Sałata lodowa – właściwości, wpływ na zdrowie, zastosowanie

0
47

Sałata lodowa to niezwykle smaczne, a zarazem zdrowe warzywo, które znajdziemy w sklepach niemal o każdej porze roku. Istnieje wiele sposobów, żeby wykorzystać ją w kuchni. Będzie ona również dobrym wyborem na diecie redukcyjnej.

Co to jest sałata lodowa?

Sałata lodowa jest bez wątpienia jedną z najpopularniejszych odmian sałat dostępnych w polskich sklepach. Cenimy ją za przyjemny, a jednocześnie neutralny smak, a także trwałość. W przeciwieństwie do innych sałat jest ona ciężka (jest to wynik wysokiej zawartości wody). Sałata lodowa pochodzi z rejonów Morza Śródziemnego, a współcześnie uprawia się ją niemal na całym świecie. Nazwa sałata lodowa wynika najprawdopodobniej z faktu, że warzywo jest bardzo kruche, a podczas jej gryzienia powstaje dźwięk, który może kojarzyć się z łamaniem lodu. Sałata lodowa jest niskokaloryczna, a jednocześnie dostarcza nam wielu cennych substancji odżywczych. Jej regularne spożywanie może mieć korzystny wpływ na zdrowie.

Sałata lodowa – wartości odżywcze

W sałacie lodowej znajdziemy witaminy (głównie A, D i E, a także kwas foliowy) i minerały takie jak żelazo, czy magnez. Jak każda sałata, również sałata lodowa zawiera spore ilości błonnika. W jej liściach znajdziemy ponadto pewne ilości chlorofilu (mniej niż u sałat ciemno-zielonych) i karotenoidów. Jej grube mięsiste liścia zawierają sporo wody, dzięki czemu warzywo to nawadnia nasz organizm.

Czy sałata lodowa jest zdrowa?

Sałata lodowa bez wątpienia ma korzystny wpływ na ludzki organizm. Jako, że zawiera ona pokaźne ilości błonnika, będzie wspierała funkcjonowanie układu trawiennego (włączenie jej do naszej codziennej diety to znakomity sposób na pozbycie się wzdęć czy zaparć).

Liście sałaty lodowej to źródło przeciwutleniaczy, które wychwytują, a następnie usuwają z naszego organizmu wolne rodniki. Pamiętajmy, że nadmiar wolnych rodników to większe ryzyko zachorowania na nowotwory i przedwczesne starzenie się organizmu.

Włączenie sałaty lodowej do naszego menu pomoże obniżyć ciśnienie, a także poziom złego cholesterolu we krwi. Właściwości te sprawiają, że zmniejsza ona ryzyko miażdżycy i innych chorób układu krążenia.

Sałata lodowa zawiera sporo wody, dlatego nie powinniśmy o niej zapominać podczas gorących, letnich dni, kiedy jesteśmy szczególnie zagrożeni odwodnieniem (woda zawarta w warzywach nawadnia najlepiej).

Obecny w sałacie beta-karoten ma nie tylko dobry wpływ na naszą skórę (poprawia jej koloryt, a także chroni przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego), ale zapobiega również chorobom oczu.

Sałata lodowa na odchudzanie

blankSałata lodowa świetnie sprawdzi się jako element diety odchudzającej. Nie ma ograniczeń jeżeli chodzi o jej spożywanie, gdyż zawiera ona niewiele kalorii. W 100 g jest to zaledwie 14 kcal. Liście sałaty lodowej zawierają witaminy i minerały, których może nam brakować na diecie. Zdecydowanie lepiej jest je uzupełniać z pożywieniem niż sięgać po syntetyczne suplementy diety (choć prezentują się one atrakcyjnie, a ich producenci obiecują wiele, należy zdawać sobie sprawę, że są one słabo przyswajalne).

Błonnik sprawia, że sałata lodowa chroni nas przed typowymi na diecie dolegliwościami trawiennymi, a dodatkowo zapewnia sytość. Co więcej błonnik może zmniejszać ilość tłuszczów wchłanianych w przewodzie pokarmowym i przyspieszać oczyszczanie organizmu z toksyn.

Uprawa sałaty lodowej

Sałata lodowa może być uprawiana zarówno w ogrodzie, jak i w doniczce na balkonie. Warto jest się nią zainteresować, gdyż jest ona bezproblemowa w uprawie. Jedyne o czym musimy pamiętać to zachowanie dość dużego odstępu (nawet dwadzieścia centymetrów) pomiędzy poszczególnymi roślinami. Sałata lodowa lubi gliniasto-piaszczyste, żyzne gleby, a także słoneczne stanowiska. Nie toleruje ona zbyt niskich, ani też zbyt wysokich temperatur – minimalna temperatura to minus pięć stopni Celsjusza, natomiast maksymalna to dwadzieścia stopni.

Sałata lodowa w kuchni

Sałata lodowa posiada przyjemny, a równocześnie neutralny smak, co sprawia, że dobrze komponuje się z wieloma potrawami. Wiele osób ceni ją także za konsystencję. Możemy dodawać ją do sałatek, surówek i kanapek. Zdecydowanie warto jest spożywać ją na surowe, ponieważ poddana obróbce termicznej traci wiele ważnych składników. Jako, że liście sałaty lodowej są niewielkie i mięsiste, możemy potraktować je jako zamiennik pieczywa (idealne rozwiązanie, kiedy zależy nam na przygotowaniu lekkich, niskokalorycznych przekąsek).

Sałatę lodową możemy dodać do potraw mięsnych, rybnych, a także wegańskich. W każdym z wariantów będzie ona smakować bardzo dobrze.

Jak kupić sałatę lodową?

Zdecydowanie najzdrowszym rozwiązaniem jest zakup sałaty lodowej pochodzącej z ekologicznych upraw (mniejsze jest wówczas ryzyko zanieczyszczenia pestycydami czy metalami ciężkimi. Liście sałaty powinny być niewielkie i mięsiste.

Po przyniesieniu warzywa należy jak najszybciej wyjąć je z foliowej torebki. Sałata lodowa nie lubi długiego przechowywania. Bardzo ważne jest, żeby bezpośrednio przed spożyciem umyć ją w zimnej wodzie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here