Skinny fat – czym jest, jak poprawić sylwetkę

0
17
dwie sylwetki

Nadwaga i otyłość to nie tylko defekty estetyczne, ale również poważne zagrożenie dla naszego zdrowia. Jednocześnie warto zdawać sobie sprawę, że szczupła sylwetka nie zawsze rozwiązuje problemy zdrowotne. Wszystko zależy od tego w jaki sposób się odchudzaliśmy. Jeżeli popełniliśmy w tej kwestii poważne błędy, prawdopodobnie jesteśmy skinny fat – dobrze wyglądamy w ubraniu, jednak struktura i kondycja naszego ciała pozostawia wiele do życzenia. Dlaczego zamieniamy się w tłuste chudzielce? Jak naprawić błędy w odchudzaniu, które popełniliśmy?

Skąd się bierze skinny fat?

Nadwaga i otyłość jest dla większości z nas przyczyną poważnego dyskomfortu psychicznego i problemów zdrowotnych. Kiedy nie jesteśmy w stanie dopiąć się w swoje ubrania, ani spojrzeć w lustro, podejmujemy decyzję o odchudzaniu. Zazwyczaj chcemy schudnąć jak najwięcej, w jak najkrótszym czasie. I to jest błąd, który będzie nas drogo kosztował. Dieta o bardzo obniżonej kaloryczności w połączeniu z brakiem aktywności fizycznej (lub niewłaściwymi ćwiczeniami) to najlepszy przepis na skinny fat, czyli tłustego chudzielca. Głodówki sprawiają, że nasz organizm pozbywa się nadmiaru wody, a w następnej kolejności zaczyna spalać mięśnie. Tkanka tłuszczowa natomiast pozostaje nietknięta.

Niewłaściwa dieta nie pokrywa zapotrzebowania naszego organizmu na substancje odżywcze, co również znajduje odzwierciedlenie w wyglądzie ciała. Ponadto restrykcyjna dieta sprawia, że chudniemy bardzo szybko. Tak szybko, że nasza skóra nie jest w stanie nadążyć za zmieniającymi się wymiarami ciała. Po ekspresowej kuracji odchudzającej staje się ona mniej jędrna, często pojawiają się na niej rozstępy.

Pomimo, że spełniliśmy swoje marzenie o szczupłej sylwetce, nie wyglądamy, ani też nie czujemy się dobrze. Nasza skóra jest ziemista, oczy podkrążone, wyglądamy (i czujemy się) jak ludzie bardzo zmęczeni. Co więcej nasze włosy są matowe, zaczynają wypadać, a płytki paznokci zaczynają pękać.

Skinny fat – cechy charakterystyczne

Wszystkie osoby określane mianem skinny fat mogą pochwalić się prawidłową masą ciała. Pomimo tego z ich ciałem jest coś nie tak. Nie sposób zaprzeczyć, że sylwetka takiej osoby w ubraniu wygląda bardzo szczupło, po rozebraniu się można dostrzec brak jędrności skóry, brak tkanki mięśniowej i tłuszcz zgromadzony zwłaszcza w okolicach brzucha. Choć skinny fat jest osobą szczupłą, znaczną część jej ciała stanowi tkanka tłuszczowa. Taki stan nazywamy otyłością metaboliczną. Skinny fat cieszy się prawidłową wagą, jednak jest tak samo narażony na różnego rodzaju choroby jak osoby z nadwagą i otyłością. Grozi mu zachorowanie na cukrzycę, a także choroby układu krążenia.

Tłuszcz w ciele zdrowej, szczupłej kobiety nie powinien przekraczać dwudziestu czterech procent. Jeżeli jest go znacznie więcej, a dodatkowo odkłada się on w talii jest to sygnał o poważnym zagrożeniu dla zdrowia. Musimy zdawać sobie sprawę, że otyłość brzuszna wiąże się z otłuszczeniem narządów wewnętrznych – tłuszcz odkłada się nie tylko na zewnątrz, ale również wewnątrz naszego ciała. Co istotne taka tkanka tłuszczowa (w przeciwieństwie do tłuszczu gromadzącego się na udach lub pośladkach) produkuje hormony, które negatywnie wpływają na nasz organizm.

Otyłość brzuszna zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II, nowotwór piersi, a także tworzenie się kamieni żółciowych. Dodatkowo tłuszcz brzuszny podwyższa poziom złego cholesterolu we krwi, obniża natomiast poziom cholesterolu dobrego. Wszystko to ma negatywne konsekwencje zdrowotne. Należy zaznaczyć, że problem skinny fat dotyczy zarówno osób młodych, jak i dojrzałych, kobiet, a także mężczyzn.

Jak poradzić sobie z figurą typu skinny fat

Jedynym sposobem na rozwiązanie problemu z figurą skinny fat jest wprowadzenie odpowiedniej diety i aktywności fizycznej, co pomoże wyregulować metabolizm. Osoba taka powinna zdać sobie sprawę, że osiągnięcie atrakcyjnej sylwetki to proces, który wymaga czasu. Rozregulowany organizm nie zacznie działać prawidłowo w ciągu jednego tygodnia.

Osoby z sylwetką skinny fat powinny unikać radykalnego ograniczania kalorii, gdyż może to jedynie pogłębić ich problemy.

Jeżeli chodzi o dietę – pierwszym krokiem jest wyeliminowanie z niej produktów wysoko przetworzonych. Należy całkowicie zrezygnować z:

  • dań typu fast food,
  • słodyczy,
  • słonych przekąsek,
  • słodzonych soków,
  • jogurtów owocowych,
  • produktów powstałych na bazie białej mąki.

Niedozwolona jest również żywność typu light.

Zamiast tego podstawę naszej diety powinny stanowić warzywa i owoce. Zawierają one ogromne ilości substancji odżywczych, przy minimalnej ilości kalorii.

Warto postawić także na:

  • wysokogatunkowe mięso,
  • jaja,
  • ryby,
  • owoce morza,
  • nabiał,
  • pełnoziarniste pieczywo,
  • kasze,
  • ryż,
  • zdrowe tłuszcze – awokado, olej lniany, olej rzepakowy, oliwa z oliwek.

Dieta powinna być skomponowana w taki sposób, żeby pokrywać zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne składniki odżywcze.

W przypadku niektórych kobiet poważnym błędem dietetycznym jest radykalne ograniczenie spożycia białka, które jest podstawowym budulcem mięśni. Mięso, jaja czy podroby nie wydają się im wystarczająco dietetyczne, dlatego bywają zastąpione węglowodanami. W ten sposób ograniczamy tkankę mięśniową, czego efektem jest ciało tłustego chudzielca.

Jaki trening wybrać?

Mogłoby się wydawać, że osoba o sylwetce skinny fat nigdy nie ćwiczyła, stąd jej mało jędrne ciało. Nie zawsze jednak tak jest. Często zdarza się, że takie osoby po prostu wybierają nieodpowiednie ćwiczenia, a nawet trenują zbyt intensywnie.

Jeżeli chcemy pozbyć się sylwetki skinny fat zrezygnujmy z długich i bardzo intensywnych ćwiczeń. W naszym przypadku bardziej efektywne będzie połączenie treningu siłowego i interwałowego.

Osoby zmagające się z sylwetką typu skinny fat często chcą schudnąć bardzo szybko, dlatego celowo zapominają o spożyciu posiłku przed i po treningu W efekcie spalane są mięśnie, które są ważnym elementem jędrnego ciała. Warto zdawać sobie sprawę, że zbyt mała ilość tkanki mięśniowej sprawia, że tłuszcz ma tendencje do odkładania się właśnie w okolicach brzucha. Paradoksalnie, żeby wzmocnić mięśnie brzucha, dobrze jest trenować nogi.

Co jeszcze przyczynia się do powstania sylwetki skinny fat?

Często winę za defekty naszej sylwetki ponosi stres. Kiedy ciągle się czymś stresujemy, w odpowiedzi organizm zaczyna wytwarzać kortyzol – znany również jako hormon stresu. Sprawia on, że w ciele gromadzi się zbędny tłuszcz. Co więcej tkanka tłuszczowa odkłada się przede wszystkim w okolicach brzucha. W wyniku chronicznego stresu dochodzi do spowolnienia metabolizmu, a jego prawidłowe funkcjonowanie bardzo trudno jest przywrócić.

Powinniśmy zdawać sobie sprawę przyczyną nadmiernej tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha, a także mało jędrnego ciała może być również palenie papierosów. Jeżeli więc chcemy wyglądać i czuć się lepiej koniecznie porzućmy ten nałóg.

Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here