Lepsza pamięć i koncentracja – podajemy siedem sprawdzonych sposobów

0
5

Zaburzenia pamięci i koncentracji nie są jedynie problemem osób w podeszłym wieku. Mogą się z nimi zmagać nawet osoby młode. Jeżeli coraz częściej zapominamy o ważnych dla nas sprawach, a co więcej nie jesteśmy w stanie dłużej skupić się na jednym zagadnieniu nie powinniśmy się załamywać. W większości wypadków pamięć i koncentrację możemy poprawić szybko, bez większych nakładów czasu i pracy. Co zatem powinniśmy zrobić?

Sen przede wszystkim

Niezależnie od tego ile mamy lat i w jakiej kondycji jest nasz mózg, będziemy mieli problemy z pamięcią i koncentracją, jeżeli się nie wysypiamy. Sen jest nam niezbędny i nie jesteśmy w stanie go skrócić. Dorosły człowiek potrzebuje średnio od ośmiu do dziewięciu godzin snu na dobę. Osoby młode nawet nieco dłużej, ludzie w podeszłym wieku – krócej. Dodatkowo musi być to sen dobrej jakości. 

Żeby się wyspać potrzebujemy ciszy, odpowiedniej temperatury, a także całkowitej ciemności. Dobrze jest przygotować pomieszczenie, w którym zamierzamy spędzić noc. Idealna temperatura to około osiemnastu stopni Celsjusza. Bardzo trudno jest się wyspać, gdy temperatura jest znacznie wyższa. Z tego względu latem należałoby pomyśleć o klimatyzacji.

Duże znaczenie ma także odpowiednia wilgotności powietrza w naszej sypialni – nie może być ono zbyt suche, gdyż spowoduje problemy z oddychaniem.

Osoby mieszkające w większych miastach mogą mieć problemy z zapewnieniem sobie podczas snu całkowitej ciemności, a także ciszy. W wielkich miastach światła rozpraszają ciemności przez całą noc. Uchronimy się przed nimi dzięki specjalnym roletom okiennym do sypialni. Są one wykonane z grubszych materiałów, które nie przepuszczają światła.

Większy problem możemy mieć z ciszą, zwłaszcza kiedy mieszkamy przy ruchliwej ulicy. Odgłosy dobiegające do naszego mieszkania możemy wyciszyć przy pomocy dźwiękoszczelnych drzwi i okien. Jeżeli nawet one okażą się niewystarczające, musimy ratować się stoperami do uszu. W przypadku, kiedy mieszkamy w miejscu, gdzie natężenie hałasu jest bardzo duże, dla własnego zdrowia warto jest rozważyć przeprowadzkę.

Jeżeli chcemy wysypiać się jeszcze lepiej, zadbajmy o wygodny materac w naszym łóżku. Przed zakupem dobrze jest go przetestować.

Odpowiednia dieta

orzech włoski, łupinyKiedy już zadbamy o wysokiej jakości sen, możemy przejść do kolejnego czynnika, który ma wpływ na naszą pamięć i koncentrację, a mianowicie do diety. To co jemy ma ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu. Osoby, które żywią się przede wszystkim produktami wysoko przetworzonymi, prędzej czy później zaczynają chorować. Choruje nie tylko ich ciało, ale również mózg. Stają się one nerwowe, apatyczne, często nie mogą poradzić sobie ze stresem, nawet w młodym wieku mogą przejawiać objawy demencji.

Dieta, która pomoże zadbać o kondycję naszego mózgu powinna być bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe. Znajdziemy je w orzechach, awokado, tłustych rybach morskich, siemieniu lnianym, oleju lnianym, oleju rzepakowym, pestkach dyni, czy oleju rzepakowym. Warto jest spożywać duże ilości surowych warzyw i owoców, które zawierają ogromne ilości witamin, minerałów i antyoksydantów. W diecie nie powinno zabraknąć także produktów pełnoziarnistych – pełnoziarnistego pieczywa, gruboziarnistych kasz, razowych makaronów. Są one źródłem między innymi witamin z grupy B, które są niezbędne do prawidłowej pracy mózgu. Poprawiają one nasz nastrój, mają bardzo pozytywny wpływ na pamięć i koncentrację.

Ogromne znaczenie ma wykluczenie z naszego menu produktów typu fast food, słodyczy, słodzonych napojów gazowanych, kawy, napojów energetycznych. Jeżeli potrzebujemy pobudzenia, zamiast kawy postawmy na zieloną herbatę. Znakomitym wyborem będzie również yerba mate, która w przeciwieństwie do kawy nie wypłukuje z naszego organizmu związków mineralnych. Po wypiciu yerba mate poziom kofeiny w naszym organizmie długi czas utrzymuje się na stałym poziomie.

Redukcja stresu

Chyba każdy z nas zauważył, że silny stres skutecznie upośledza funkcjonowanie mózgu. Wiele osób pod wpływem stresu na egzaminach zapomina większość materiału, choć jeszcze jakiś czas temu były one w stanie go recytować. Silne emocje sprawiają, że bardzo trudno jest się nam skupić na jednym zagadnieniu.

Walka ze stresem nie jest prosta i często przypomina walkę z wiatrakami. Warto wypróbować różnego rodzaju techniki relaksacyjne (dobrze sprawdza się na przykład świadome oddychanie). Jeżeli stres nas paraliżuje, pomocna może okazać się psychoterapia.

Najgorsze co możemy zrobić to unikanie sytuacji, które wywołują w nas najsilniejszy stres. To czego się boimy zostaje wówczas wyolbrzymione w naszej świadomości, a stres staje się jeszcze bardziej paraliżujący. Kiedy chcemy pozbyć się stresu, powinniśmy robić rzeczy, których się boimy (w granicach rozsądku). Im częściej dana sytuacja będzie się powtarzała, tym lęk będzie mniejszy. 

Dodatkowo gdy raz uda się nam wygrać ze stresem, później będzie już tylko łatwiej. Natomiast im bardziej będziemy zrelaksowani i spokojni, tym sprawniejsza będzie nasza pamięć i koncentracja.

Pamiętajmy o regularnej aktywności fizycznej

kobieta z hantlami, sportChoć pozornie nie widać zależności, uprawianie sportu może być jednym z lepszych sposobów na poprawę pamięci i koncentracji. Kiedy ćwiczymy, nasz mózg się dotlenia. Dodatkowo nasz organizm zaczyna produkować endorfiny, które sprawiają, że czujemy się szczęśliwi i zrelaksowani. Mamy dużą swobodę w wyborze aktywności fizycznej. Znakomicie sprawdzi się bieganie, pływanie, uprawianie jogi, taniec, ćwiczenia siłowe. Najważniejsze jest to, żeby sport sprawiał nam przyjemność.

Warunkiem poprawy funkcjonowania naszego mózgu jest jednak to, żeby aktywność fizyczna była regularna. Nie musimy ćwiczyć codziennie, optymalnie byłoby jednak zmobilizować się do wysiłku trzy razy w tygodniu. Jeżeli powietrze w naszej miejscowości jest czyste, dobrze jest ćwiczyć na świeżym powietrzu. Unikajmy tego jednak w dużych, zanieczyszczonych miastach. Wówczas podczas uprawiania sportu wdychamy duże ilości toksycznych substancji.

Treningi mózgu

Osoby, które do późnych lat chciałyby cieszyć się dobrą pamięcią i koncentracją powinny postawić na treningi mózgu. Trenowanie mózgu nie oznacza jednak rozwiązywania krzyżówek. To zdecydowanie za mało. Obecnie w internecie możemy znaleźć wiele stron ze specjalnymi treningami dla mózgu. Mają one postać różnego rodzaju gier i łamigłówek.

O mózg, a więc też pamięć i koncentrację zadbamy nie tylko siedząc przed komputerem. Bardzo ważne jest, żeby ciągle dostarczać mu nowych bodźców. Pamiętajmy, że nasz mózg jest leniwy i bardzo szybko przyzwyczaja się do powtarzanych aktywności. Jeżeli od wielu miesięcy rozwiązujemy krzyżówki, przestają być one dla niego wyzwaniem. Ich rozwiązywanie w pewnym momencie nie ma wpływu na naszą pamięć. Dobrze jest stale robić nowe rzeczy. Być może dobrym pomysłem jest wybranie się do muzeum, galerii sztuki, na koncert muzyki klasycznej (o ile do tej pory nie robiliśmy tego regularnie). W przypadku, gdy do tej pory czytaliśmy same romanse, zrezygnujmy z nich na rzecz powieści kryminalnych.

Dobrą praktyką jest szukanie nowych dróg. Jeśli zazwyczaj wracamy do domu komunikacją miejską, przesiądźmy się na rower. Zapiszmy się na kurs szycia, malowania, projektowania wnętrz, wizażu, księgowości. Nie pozwalajmy naszemu mózgowi na stagnację.

Suplementy diety

Często w poprawie pamięci i koncentracji mogą nam pomóc suplementy diety. Jeżeli są one dobrej jakości, będą stanowiły uzupełnienie naszej diety. Suplementy, w które warto inwestować zawierają między innymi nienasycone kwasu tłuszczowe omega-3, wyciąg z żeń-szenia, korzeń maca, ekstrakt z miłorzębu japońskiego.

Warto jest regularnie wykonywać badania krwi w celu stwierdzenia ewentualnych niedoborów substancji odżywczych. Wpływ na mózg mają między innymi witaminy z grupy B, magnez, potas, żelazo, wapń, czy miedź.

Medytacja

Medytacja uczy nas bycia tu i teraz, co jest bardzo ważne dla mózgu. Regularne sesje pomagają nam skupić się na rzeczywistości. Dzięki medytacji wyciszamy się i uspokajamy. Wielką zaletą medytacji jest fakt, że możemy praktykować ją niemal wszędzie. Nie potrzebujemy na to również wiele czasu – często wystarczy piętnaście minut dziennie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here