Sprawdzone sposoby na pobudzenie organizmu (bez kofeiny)

0
49

Wielu ludzi w chwilach zmęczenia odruchowo sięga po kawę lub inne napoje zawierające duże ilości kofeiny. Są one skuteczne, ale jedynie na chwilę. Dodatkowo w dłuższej perspektywie czasu mogą negatywnie oddziaływać na zdrowie. Czy są inne, ale równie skuteczne sposoby na to, żeby się obudzić? Okazuje się, że tak.

Krótka drzemka na pobudzenie organizmu do działania

Kiedy w ciągu dnia chce nam się spać, co więcej czujemy się tak senni, że oczy same się nam zamykają, warto pozwolić sobie na krótką drzemkę. Ważne jednak, żeby nie trwała ona dłużej niż pół godziny. Jeżeli położymy się spać na dłużej, prawdopodobnie bardzo ciężko będzie nam wstać.

Idealną sytuacją byłoby, gdyby w miejscu naszej pracy dostępne było miejsce, gdzie można się z zdrzemnąć. Coraz więcej firm rozumie wagę odpoczynku w ciągu dnia i aranżuje w tym celu specjalne pomieszczenia. Jednocześnie należy pamiętać, że drzemka nie zastąpi nam dobrej jakości snu w nocy. W ciągu dnia możemy pozwolić sobie na jedną drzemkę, jednak nie powinniśmy robić sobie takich przerw częściej.

Prysznic z samego rana

kobieta pod prysznicemOsoby, które mają problemy z obudzeniem się z samego rana, zaraz po sygnale budzika powinny iść pod prysznic. Bardzo ważne jest jednak, żeby był to prysznic zimny, ewentualnie naprzemienny (zakończony zimnym). Strumień zimnej wody na każdego podziała orzeźwiająco i sprawi, że łatwiej skupimy się na wyzwaniach bieżącego dnia.

Pod prysznicem należy unikać ciepłej wody, która jedynie nas rozleniwi i sprawi, że staniemy się jeszcze bardziej senni.

Ulubiona muzyka niezawodna na pobudzenie

Słuchanie muzyki to znakomity sposób, żeby obudzić się rano, a także zwalczyć senność w ciągu dnia. Warunkiem jest jednak, żeby muzyka była głośna i żywa. Wystarczy słuchać jej przez piętnaście minut, żeby poczuć się lepiej. Jest to bardzo dobra metoda także dla kierowców znajdujących się w trasie. Pamiętajmy, żeby nie puszczać takiej muzyki zbyt długo, gdyż w tej sytuacji może się ona stać przyczyną problemów z koncentracją.

Dlaczego muzyka działa? Otóż pobudza nasz organizm do wytwarzania dopaminy, oksytocyny i serotoniny.

Kilkunastominutowy spacer na słońcu

Jeżeli w ciągu dnia jesteśmy bardzo zmęczeni, przerwijmy pracę i wyjdźmy na spacer. Nawet dziesięć minut na słońcu sprawi, że nasz organizm przestanie wytwarzać melatoninę, nazywaną także hormonem snu. Promienie słoneczne są nam potrzebne także do wytwarzania witaminy D, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

W przypadku, kiedy w danym momencie nie możemy opuścić domu lub stanowiska pracy – zadbajmy o dostęp do dziennego światła. Odsłońmy rolety lub zasłony. Jest to ważne, gdyż przebywanie w zacienionych pomieszczeniach sprawia, że automatycznie czujemy się bardziej zmęczeni.

Zadbajmy o prawidłowe nawodnienie organizmu

W pewnych sytuacjach nasze zmęczenie może wynikać z odwodnienia. Senność i problemy z koncentracją to pierwsze sygnały świadczące o tym, że pijemy za mało. Do picia najlepiej sprawdzi się niegazowana woda mineralna i źródlana. Złym wyborem są natomiast napoje zawierające kofeinę. Pomagają one na chwilę, jednak szybko przestają działać, co sprawia, że mamy ochotę na więcej. Nie jest to dobre dla naszego zdrowia, gdyż kofeina odwadnia organizm.

Bardzo duże znaczenie ma również to jak pijemy. Dorosła osoba powinna spożywać przynajmniej dwa litry wody dziennie. Nie może jej jednak wypić w ciągu jednej godziny, gdyż nadmiar wody zostanie szybko usunięty z organizmu. Dobrą taktyką jest picie małymi łykami przez cały dzień. Dobrze jest mieć wodę stale pod ręką. Nie należy dopuszczać do pojawienia się pragnienia.

Jedzenie na pobudzenie organizmu

Niekiedy senność i zmęczenie jest spowodowane obniżeniem poziomu glukozy we krwi. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest pozwolenie sobie na niewielką przekąskę. W ciągu dnia najlepiej sprawdzą się warzywa i owoce. Zdecydowanie należy unikać słodyczy i innych produktów posiadających wysoki indeks glikemiczny. W prawdzie po ich spożyciu poczujemy nagły przypływ energii, jednak chwilę później poziom cukru radykalnie spadnie sprawiając, że poczujemy się rozdrażnieni, zmęczeni i senni.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym zadziałają inaczej. Po ich spożyciu poziom cukru w naszej krwi przez długi czas będzie utrzymywał się na stałym poziomie, co uchroni nas przed sennością i zmęczeniem. Warto spożywać produkty nie tylko bogate w błonnik, ale też zawierające witaminę C, która sama w sobie jest w stanie niwelować zmęczenie.

Unikajmy przebywania w nagrzanych pomieszczeniach

Choć przebywanie w chłodnych pomieszczeniach z pewnością nie jest przyjemne, należy pamiętać, że zbyt wysoka temperatura sprawi, że będziemy senni i zmęczeni. Wysokie temperatury są szczególnie dotkliwe latem, dlatego podczas upalnych dni warto korzystać z wiatraków i klimatyzatorów. Dobrze jest również unikać przebywania na słońcu pomiędzy godziną dwunastą a piętnastą.

Aktywność fizyczna niezawodnym lekiem na zmęczenie

Jeżeli czujemy się senni i pozbawieni energii, poświęćmy piętnaście minut na ćwiczenia fizyczne. Nie powinny być one zbyt forsowne. Znacznie lepiej jest postawić na stretching niż podnoszenie ciężarów. Dzięki ćwiczeniom poprawi się nasze krążenie, a mózg będzie lepiej dotleniony.

Wąchajmy zioła lub olejki eteryczne

Ciekawym sposobem na szybkie pobudzenie organizmu jest wąchanie ziół lub olejków eterycznych. Pamiętajmy, że pobudzający efekt zapewnią nam jedynie niektóre olejki – dobrze sprawdzi się olejek:

  • rozmarynowy,
  • grejpfrutowy,
  • cytrynowy,
  • czy miętowy.

Otaczajmy się energetycznymi kolorami

Choć spokojna zieleń z całą pewnością ukoi nasze oczy, to nie sprawi, że będziemy mniej senni. Jeżeli czujemy się zmęczeni i pozbawieni energii, popatrzmy na przedmioty w kolorze żółtym lub pomarańczowym.

Oglądajmy śmieszne filmy

Choć podczas pracy nie możemy pozwolić sobie na obejrzenie komedii, z całą pewnością znajdziemy pięć minut na śmieszny filmik, na przykład ze zwierzętami w roli głównej. Śmiech pomoże pobudzić organizm, poprawi także naszą zdolność koncentracji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here