do sprzedaży. W praktyce wystarcza mail do Głównego Inspektora Sanitarnego, w którym producent zamieszcza etykietę i wymienia walory zdrowotne danego specyfiku. Nie są potrzebne dowody potwierdzające skuteczność działania produktu. Ustawodawstwo unijne traktuje suplementy diety jak żywność.

Czy suplementy diety są nam potrzebne?

Trudno zaprzeczyć, że niektóre suplementy diety są nam potrzebne. Przykładem może być choćby witamina D, której niedobory ma ponad dziewięćdziesiąt procent Polaków. Ważne jest jednak, żeby tego typu produkty wybierać ostrożnie i świadomie. Zanim zdecydujemy się na przyjmowanie konkretnych witamin, koniecznie upewnijmy się, czy rzeczywiście cierpimy na ich niedobór. Należy zdawać sobie sprawę, że w przypadku większości witamin i minerałów szkodliwy jest nie tylko niedobór, ale też i nadmiar. Przedawkowanie niektórych substancji, które powszechnie uważane są za bezpieczne może doprowadzić do wielu poważnych konsekwencji zdrowotnych, a nawet do śmierci.

Pułapki suplementów diety

Poważnym problemem w przypadku suplementów diety jest zbyt ogólna definicja, która sugeruje, że są to produkty w pełni bezpieczne dla zdrowia. Niestety nie wszystkie suplementy dostępne na polskim rynku wywierają korzystny wpływ na zdrowie. Dodatkowo należy zdawać sobie sprawę, że łykanie suplementów (wbrew temu co słyszymy w reklamach) nie jest najlepszym sposobem na uzupełnianie niedoborów substancji odżywczych w naszym organizmie. Pamiętajmy, że znajdujące się w nim związki – takie jak między innymi witaminy i minerały, są syntetyczne. Oznacza to, że nasz organizm zawsze będzie przyswajał je gorzej niż związki odżywcze zawarte w żywności.

Niektórzy producenci suplementów sugerują, że ich produkty mają działanie lecznicze (na przykład przez dodanie do nich wyciągów z ziół). Pamiętajmy, że nie jest to prawdą. Lecznicze właściwości mają jedynie leki, które zostały dokładnie przebadane. Skuteczności suplementów diety prawdopodobnie nie testowano na ludziach. Prawo tego nie wymaga. Jednak konsumenci często wprowadzani są w błąd poprzez reklamy, w których często to sami lekarze polecają dany suplement diety. Takie spoty reklamowe warto jest traktować z przymrużeniem oka. Inną nieetyczną sztuczką producentów jest wprowadzanie na rynek suplementów o nazwach zbliżonych do leków.  

Kupując suplementy diety (zwłaszcza te najtańsze) nigdy nie mamy pewności, że nie zawierają one substancji potencjalnie niebezpiecznych dla naszego zdrowia. Nie możemy mieć również pewności, że zawierają one taką ilość substancji odżywczych jaka deklarowana jest na etykiecie (nikt tego nie sprawdza).

Czy suplementy diety są szkodliwe?

Osoba decydująca się na przyjmowanie suplementów diety musi zdawać sobie sprawę, że mogą być one szkodliwe. W suplementach diety można znaleźć wiele niepożądanych dodatków. Produkty tego typu zawierają różnego rodzaju wypełniacze, przeciwzbrylacze, barwniki, czy substancje glazurujące. W jednej tabletce znajdują się minimalne ich ilości, które nie zagrażają zdrowiu. Problem w tym, że wielu ludzi codziennie przyjmuje duże ilości różnego rodzaju suplementów. Wówczas te pozornie bezpieczne dodatki mogą wywoływać efekty uboczne, takie jak choćby alergie.

Problemem jest fakt, że suplementy diety najczęściej nie są przebadane, co sprawia, że można znaleźć w nich substancje, które nie są wymienione na etykiecie. Niekiedy są to nawet leki, z których istnienia konsument nie zdaje sobie sprawy.

Warto zdawać sobie sprawę, że składniki suplementów diety mogą wchodzić w reakcje z lekami, które przyjmujemy. Często dzieje się tak nawet w obrębie jednego produktu. Przykładem mogą być suplementy multiwitaminowe zawierające wapń i żelazo – wapń utrudnia wchłanianie żelaza. Suplementując niektóre substancje możemy doprowadzić do pojawienia się niedoborów innych – przykładowo cynk wywołuje zwiększenie zapotrzebowania na miedź.

Szczególnie niebezpieczne mogą okazać się suplementy diety, których zadaniem ma być przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej. Nierzadko za ich skuteczność płacimy własnym bezpieczeństwem. Niektóre specyfiki mogą doprowadzić do niewydolności wątroby, płuc, nerek, czy nawet serca. Niekiedy powodują one uszkodzenie mózgu, zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego czy hormonalnego. Ich suplementacja może skończyć się śmiercią. Z tego względu decyzji o przyjmowaniu suplementów diety nie należy podejmować samodzielnie.

Zanim sięgniemy po suplementy diety…

Zanim zdecydujemy się na przyjmowanie suplementów diety, upewnijmy się, że jest to konieczne. Jeżeli brakuje nam witaminy C, możemy z łatwością uzupełnić ją jedząc warzywa (wystarczy jedna papryka dziennie), owoce cytrusowe, kiszoną kapustę, czy kiszone ogórki. Witamina zawarta w tego typu produktach jest znakomicie przyswajalna, dzięki czemu nie ma konieczności sięgać po tabletki zawierające jej syntetyczną wersję.

Przed zakupem witamin i minerałów wykonajmy badania krwi, żeby sprawdzić, czy nasze dolegliwości są rzeczywiście wynikiem niedoborów danych substancji. Jeżeli będziemy kierować się jedynie domysłami, możemy doprowadzić do niebezpiecznej w skutkach hiperwitaminozy.

Sięgajmy jedynie po witaminy i minerały pochodzące od sprawdzonych producentów. Bardzo niska cena tego typu produktów powinna budzić nasze podejrzenia. 

Nigdy nie kupujemy suplementów diety na aukcjach internetowych, ani w innych podejrzanych miejscach. Istnieje wówczas ogromne ryzyko zakupu produktów nieoryginalnych, zawierających składniki mogące zagrażać naszemu zdrowiu, a nawet życiu.

Przy dawkowaniu suplementów zawsze kierujmy się zaleceniami lekarza lub producenta. Nigdy na własną rękę nie zwiększajmy dawki. Preparat nie będzie wówczas bardziej skuteczny, a może nam zaszkodzić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here