Rezygnacja z cukru – korzyści, jak to zrobić

0
4
łyżeczka cukier

Cukier jest stale obecny w diecie współczesnego człowieka. Oprócz tego, że znajduje się w składzie wielu warzyw i owoców, dodaje się go do licznych produktów spożywczych. Ponadto większość z nas przynajmniej od czasu do czasu sięga po słodycze, słodzone soki i napoje gazowane. Przyjemność, która pojawia się po spożyciu cukru sprawia, że nie zastanawiamy się nad wpływem, jaki wywiera on na nasze zdrowie. A jest to wpływ bardzo negatywny. Lekarze i dietetycy zalecają zmniejszenie ilości cukru w diecie. Przekonajmy się jakie korzyści wiążą się z rezygnacją ze słodkich przekąsek.

Szczupła sylwetka

Ograniczenie lub całkowita rezygnacja z cukru pozwoli nam schudnąć. Cukier zawiera wiele kalorii (w 100 g jest aż 400 kcal), nie dostarcza nam natomiast żadnych składników odżywczych. Wyeliminowanie pustych kalorii sprawi, że ubędzie nam kilka (lub więcej) nadprogramowych kilogramów. Zanim znowu sięgniemy po batonika, musimy mieć świadomość, że cukier powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej w takich miejscach jak brzuch. Wykonywanie ćwiczeń na mięśnie brzucha nie sprawi, że stanie się on szczuplejszy. Z kolei rezygnacja z cukru – jak najbardziej.

Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że cukier ma zdolność ograniczenia wydzielania hormonu o nazwie leptyna – jest ona odpowiedzialna między innymi za to, że po zjedzeniu posiłku czujemy się najedzeni. Paradoksalnie więc im większe ilości cukru spożyjemy, tym bardziej jesteśmy głodni. Eliminacja cukru sprawi, że po pewnym czasie stracimy chęć na podjadanie pomiędzy posiłkami.

Żeby osiągnąć zadowalające efekty powinniśmy zrezygnować ze:

  • słodyczy,
  • słodzonych soków i napojów gazowanych,
  • napojów energetycznych,
  • czy deserów.

Nie musimy natomiast wykluczać z menu wszystkich owoców, gdyż zawierają one duże ilości witamin, minerałów i innych niezbędnych dla zachowania zdrowia substancji.

Młodszy wygląd dzięki eliminacji cukru

Choć procesy starzenia w pewnej mierze zdeterminowane są przez czynniki genetyczne, pamiętajmy, że nie tylko geny wpływają na to jak wyglądamy. Częste spożywanie cukrów prostych powoduje proces nazywany glikacją – czyli po prostu uszkodzeniem włókien białkowych znajdujących się w naszej skórze. Niebezpieczny cukier ma szczególny wpływ na kolagen odpowiadający za jędrność i młody wygląd skóry – za jego sprawą kolagen w naszej skórze przekształca się w typ kolagenu charakterystycznych dla starszych osób.

Warto dodać, że częste spożywanie słodyczy u niektórych osób powoduje nasilenie się problemów skórnych, takich jak na przykład trądzik.

Sprawny mózg

Ograniczenie cukru może pozytywnie wpłynąć na jakość funkcjonowania naszego mózgu. Choć glukoza jest niezbędna do jego funkcjonowania – mózg zużywa niemal połowę glukozy, która trafia do naszego organizmu, zbyt duże ilości cukru mu szkodzą.

Każdorazowe spożycie cukrów prostych powoduje gwałtowny skok glukozy w naszej krwi, co wywołuje w nas uczucie euforii. Niestety ich poziom spada równie szybko. W efekcie cierpimy z powodu huśtawek nastrojów, mamy również ogromną ochotę sięgnąć po kolejną porcję słodkości. Jeżeli nie dostarczymy do organizmu kolejnej porcji słodkości:

  • odczuwamy spadek nastroju,
  • mamy również problemy z koncentracją,
  • jesteśmy rozdrażnieni.

Długotrwałe nadużywanie tego związku prowadzi do pogorszenia się pamięci krótkotrwałej. To on sprawia, że często gubimy wątek w rozmowie, zapominamy gdzie zostawiliśmy klucze, nie jesteśmy w stanie przypomnieć sobie co przed chwilą przeczytaliśmy.

Krystalizowana sacharoza równie źle wpływa na pamięć długotrwałą. W dłuższej perspektywie czasu jego spożywanie prowadzi do degeneracji mózgu. Osoby, które nie żałują sobie słodyczy często wcześnie zapadają na demencję, czy chorobę Alzheimera. Istnieją nawet badania, które wskazują, że długotrwałe stosowanie diety szczególnie bogatej w cukry proste nasila objawy schizofrenii.

Lepsze zdrowie dzięki redukcji cukru

Osoby, które ograniczają spożycie cukru zazwyczaj cieszą się lepszym zdrowiem. Rezygnacja z glukozy zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory. Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że jest ona pożywieniem komórek rakowych. Jej zbyt częste spożywanie sprawia również, że wzrasta ryzyko wystąpienia przerzutów.

Wszechobecny cukier powoduje również rozrost grzybów i pasożytów w ludzkim organizmie. Rujnują one nasz organizm, przyczyniają się też do rozwoju wielu innych chorób. Kiedy cierpimy na grzybicę ogólnoustrojową lub choroby pasożytnicze, stale mamy ochotę na słodycze. Jednak to nie my, ale obecne w nas obce organizmy potrzebują ich do życia.

Jak wyeliminować cukier z naszej diety?

kobieta, czekolada, ciastkaBiorąc pod uwagę jak negatywne konsekwencje ma nadmierna ilość cukru w diecie, logiczne jest, że chcemy ograniczyć jego spożywanie. W praktyce nie jest to jednak takie proste. Ta niebezpieczna substancja uzależnia w znacznie większym stopniu niż kokaina, co sprawia, że bardzo trudno jest zapanować nad ochotą sięgania po słodycze.

Nie ma jednej sprawdzonej recepty na eliminację cukru z naszej diety. Z pewnością dużo daje wiedza jaki wpływ ma on na ludzki organizm. Niekiedy wychodzenie z uzależnienia wymaga wsparcia psychoterapeuty.

Z całą pewnością pomocne okaże się usunięcie wszystkich słodyczy z naszego domu. Jeżeli nie będziemy mieć nic słodkiego pod ręką, zwiększa się prawdopodobieństwo, że nie będzie się nam chciało wyjść do sklepu po czekoladę. Dla osoby uzależnionej od cukru bardzo ważne jest planowanie posiłków, a także chodzenie na zakupy z listą produktów, których potrzebujemy.

Dobrą informacją jest to, że po przetrwaniu pierwszego, kryzysowego okresu, nasza ochota na słodkości gwałtownie się zmniejszy. Dzięki czemu będziemy mogli obojętnie przejść obok cukierni, a przysmaki, które do tej pory uwielbialiśmy będą się nam wydawały zbyt słodkie. Rezygnacja z cukru sprawi również, że odkryjemy wiele nowych smaków.

Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here