Sandacz pospolity – charakterystyka, wartości odżywcze, wpływ na zdrowie

0
23

Sandacz to jedna z najsmaczniejszych ryb jakie możemy spotkać w polskich stawach. Warto się nim zainteresować nie tylko ze względu na walory smakowe, ale też bogate wartości odżywcze. Co powinniśmy wiedzieć o sandaczu? Jak przyrządzić tę rybę?

Co to jest sandacz?

Sandacz jest to ryba drapieżna, słodkowodna zaliczana do rodziny okoniowatych. W stanie naturalnym można spotkać go w Europie – ale tylko od dorzecza Renu i Rodanu po Morze Kaspijskie, a także na południu Anglii. Zazwyczaj można go spotkać w jeziorach, średnich i dużych nizinnych rzekach, zbiornikach zaporowych, a także płytkich wodach przybrzeżnych morza Bałtyckiego. Sandacz posiada wydłużone, bocznie spłaszczone ciało, małą głowę, silnie uzębioną paszczę (kilka przednich zębów jest znacznie większych niż pozostałe), dość daleko oddalone od siebie płetwy grzbietowe. Oczy sandacza są duże, opalizujące, mają właściwość świecenia w ciemnościach (dzięki nim ryba dobrze widzi w ciemnościach). Dorosły sandacz jest w stanie osiągnąć do stu trzydziestu centymetrów długości i do piętnastu kilogramów masy. Drapieżnik jest szczególnie aktywny po zachodzie słońca, a także nad ranem. Żywi się on przede wszystkim drobnymi rybami (niekiedy również żabami, larwami owadów i dżdżownicami). Sandacz jest bardzo często hodowany w stawach rybnych. Ryba jest objęta częściową ochroną – okres ochronny trwa od pierwszego stycznia do ostatniego dnia maja.

Jakie wartości odżywcze posiada sandacz?

Mięso sandacza jest chude, białe i delikatne w smaku. Zawiera duże ilości dobrze przyswajanego białka. Charakteryzuje się ono korzystnym z punktu widzenia zdrowia człowieka profilem kwasów tłuszczowych. Ryba ta zawiera pokaźne ilości witaminy D, dlatego jest wartościowym składnikiem diety szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy nasz organizm nie wytwarza wystarczających ilości tej witaminy. W jej składzie znajdziemy również witaminę B12 i duże ilości selenu.

Spożywanie sandacza jest polecane osobom z problemami układu krążenia, układu odpornościowego, a także dolegliwościami układu nerwowego.

Sandacz jest rybą bezpieczną dla zdrowia, dlatego bez obaw mogą sięgać po nią kobiety w ciąży i kobiety karmiące piersią. W przeciwieństwie do ryb takich jak tuńczyk – jego organizm nie kumuluje rtęci i innych toksycznych dla ludzkiego organizmu substancji.

Sandacz na odchudzanie

Jedzenie sandacza jest zalecane na diecie odchudzającej. Mięso ryby jest nie tylko smaczne, ale również chude. W 100 g sandacza znajdziemy około 93 kcal (choć zależy to od wielkości ryby, a także paszy, którą była ona karmiona). Sandacz zawiera duże ilości witaminy D, która działa przeciwdepresyjnie. Może więc być dobrym wyborem dla osób, które mają skłonności do objadania  się pod wpływem silnych negatywnych emocji.

Sandacz jest lekkostrawny, dlatego nie musimy z niego rezygnować nawet, kiedy mamy problem z dolegliwościami żołądkowymi.

Jedyne o czym musimy pamiętać to odpowiednie przyrządzenie tej ryby. Jeżeli pragniemy schudnąć, smażenie jej na głębokim tłuszczu nie wydaje się dobrym pomysłem (taki zabieg sprawi, że danie stanie się znacznie bardziej kaloryczne; dodatkowo smażenie nie jest zdrowe). Znacznie bezpieczniej jest sandacza upiec lub ugotować na parze.

Sandacz w kuchni

Jeżeli mamy ochotę na sandacza, warto jest wybrać takiego, który pochodzi z gospodarstwa hodowlanego. Pamiętajmy, że ryba ta jest zagrożona wyginięciem. Dobrze, gdy ryba, którą kupujemy jest oznaczona certyfikatem MSC (jest on gwarancją, że pochodzi ona ze zrównoważonego rybołówstwa).

Istnieje wiele sposobów przygotowania tej ryby. Można ją grillować, smażyć, piec, dusić, gotować na parze. Sandacz sprawdzi się do przygotowania zapiekanek, zup rybnych, pulpecików. Dobrze smakuje z sosami – na przykład miętowym, cytrynowym, czy koperkowym.

Delikatne mięso sandacza pozwala na tworzenie ciekawych połączeń kulinarnych – ryba ta będzie znakomicie smakowała z owocami. Warto podawać ją w towarzystwie warzyw (szczególnie szpinaku zawierającego dużo wapnia, który zwiększa wchłanianie witaminy D).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here