Rzucanie palenia – jak się przygotować, objawy, jak uniknąć tycia

0
3
złamany papieros, ręka

Rzucenie palenia to nie lada wyzwanie. Zerwanie z nałogiem jest niewątpliwie bardzo korzystne dla naszego zdrowia, jednak trzeba przygotować się na możliwe efekty uboczne – na przykład tycie. Choć istnieje zależność pomiędzy rzuceniem palenia a tyciem, nie oznacza to wcale, że i my przybierzemy na wadze. Odpowiednie przygotowanie do rzucenia palenia pozwoli nam zachować szczupłą sylwetkę.

Jakie są konsekwencje palenia papierosów?

Rzucenie palenia to zawsze dobra decyzja. Z powodu papierosów co roku umiera w Polsce niemal siedemdziesiąt tysięcy ludzi. Nałogowe palenie tytoniu powoduje rozedmę płuc, niewydolność oddechową, zapalenie oskrzeli, a także często powtarzające się infekcje górnych dróg oddechowych. Nałogowi palacze często chorują na nowotwory – szczególnie raka płuc, raka gardła, przełyku, trzustki, żołądka, jamy ustnej, a także raka szyjki macicy, pęcherza moczowego czy nerek. Palenie zwiększa ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia – nadciśnienie, miażdżycę, udar mózgu, czy zawał mięśnia sercowego.

Nikotyna jest zgubna dla kobiet w ciąży i ich dzieci. Osoby palące są bardziej niż inni narażeni na złamania kości. Cera palacza jest szara, cienka i odwodniona. Traci ona elastyczność, przez co wygląda starzej.

Rzucenie palenia – na co należy się przygotować?

Rzucenie palenia wymaga od nas silnej woli. Należy liczyć się z tym, że początkowo po odstawieniu papierosów nie będziemy czuć się najlepiej. Wiele osób narzeka na rozdrażnienie, gorszy nastrój, a także przybieranie na wadze. Jest to prawdopodobnie spowodowane faktem, że nikotyna hamuje łaknienie, dodatkowo palenie przyspiesza przemianę materii.

Nasze szanse na zerwanie z nałogiem będą większe, jeżeli będziemy zdawali sobie sprawę z potencjalnych problemów.

Rzucenie palenia – jak uniknąć przybierania na wadze?

Lekkie przybranie na wadze nie powinno zniechęcać nas do zrezygnowania z papierosów. Jeżeli bardzo zależy nam na zachowaniu szczupłej sylwetki, zainwestujmy w sport. Aktywność fizyczna sprawi, że zmniejszy się nasza ochota na papierosy. Ponadto sport sprzyja chudnięciu. Warto zawczasu zaplanować, że w chwili rzucenia palenia zaczynamy ćwiczyć. Dobrym pomysłem jest wykupienie karnetu na siłownię lub basen. Bardzo ważne jest, żeby wybrana aktywność sprawiała nam przyjemność. Tylko w takiej sytuacji będziemy mieli ochotę na jej kontynuację.

Osoby, które rzucają palenie powinny szczególnie zadbać o dietę. Prawidłowe odżywianie sprawi, że utrzymamy optymalną wagę. Dobrze zbilansowana dieta jest ponadto w stanie poprawić nasze samopoczucie, co jest niezwykle ważne zwłaszcza w pierwszych tygodniach po rzuceniu palenia. Nasze menu powinno być wolne od żywności wysoko przetworzonej. Bazą naszej diety powinny być warzywa i owoce, które mają silne właściwości antyoksydacyjne. Warto spożywać produkty zawierające witaminy z grupy B, magnez, potas, żelazo i wapń, a także kwasy omega-3. Posiłki należy spożywać regularnie w odstępach co trzy – cztery godziny. Jeżeli mamy tendencje do przejadania się, na około pół godziny przed posiłkiem wypijmy większą ilość wody.

Rezygnacja z nałogu zwłaszcza w przypadku osób, które paliły przez wiele lat wiąże się z ogromnym stresem. W takich sytuacjach bardzo pomocna może okazać się psychoterapia – zwłaszcza grupowa. W otoczeniu ludzi, którzy mają te same problemy co my, czujemy się zrozumiani, możemy też liczyć na wsparcie w najtrudniejszych momentach.

Po pewnym czasie od rzucenia palenia będzie nam zdecydowanie łatwiej. Nasz węch i smak zdecydowanie się wyostrzą, poprawie ulegnie wydolność całego organizmu, wreszcie będziemy w stanie wejść po schodach bez zadyszki. Również nasze tętno i ciśnienie krwi wróci do normy, organizm będzie lepiej dotleniony. Zaobserwujemy też pozytywne zmiany w naszym wyglądzie – skóra stanie się jędrniejsza i lepiej nawilżona, po pewnym czasie poprawi się kondycja naszych włosów i paznokci.

Rzucenie palenie – jak się do tego przygotować?

rzucenie palenia przygotowaniaŻeby rzucić palenie musimy naprawdę tego chcieć. Jest to wymagający proces, dlatego presja otoczenia będzie niewystarczającym motywem.

Warto wypisać sobie na kartce dlaczego chcemy schudnąć. Dobrze jest wspomnieć o wszystkich zagrożeniach, które wiążą się z regularnym paleniem. Kiedy podejmiemy świadomą decyzję, możemy wyznaczyć termin, kiedy ostatecznie zerwiemy z nałogiem. Tę kwestię należy dobrze przemyśleć. Nie próbujmy rozstawać się z nałogiem podczas stresujących wydarzeń, czy nadmiaru pracy. Lepiej jest poczekać na sprzyjające okoliczności, kiedy będziemy mieć większą pewność, że nic nie wyprowadzi nas z równowagi.

Podczas pierwszych tygodni po rzuceniu palenia dobrze jest przebywać w gronie osób niepalących. Spotkanie z palącymi znajomymi może sprawić, że nie będziemy w stanie odeprzeć pokusy sięgnięcia po papierosa. W przypadku niektórych sprawdzi się poinformowanie o swoim zamiarze jak największej liczby osób. Chęć zachowania twarzy może nas powstrzymać przed pochopnym sięgnięciem po tytoń.

Zazwyczaj nałogowi palacze w pierwszych tygodniach po odstawieniu papierosów nie wiedzą co zrobić z rękami, gdyż palenie weszło im w nawyk. Dlatego warto postarać się, żeby nasze ręce były stale czymś zajęte. Jeżeli zerwanie z nałogiem jest dla nas szczególnie trudne, udajmy się do lekarza, który przepisze nam lek działający na organizm podobnie jak nikotyna.

Kluczem do sukcesu jest niepoddawanie się mimo porażek. Jeżeli nawet pomimo podjęcia decyzji zdarzy się nam zapalić papierosa, nie obwiniajmy się, ani nie rozpamiętujmy tego. Powiedzmy sobie, że był to ostatni raz i starajmy się od tej pory unikać tytoniu. Takie podejście sprawia, że nasze szanse gwałtownie wzrastają.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here