Sok pomidorowy – wartości odżywcze, działanie prozdrowotne, odchudzanie, jak zrobić sok pomidorowy w domu

1
20
sok z pomidorów, szklanki, pomidory

Sok pomidorowy jest dostępny niemal w każdym sklepie. Chociaż mamy do niego nieograniczony dostęp, często nie doceniamy jego niesamowitych właściwości. Jakie wartości odżywcze ma sok z pomidorów? Jaki ma wpływ na nasze zdrowie? Czy sok pomidorowy może wspomagać proces odchudzanie? W jaki sposób można samodzielnie go przygotować?

Sok z pomidorów – wartości odżywcze

Wytwarzany z pomidorów sok zasługuje na naszą uwagę nie tylko ze względu na atrakcyjne walory smakowe (jest on współcześnie jednym z najpopularniejszych soków warzywnych). Przede wszystkim posiada on wiele składników, które wpływają bardzo pozytywnie na stan naszego zdrowia.

Odżywczy napój jest znakomitym źródłem witamin:

  • A,
  • tiaminy, czyli witaminy B1,
  • ryboflawiny, czyli B2,
  • niacyny nazywanej też witaminą B3 lub PP,
  • B6 (pirydoksyny),
  • C,
  • K,
  • E,
  • kwasu foliowego (witamina B9).

Pozyskiwany z pomidorów sok zawiera także wiele minerałów – na szczególną uwagę zasługują:

  • potas,
  • sód,
  • żelazo,
  • wapń,
  • fosfor,
  • i magnez.

Co ciekawe pomidory należą do warzyw, w przypadku których obróbka termiczna jest jak najbardziej wskazana. Okazuje się, że sok jest jeszcze zdrowszy niż świeże pomidory. Jego charakterystyczną cechą jest wyższe stężenie flawonoidów:

  • kwercetyny,
  • kemferolu,
  • naryngeniny.

Znajdziemy w nim także więcej karotenoidów niż w świeżych warzywach. Zawiera on:

  • beta-karoten,
  • luteinę,
  • zeaksantynę,
  • i szczególnie duże ilości likopenu.

Karotenoidy znakomicie wpływają na wzrok – chronią przed wieloma chorobami oczy, między innymi przed zwyrodnieniem plamki żółtej. Stężenie likopenu zwiększa się pod wpływem obróbki termicznej. Co więcej likopen obecny w soku jest lepiej przyswajalny niż ten znajdujący się w świeżych pomidorach. Silnie działający likopen bardzo pozytywnie wpływa na układ odpornościowy i układ krążenia – chroni przed nowotworami, miażdżycą i chorobami serca.

Sok pomidorowy dla zdrowego serca

układ krwionośny, sercePo sok z pomidorów powinien sięgać każdy, kto chce zadbać o serce i układ krążenia. Pełen prozdrowotnych właściwości sok pomoże osobom, które już chorują, jak i tym, którzy chcieliby zapobiec chorobom serca.

Duże znaczenie prozdrowotne ma występujący w soku z pomidorów likopen, który rozszerza naczynia krwionośne. Posiada on również zdolność zmniejszania stężenia złego cholesterolu (należącego do frakcji LDL), jak i zwiększania poziomu cholesterolu dobrego (frakcja HDL).

Wartościowy sok ma również zdolność obniżania ciśnienia tętniczego.

Warto spożywać go w trakcie posiłku, w którym znajdują się tłuszcze. Są one ważne dla lepszej przyswajalności likopenu.

Sok pomidorowy dla pięknej skóry

W soku z pomidorów znajduje się wiele substancji, które mają nieoceniony wpływ na naszą skórę. Ogromna ilość antyoksydantów opóźnia procesy starzenia się. Obecność karotenoidów sprawia, że sok chroni skórę przed promieniowaniem UVA i UVB.

Regularne spożywanie soku pomidorowego sprawia, że skóra staje się jędrniejsza, wygładzona, poprawia się jej koloryt, a drobne zmarszczki znikają.

Sok pomidorowy na odchudzanie

Wyjątkowo zdrowy i smaczny sok pomidorowy jest sprzymierzeńcem osób odchudzających się. Obecne w nim antyoksydantu pomagają oczyścić organizm z toksyn, a także przyspieszyć metabolizm. Zawarty w nim błonnik pomaga oczyścić jelita z resztek pokarmów. Jednocześnie wypicie szklanki soku z pomidorów sprawia, że przed długi czas czujemy się syci.

Dzięki potasowi napój pomaga usunąć nadmiar wody z organizmu, co automatycznie przyczynia się do zmniejszenia wagi. Potas redukuje uczucie opuchnięcia ciała, jest również bardzo pomocny w redukcji uporczywego cellulitu.

Ludzie pragnący schudnąć mogą sięgać po sok pomidorowy bez obaw – w 100 g zawiera on jedynie 35 kalorii i nie są to bynajmniej kalorie puste. Co więcej odżywczy napój posiada właściwości alkalizujące organizm.

Sok pomidorowy na dobry wzrok

Jeżeli mamy problemy ze wzrokiem lub pracujemy przed komputerem, powinniśmy włączyć sok pomidorowy do codziennego menu. Jest on bardzo dobrym źródłem karotenoidów, które wpływają ochronnie na wzrok. Regularne picie z pomidorów pomaga zredukować ryzyko zachorowania na zwyrodnienie plamki żółtej nawet o trzydzieści pięć procent.

Luteina i zeaksantyna chronią oczy przed szkodliwym oddziaływaniem światła niebieskiego. Kumulują się one w plamce żółtej, jednak z wiekiem ich stężenie maleje. Z tego względu tak ważne jest, żeby dostarczać ich razem z pożywieniem.

Liczne witaminy i minerały obecne w odżywczym soku chronią nas przed utratą wzroku.

Jak zrobić sok pomidorowy?

Popularny sok pomidorowy możemy kupić w praktycznie każdym sklepie spożywczym. Nic nie stoi również na przeszkodzie, żeby zrobić go samodzielnie. Do tego celu będą nam potrzebne:

  • pomidory (jeżeli mamy taką możliwość, wybierajmy pomidory malinowe) w ilości około dwóch kilogramów,
  • zioła do smaku,
  • litr wody źródlanej,
  • łyżeczka soli.

Warzywa należy umyć, sparzyć, usunąć z nich skórki, a następnie drobno pokroić. Przekładamy je do garnka, dodajemy wodę. Pomidory należy gotować tak długo, aż całkowicie się rozgotują.

Kolejnym krokiem jest wystudzenie i zblendowanie warzyw. Następnie przeciskamy je przez sito.

Sok podgrzewamy ponownie, po czym przekładamy go do słoika.

1 KOMENTARZ

  1. Bardzo lubię sok pomidorowy, szczególnie tarczyna w szklanych butelkach. Piję codziennie ze wzgledu na jego dobroczynne właściwości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here